Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сблъсъкът между МВР и съда е показателен за основния проблем - кризата в държавното обвинение

В този си вид вътрешното министерство е останка от тоталитарното минало, казва ръководителят на правната програма на Институт "Отворено общество" Иванка Иванова

97 коментара
Сблъсъкът между МВР и съда е показателен за основния проблем - кризата в държавното обвинение

Г-жо Иванова, случаите на полицейско насилие все повече изглеждат като системен проблем? Ако е така, къде в системата се намира този проблем?

Полицейското насилие е системен проблем. Дори и отделните случаи да изглеждат като изолирани инциденти – не трябва да се заблуждаваме за размера на явлението. За последните години България е осъждана 27 пъти от Европейският съд за правата на човека в Страсбург за полицейско насилие и в повечето от тези случаи – страната е осъждана и за липса на адекватно разследване. През миналата година Институт "Отворено общество“ публикува анализ на медийно отразените случаи на полицейско насилие, в който са очертани основните тенденции. Последните три примера от този месец потвърждават тенденциите, за които ние писахме миналата година – жертвите са обикновено млади мъже, януари е най-рисковия месец, на инцидентите присъстват повече от един полицай и не правят опити да го спрат, насилието все по-често става извън територията на районните управления (РУП) – в автомобил или в дома на жертвата.

Това не значи, че територията на РУП е сигурна – през 2009 и 2010 има увеличение и на инцидентите на полицейско насилие в РУП. Особено важно е, че част от съобщаваните случаи са по време на извършване на действия с оглед на започнало досъдебно производство – разпит или оглед. Използването на насилие в тези случаи на практика подкопава законността на тези действия и прави делото много уязвимо в съдебна фаза.  Изобщо между 2005 и 2010 година медийно съобщените случаи са нараснали над 3 пъти. През януари 2011 година също беше съобщено за един съмнителен смъртен случай при задържане, но този път в Националната следствена служба. А явно и януари 2012 няма да се отклони от черната статистика. Работата е там, че когато дълго време не се вземат мерки срещу едно явление, то не поддържа същите нива, а проблемът се задълбочава в почти геометрична прогресия. На етапа, на който сме сега, полицейското насилие е трайно вкоренено в полицейската култура у нас и ще е необходима силна политическа воля и много умни мерки, за да се намери решение. Колкото повече правителствата отлагат решаването на този проблем – неговата цена и в политически, и човешки план, и като ресурси, необходими за насрещните мерки – ще се увеличава.

Напълно безконтролно ли е вече МВР? Има ли аналог на тази ситуация в предните правителства?

Според обема на обществените средства, които изразходва МВР, това е всъщност най-голямата административна структура в страната – МВР харчи повече отколкото Министерството на труда и социалната политика и повече отколкото Министерството на отбраната. Освен това МВР е една мегаструктура, която освен полиция, обединява и множество други служби, които по принцип нямат общо с охраната на обществения ред и разследването на престъпления. Подчертавам тези два факта, защото в това отношение България съществено се отличава от другите демократични държави – няма демократична страна, в която управлението на полицията е включено в такава гигантска мегаструктура, която има най-големия публичен бюджет.

В този си вид МВР е останка от тоталитарното ни минало – всъщност най-голямата, спрямо която не са вземани никакви съществени мерки за реформа. Размерът и комплексността на функциите са обективни пречки пред налагането на ефективен граждански контрол – просто трудно могат да се измислят повече от един два много общи показателя, които да отразяват успеха на такава структура. Но по-важно е, че в нашата политическа система, МВР и прокуратурата се ползват със статут на самостоятелни политически играчи, а не на държавни органи, които подлежат на граждански контрол.

Докато Народното събрание не осъзнае и не наложи контролната си функция спрямо управлението на тези две системи – сме обречени на разширяване и задълбочаване на тенденциите за полицейско насилие и безнаказаност. Допълнителен фактор в тази посока е и трайната декапитализация на системата на МВР. Въпреки огромния си бюджет, министерството на практика издържа само хора. Повече от десет години капиталовите разходи са под 3%. Това означава, че в технологично отношение българската полиция изостава дори далеч зад средна ръка обикновени престъпници – не говоря дори за организирана престъпност. При това положение политическото ръководство се опитва да постигне резултати чрез постоянен натиск върху хората в системата, които работят при огромен стрес и напрежение – нищо добро няма да излезе от това.

