Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сбъркана винетка за автомобил ще може да се поправя без санкция

Издръжката на Националното тол управление е 84.4 млн. лв., средната заплата е 2242 лв.

0 коментара
Сбъркана винетка за автомобил ще може да се поправя без санкция

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) съобщи, че подготвя нормативни промени, които да разрешат проблемите с грешки при въвеждане на данни в електронните винетки и в тол таксуването.

Предвижда се шофьорите еднократно да могат да поправят сгрешена винетка. Корекцията ще действа от датата на купуването ѝ, тоест назад във времето. В момента корекцията действа занапред. Така, при коригиране на сгрешените данни за автомобила, ще има възможност и за заличаване на всички наложени санкции към момента. Целта е да се постигне справедливост при санкционирането на гражданите, които са купили винетка, но данните им не са били въведени правилно от служителя на гишето или от тях самите, ако купуват през автомат, посочват от МРРБ.

Освен това се предвижда информационна кампания за правилно попълване на данните за автомобила при закупуване на е-винетка.

Ще бъдат направени и нормативни промени свързани с проблемите с тол таксите за превозвачите. Идеята е да се разграничават случаите на нарушители и тези, които неволно или неумишлено, не са подали тол данни до АПИ за част от изминатия път. В тези случаи ще се прецизира стойността на компенсаторната такса.

МРРБ възложи пълна ревизия на дейността на тол системата от създаването ѝ до 31 декември 2021 г. На базата на заключенията също ще бъдат предложени промени за подобряване на работата ѝ.

Одитът е разделен в две части. Едната е проучване на техническите параметри на тол системата спрямо договора за изграждането ѝ. Целта е да се установи дали данъкоплатецът е получил в действителност това, за което е платил. Другата част на одита трябва да проучи дейността на Националното тол управление (НТУ), като анализира сключените договори с доставчици.

Приходите от тол системата са над пет пъти по-високи от издръжката ѝ

Приходите от електронни винетки и тол за 2021 година са над 452.5 млн. лв. В същото време годишната издръжка на Националното тол управление е малко над 84.4 млн. лв. Данните доказват, че Националното тол управление не работи на загуба, посочват от МРРБ.

Приходите постъпват в републиканския бюджет и по силата на европейското и българското законодателство се инвестират единствено за поддръжка и изграждане на републиканската пътна мрежа.

От общите приходи за миналата година 429 981 454,63 лв. са от пътни такси (е-винетка и тол), а 22 542 492 лв. са от глоби (компенсаторни такси, наказателни постановления и актове за установяване на административни нарушения).

В сумата от малко над 84.4 млн. лв. за издръжка на НТУ през 2021 г. се включват разходите за заплати, осигурителни вноски, гориво, издръжка (ток, вода, топлоенергия, телефон и т. н.), както и възнагражденията, които тол управлението трябва да изплати на националните доставчици на услуги като комисионна за извършените от тях дейности. В посочената сума е включено всичко, обезпечаващо дейността на администрацията на НТУ.

Средната заплата е 2242 лв. в тол управлението

Средната брутна месечна заплата на служител по служебно правоотношение в НТУ за 2021 г. е 2242 лева.

Средното брутно месечно възнаграждение на служител по трудово правоотношение в НТУ за 2021 г. е 1602 лева, се казва в съобщението на МРРБ.

От министерството обясняват, че основните месечни възнаграждения на служителите се определят съгласно Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация, като се отчита нивото на заеманата длъжност, квалификацията и професионалния опит.

В тол управлението категорично няма служители със заплати в размер от 47 000 лв. до 53 000 лв., каквито внушения се правят, посочват от МРРБ.

АПИ не е възлагала и плащала на ИТ експерти по договора с "Капш"

Агенция "Пътна инфраструктура" не е възлагала и плащала на ИТ експерти по ценовите ставки в договора за 24-часов мониторинг и поддържане на тол системата с "Капш Трафик Солюшънс", показва справка на Националното тол управление.

Договорът за мониторинг и експлоатационна поддръжка с австрийската компания е сключен на 23 декември 2020 г. Цялата документация по него, включително и ценовото предложение, е публична и се намира в Профила на купувача.

В Ценово предложение - Приложение № 5 към договора, часови ставки са заложени единствено за дейности по предоставяне на услуги по интеграция на доставчиците на услуги по електронно събиране на такси за изминато разстояние и услугите по дейности по надграждане на електронната система за събиране на пътни такси и интегриране на нови компоненти в нея. Тези дейности е предвидено да се извършват единствено по заявка от страна на АПИ, ако има необходимост. От подписването на договора до момента не е имало такава необходимост и АПИ не е възлагала тези дейности. Съответно не са извършвани и никакви разходи, твърдят от пътната агенция.

Според АПИ твърдението, че договорът между АПИ и "Капш" не защитава обществения интерес е невярно и без доказателства. В Национално тол управление работи екип от висококвалифицирани експерти в областта на информационните технологии, които са служители в отдел "Управление на информационна система и инфраструктура".

Контролът на тол системата е изцяло в АПИ, заявяват от пътната агенция по повод твърдението, че ключът от системата все още е в "Капш". Повод за това твърдение е, че повече от година не се допускат национални доставчици на услуги освен първоначално регистрираните двама - "Интегрирани трафик системи" АД (ИТС) и "Конкорд Смарт Инфраструктура" АД.

Цялата информация, генерирана от стационарни и мобилни контролни точки, се съхранява в бази данни на сървърите на Национално тол управление, които се намират в два центъра за данни, физически обособени в отделни сгради на АПИ в София.

Всички данни са изключителна собственост на АПИ, в качеството ѝ на възложител и лице, събиращо пътни такси (Toll Charger). Съхранението и достъпът до данните в Националното тол управление се извършват по строго определен ред и правила, посочват още от АПИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.