Сблъсък: Г-7 изсипва рекордите 40 трилиона долара за инфраструктура в бедните страни в противовес на Китай

Групата на седемте най-богати държави подкрепи през уикенда глобален инфраструктурен план за по-бедните страни, който е алтернатива на китайската инициатива "Един пояс, един път", възлизаща на трилиони долари, става ясно от съобщение на Белия дом. Впоследствие философията на американския проект, наречен "Да построим отново по-добър свят" (Build Back Better World, B3W), бе включена в заключителното комюнике на лидерите на Г-7.


Представители на борещата се с бедността организация "Оксфам" са предрешени като лидерите на Г-7 по време на срещата на върха на седемте във Великобритания. Снимки: ЕПА/БГНЕС

Американски представители обявиха плана в събота в кулоарите на тридневната среща на върха на Г-7 в английското крайбрежно селище Карбис бай. Според тях целта е да се осигурят около 40 трилиона долара, за да може бедните и развиващите се страни да настигнат богатите в областта на инфраструктурата.

"Днес (в събота, б. р.) президентът Джо Байдън се срещна с лидерите от Г-7, за да обсъди стратегическата конкуренция с Китай и ангажирането с конкретни действия в помощ на огромните инфраструктурни нужди на страните с нисък и среден доход", каза Белият дом, цитиран от Ройтерс. Надеждите са, че планът, наречен "Да построим отново по-добър свят" (Build Back Better World, B3W), ще осигури прозрачно инфрактруктурно партньорство, което да помогне до 2035 г. да се съберат необходимите около 40 трлн. долара, за да могат развиващите се страни да се изравнят с останалите.


Лидерите на Г-7 по време на т. нар. "семейна снимка".

Очаква се проектът да помогне на тези страни, били те в Латинска Америка, Африка или Азия, да се възстановят след пандемията, като се фокусира върху климата, здравеопазването, цифровизацията и борбата за неравенството, уточни Белият дом.

Американското правителство смята, че могат да бъдат осигурени стотици милиарди долари благодарение на частния сектор.

Развитите държави отдавна се чудят как да отговорят на мащабната китайска инициатива "Един пояс, един път". Тя включва проекти за тръбопроводи, пристанища, жп линии, мостове, магистрали, индустриални паркове и други подобни съоръжения, чиято цел е да се изградят нови търговски маршрути по море и суша, свързващи китайското крайбрежие с Източна Африка и Средиземноморието по море и Китай с Европа, Централна Азия и Близкия Изток по суша. Според част от анализаторите освен чисто икономически цели като отваряне на нови пазари за китайските стоки и технологии, инициативата има и геополитичски амбиции, свързани със засилване на международното влияние на Пекин.


Както обикновено, срещите на върха на Г-7 са съпътствани от протести.

"Не става въпрос страните да трябва да избират между САЩ и Китай, а да им се предложи едно положително, алтернативно виждане и подход, който те да поискат да изберат", увери американски висш представител.

Макар да не бяха поети конкретни финансови ангажименти, американските представители казаха, че САЩ, партньорите им в Г-7, частният сектор и други заинтересовани страни скоро ще осигурят стотици милиарди долари за инвестиции в инфраструктурата на страни с ниски и средни доходи.

Споделяне

Още от Свят

Как оценявате кандидата на ИТН за премиер?