Трябва ли вътрешният министър да си подаде оставката след тази серия от провалени разследвания, скандални акции и насилие, разиграли се през последните седмици?

Това е политически въпрос и той ще се реши в Народното събрание и в партия ГЕРБ. Тук само ще подчертая, че например бързите наказания след случая в Мировяне според мен не отговарят на обществените очаквания за справедливост - само будят недоумение и допълнително подлагат обикновените полицаи на стрес и напрежение (премиерът поиска "няколко оставки", на вътрешният министър премести един полицейски шеф и смъмри други двама с обяснението, че тези наказания са достатъчно сурови – бел.авт.).

Не може да бъдат наказвани хора без провеждане на пълно разследване. Обществото не очаква от ръководството на МВР санкции на всяка цена. За всеки от случаите на полицейско насилие трябва да има обективно и пълно разследване и едва тогава да се налагат наказания. Доколкото обаче, обект на разследване трябва да бъде и поведението на държавното обвинение, според мен само парламентарна анкетна комисия, председателствана от депутат от опозицията може да установи системните причини за полицейското насилие. Пред такава комисия трябва да бъдат изслушани всички – полицаи, жертви, неправителствени организации. Тя не трябва само да иска оставки, а трябва да излезе с ясни констатации за системните проблеми и с пакет от управленски мерки за тяхното решаване. Аналогичен процес беше извървян до половината миналата година около скандала със СРС – беше направен сравнително ясен анализ на проблема, дадена точна политическа оценка. След това, обаче, работата по промени в Закона за СРС и управленски мерки за ограничаване на злоупотребите с тях не бяха предприети.

Полицейското насилие има и един аспект, за който малко се говори, но е много важен. Някои от факторите, които определят полицейското насилие, например лошо планирана операция, липса на предварителна информация къде отиват и какво могат да очакват там полицаите, неадекватна подготовка – са всъщност фактори, които поставят в риск и опасност на първо място самите полицаи. Установяването и ограничаването на влиянието на такива фактори е в интерес на самата полиция – тук не си говорим просто за зачитането на правата на гражданите, говорим и за сигурността на полицаите.

Къде в този контекст се вписва персоналната атака на Цветанов срещу председателя на Съюза на съдиите в България?

Изказванията на министъра на вътрешните работи по конкретния случай с делото на Маникатов се основават на неверни факти и грубо манипулиране на истината – съдия Мирослава Тодорова е осъдила престъпника на 8 години ефективно лишаване от свобода. Ако министърът на вътрешните работи счита, че такава присъда е в полза на организираната престъпност, той е в грешка.

Изказването му внушава на публиката, че съдиите не си вършат работата. У нас, уви, наистина е така – който работи е виновен, който стои и лапа мухи – няма за какво да бъде обвинен. Припомням елементарния факт, че съдиите в СГС са точно 5 пъти по-натоварени от съдиите в окръжните съдилища в Кърджали, Разград, Търговище и Силистра. На данакоплатците всичките ни излизат горе-долу еднакво, но министърът на вътрешните работи пропусна да отбележи това. Разликите в натовареността на съдиите са управленският проблем и отговорен за това е ВСС, комуто, обаче липсва смелост да започне да закрива съдилища там, където те не са нужди.

Има трайна тенденции, обаче, МВР да оправдава провалите си със съда. Наличието на пряк конфликт между полицията и съда, е показателно за основния проблем – а той е кризата на държавното обвинение. Прокуратурата трансформира резултатите от работата на полицията в съдебно дело и тя води обвинението пред съда.  

Очаквахте ли тази развръзка по скандала "Мишо Бирата"? Изненадана ли бяхте, че делото приключи без виновни?

