Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сблъсък в бранша за най-дългия eвротунел в Кресненското дефиле

За едни това е най-доброто решение, за други е задлъжняване на най-бедната страна за години

3 коментара
Сблъсък в бранша за най-дългия eвротунел в Кресненското дефиле

Строителният бранш влезе в челен сблъсък за най-дългия шосеен тунел в Европа през Кресненското дефиле. След като преди месец пътни специалисти го обявиха за рисков и скъп и поискаха преразглеждане на трасето и ново публично обсъждане, днес тунелните специалисти застанаха зад 15-километровото съоръжение.

 

Българските тунелни строители имат капацитет да изградят тунела на магистрала "Струма" за 50 - 60 месеца и това му ще струва 350 млн.евро, каза Валентин Трашлиев, председател на управителния съвет на Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство (БАГТС). Според него съоръжението е най-сигурното за сеизмичен район, какъвто е Кресненското дефиле.

 

Еколозите също подкрепят скъпото съоръжение, което ще зароби за години наред бъдещите поколения.

 

В края на април пет браншови организации - Камарата на строителите, Браншова камара "Пътища", Сдружение "Българска браншова асоциация пътна безопасност", Сдружение на пътните инженери и консултанти, Сдружение "Българска асоциация интелигентни транспортни системи" и Университетът по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) се обявиха против тунела като неефективно и икономически необосновано решение. Според разчетите на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) тунелът ще струва 1.1 млрд. лв., но според строителите ще достигне 1.5 млрд. лв. и ще се изгражда около десет години, а поддръжката му ще струва годишно на хазната 50 млн. лв.

 

Трасето

 

Според петте браншови организации най-удачен е вариантът с преминаването на участъка между Крупник и Кресна чрез изграждането на къси тунели и виадукти, който ще струва над два пъти по-малко от прогнозната стойност.

 

Струма е изключително буйна река, която рязко повдига нивото си през пролетта, теренът е тип алпийски, а геологията е вулканична и по тези причини строителството на виадукти и мостове би излязло по-скъпо от тунела, смятат обаче от Асоциацията за геотехническо и тунелно строителство.

 

Тунелните специалисти отбелязаха, че изискванията за безопасност и експлоатация са еднакво високи към всеки тунел над три километра и за това, според тях, няма разлика дали ще са няколко къси или един дълъг. Предложението на пътните експерти обаче е за тунели не по-дълги от 500 метра.

 

По отношение на метода на изграждане на тунела трябва да се избере класическият метод за прокопаване пред механизирания, защото районът е с разнородна геология, смятат експертите на БАГТС.

 

Търговете

 

В момента се подготвят търговете за изграждането на отсечката между Благоевград и Сандански на магистрала "Струма". Отсечката е разделена на три, като за всеки лот ще се играе отделна процедура. Плановете на правителството са търговете да бъдат обявени до края на годината.

 

Такива дълги тунели обикновено се изграждат от консорциум от фирми, каза Трашлиев. Според него българските компании имат капацитета да изградят такова сложно съоръжение.

Българската тунелна гилдия е една от най големите в Европа, като средно около 500 - 600 са специалистите в бранша от високо ниво.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис
    #3

    Смешно е и няма здрав разум да се прави през хълмовете на Кресненското дефиле тунел по-голям от тези в Алпите. Проектът е простотия бореща се за 1-то място заедно с т.нар. Северна скоростна тангента, а всъщност секанта, вкарваща трафика по международната магистрала Белград-София-Истанбул (с денонощното влудяващо боботене) на практика в средата на столичния град. Навсякъде по света подобни магистрали се държат възможно по-далеч от населените места.

  2. Васил Здравков
    #2

    Преди да се занимаваме с такива проекти от типа "на гол тумбак, чифте пищови", хайде да си построим магистралата изцяло от двете страни на дефилето и да видим какво ще се случи с трафика през него. Прибрах се от Гърция не на 6-ти, а на 5-ти май и минах цялото дефиле без колона, с 80 км/ч. Ако Пътна полиция отстранява от пътя водачите и водачките, които не могат да карат, а също и МПС, които просто не могат да вдигнат повече от 50 км/ч. и се плашат от всеки завой, проблем в тези 17 км. не може да има. Това ще кажа утре и на Вальо Трашлиев, който ми е съсед.

  3. П. Стоянов
    #1

    Италианците са майсторите - те да кажат.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.