Може би имате предвид спряното производство. Нямам съмнения, че в бъдеще пак ще имаме поводи да си говорим за него. Понеже у нас няма начин да се реализира отговорност спрямо прокурор за спряно или направо провалено дело, прокуратурата у нас отдавна действа като хладилник за студени, но незабравени криминални случаи. Там те се съхраняват – и при определени политически обстоятелства, се претоплят. Точно това прави  нашата прокуратура  мащабен политически играч във вътрешнополитически план, а нас ни отличава от демократичните и правови държави.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

97 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #97

    Иванов написа: “ИВАНОВ ПОСТИГНА ЦЕЛТА СИ – ДОКАТО ТЕМАТА БЕ НА ПЪРВА СТРАНИЦА НА ИЗДАНИЕТО, ДА НЕ ОСТАВИ СЛУЧАЙНИ ДОВЕРЧИВИ ЧИТАТЕЛИ ДА ГИ ПОДХВАНЕ И ДА ГИ ВОДИ ЗА НОСА ИМ ДОМОРАСЪЛ ПРОВИНЦИАЛЕН ОГЛУПИТЕЛ ОТ ПОСТКОМУНИСТИЧЕСКАТА СИ КОЧИНА, МЕРАКЛИЯ ДА УГОЯВА ДНЕШНИ МУТРОКОМУНЯГИ НА ГЕРБ НА ВЛАСТ В БЪЛГАРИЯ С И ПРОКУРОРСКА ВЛАСТ !”

    Невежественият, полуграмотен и неумен Иванов, който непрестанно беше поставян на място с точни аргументи и перфектни анализи, сега победоносно известява … че темата слиза

  2. И.Иванов, Швеция
    #96


    ЕПИТАФИЯ

    ””” Анонимен 22:56 | 10.02.2012

    Предполагам, че е станало пределно ясно на всеки, който следи този спор, че Иванов … ”””

    … разбишка непоправимо лукавата простотия на анонимен оглупител (Иванов ще направи огромен жест към него с щедро милостиво допускане, че може и да е само безкрайно глупав):

    ””” Анонимен 19:57 | 25.01.2012

    Най-добрият начин да се проветри прокуратурата, и да започне да работи за общественото добро, е тя да стане част от правителството …”””

    http://www.mediapool.bg/г-н-главен-прокурор-защо-не-арестувате-никола-филчев-news188844.html

  3. Анонимен
    #95

    Предполагам, че е станало пределно ясно на всеки, който следи този спор, че Иванов е монументално неграмотен, и неговата единствена защита срещу потока от ясни факти и перфектно структурирани анализи, с които му възразяваме, е да ги оплита в партизанска параноя как ГЕРБ щял да превзема съдебната власт. Умът на Иванов е тесен, фанатичен и ригиден, но даже и такъв, той научи много неща от нашия спор дотук, макар, като въплътен подпоручик Дуб, той никога няма да си го признае. Но Иванов не може да разбере,

  4. И.Иванов, Швеция
    #94


    ВИЙ ЖЕРТВА ПАДНАХТЕ …

    Анонимен 23:52 | 09.02.2012

    Revenons à nos moutons

    „LE CORNICHON”

    „ОБРАТНО КЪМ ТЕМАТА.” … ? КЪМ КОЯ „ТЕМА” ? ЗА КРАСТАВИЧКАТА МУ НА ДОСАДЕН ПОДЛУДЕН ОТ ИВАНОВ ТЪПАК „АМА МОЙТЕ СИ МИ РЕЧНИЦИ С ДУМИЧКИ СА МИ НАЙ-РЕЧНИЦИ … ТЪРСЯ ДА СИ КУПЯ И РЕЧНИЦИ ЗА ПРЕВЕЖДАНЕ И НА ИЗРЕЧЕНИЯ И МИСЛИ …” ?

    ””” Да опитаме още веднаж, пък може … ”””

    Опитвани латернаджийски повтаряни оглупявания на нагъл анонимен оглупител не можаха и няма шанс да може да минат при Иванов, ако ще анонимен

  5. Анонимен
    #93

    Revenons à nos moutons
    “Да опитаме още веднаж, пък може да е за добро” – да префразираме обръщението на Швейк към подпоручик Дуб, който сякаш се е въплътил във форумния титан на мисълта Иванов.

    Иванов, тук разглеждаме два отделни правни въпроса, всеки един от тях носи свой различен набор от факти и тълкувания.

    Първият кръг от въпроси засяга правомощията на правосъдния министър над главния прокурор в законодателството на Франция. Това е въпрос, независим и отделен от положението и партийната обстановка

  6. И.Иванов, Швеция
    #92


    ИЗПРОВОДЯК НА ЧАКАЩ ПРЕД КРЕМАТОРИУМA

    ””” Анонимен 21:13 | 08.02.2012
    Revenons à nos moutons. ”””

    „LE CORNICHON”

    „ОБРАТНО КЪМ ТЕМАТА.” … ? КЪМ КОЯ „ТЕМА” ? ЗА КРАСТАВИЧКАТА МУ НА ДОСАДЕН ПОДЛУДЕН ОТ ИВАНОВ ТЪПАК „АМА МОЙТЕ СИ МИ РЕЧНИЦИ С ДУМИЧКИ СА МИ НАЙ-РЕЧНИЦИ … ТЪРСЯ ДА СИ КУПЯ И РЕЧНИЦИ ЗА ПРЕВЕЖДАНЕ И НА ИЗРЕЧЕНИЯ И МИСЛИ …” ?

    ””” Нека да напомним, че темата е правилният превод и тълкуване на един съвсем кратък фрагмент от член 30 на френския Code de procédure pénale … ”””

    ИВАНОВ ОТДАВНА

  7. Анонимен
    #91

    Revenons à nos moutons.
    Публиката вече е наясно, че Иванов е хлъзгав, извъртлив, и неумен. На него му липсва достойнството да поеме отговорност за собствените си неграмотни твърдения, и в опит да се скрие, пренася разговора на недостъпни за разума му нива, с което оголва все повече фланговете на своето монументално невежество. Вчера ни зарадва с провинциално прехласване пред неразбрания от него Монтескьо, сега ни предлага обширни откъси от българския НПК. Нека да напомним, че темата е правилният

  8. И.Иванов, Швеция
    #90


    НЕ МУ СЕ ПОЛУЧИЛО ОГЛУПЯВАНЕ С ФРАНЦИЯ, ЩЕ СЕ ПРОБВА С АВСТРИЯ …

    ””” Анонимен 05:41 | 08.02.2012
    Revenons à nos moutons. ”””

    „ОБРАТНО КЪМ ТЕМАТА.” … ? КЪМ КОЯ „ТЕМА” ? ТАЗИ, ЧЕ АНОНИМЕН ТАПИГЬОЗ-ГЬОНСУРАТ НЕ ОТГОВАРЯ НА ДВА ПОСТАВЯНИ МУ НЕВЪЗМОЖНИ МУ ВЪПРОСА :

    ””” И.Иванов, Швеция 10:28 | 07.02.2012

    Зададе му Иванов два много лоши въпроса на аномимния келеш с въведение-предсказание :

    """ И.Иванов, Швеция 05:08 | 04.02.2012
    ...
    Иванов не е затруднен да му я изпепели и тази му последна му

  9. Анонимен
    #89

    Revenons à nos moutons.
    Понякога Иванов излиза от свойсвеното му вестникарско-опартизанчено ниво и се опитва да каже нещо смислено. Това би било радващо разнообразие, ако за съжаление тогава най-силно не проличаваше неговата монументална неграмотност по всички онези области, за които във вестниците не пише. Този път става дума за Монтескьо. След куп отклонения, излишни параболи и бомбастични сравнения Иванов написа:

    “Свише разум има – разумът на мислителя просветител-енциклопедист Шарл Дьо Монтескьо,

  10. И.Иванов, Швеция
    #88


    ПАК НЕХУМАННА ЕКЗЕКУЦИЯ БЕЗ УПОЙКА

    ”””Анонимен 23:45 | 07.02.2012
    Revenons à nos moutons. ”””

    „ОБРАТНО КЪМ ТЕМАТА.” … ? КЪМ КОЯ „ТЕМА” ? ТАЗИ, ЧЕ АНОНИМЕН ТАПИГЬОЗ-ГЬОНСУРАТ НЕ ОТГОВАРЯ НА ДВА ПОСТАВЯНИ МУ НЕВЪЗМОЖНИ МУ ВЪПРОСА :

    ””” И.Иванов, Швеция 10:28 | 07.02.2012

    Зададе му Иванов два много лоши въпроса на аномимния келеш с въведение-предсказание :

    """ И.Иванов, Швеция 05:08 | 04.02.2012
    ...
    Иванов не е затруднен да му я изпепели и тази му последна му неспасителна думичка-сламчица на

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.