Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сблъсъкът на титаните

0 коментара

Интернет-бумът бе в разгара си, когато през юли 1999 година всички - от председателя на America Online Inc. Стивън Кейс до телевизионната водеща Опра Уинфри се изсипаха в Сън Вали, Айдахо, на едно усамотено събиране на високите технологии.

Далеч от светлините на прожекторите, председателят на Microsoft Corp. Уилям Гейтс Трети водеше продължителен разговор с един от малкото европейци там - председателя на Nokia Corp. Йорма Олила. Съгласно e-mail на Бил Гейтс след срещата, който сега е едно от правителствените доказателства в съдебното антитръстово дело срещу Microsoft, двамата са обсъждали приближаването на мобилния Интернет и това как техните компании - едната титан в областта на софтуера, а другата - в сферата на мобилните телефони, се подготвят за него.

Тогава Гейтс таеше надежди, че финландският гигант на клетъчните телефони може да включи програмите на Microsoft в тях. "Защо става така, че не обединяваме усилията си с Nokia?", написа той на своя колега.

Това магическо обединение никога не стана, и то по една проста причина: Олила и колегите му наблюдаваха дълго преди това как Microsoft на практика превзе индустрията на персоналните компютри, получавайки все по-голям дял от печалбите. Така че финландците действаха, дори когато Гейтс и Оллила си говореха, за да задържат гиганта от Редмънд в клетката му.

Тогава това означаваше, че ако Microsoft се кани да си проправи път към стотиците милиони потребители на мобилни телефони, той ще получи малко, но ценна помощ от Nokia. Сега, дори ако появата на мобилната мрежа в момента се бави поради криза на доверието и финансирането, борбата между двамата гиганти вече е започнала.

ВИСОКИ ЦЕЛИ

В средата на юни Microsoft сключи договор с британската Vodafone Group PLC. - мобилен оператор номер едно в света - за предлагане на много свои услуги и продукти: от e-mail до компютърната програма Excel за обработка на цифрова информация във вид на таблици чрез безжичната мрежа на Vodafone.

Нещо повече, редица производители - от южнокорейската компания Samsung до британската Sendo - започват да лансират мобилни телефони за сърфиране в мрежата със софтуер на Microsoft.

Тези така наречени Stingers трябва да дебютират в Европа в края на тази година, за да се преборят с последния модел Уеб телефон на Nokia - струващият 800 долара 9210 Communicator - подобен на малък открит компютър, с клавиатура и цветен екран, който атакува европейските рафтове на 19 юни.

Към днешна дата битката се вихри само в малки ниши от комуникационната индустрия на стойност 100 млрд. долара. Но стратегически погледнато, тя е решаваща. Microsoft предвижда мобилни телефони, които представляват цяла галактика от дигитални приспособления за дома и за работата - телевизия, конзола за игри, дори и хладилник - като всички те са захранвани от разнообразен Windows софтуер.

Ако Майкрософт контролира мобилните телефони, той стяга хватката си и около всички останали части. "Това е една област, в която Microsoft трябва да присъства", казва Кен Дълейни, специалист в Gartner Inc.

Жаждата на Nokia за мрежата е не по-малка. Въпреки че компанията доминира при клетъчните телефони, пазарът им е променлив. Съобщението на Nokia от 12 юни за стесняване на пазара съвсем естествено доведе до спад на акциите на компанията с 20 процента.

За да предизвика интереса на пазара отново, Nokia разработва нова линия мобилни телефони за мрежата. Но ако някой конкурент грабне софтуерния бизнес - все едно дали при телефоните или при мрежите, на Nokia може да ѝ остане само да продава терминали, които могат да предават или приемат данни, но не и да ги обработват, както и телефони, които се ценят само заради софтуера си. А най-голямата софтуерна заплаха - това не е изненада - е Microsoft.

За да заяви претенции към мобилната мрежа, всяка компания отива далеч отвъд основната си дейност. Microsoft, от базата на безжичния си бизнес в Стокхолм, иска сега да вмъкне своя софтуер в телефоните. Това означава да се пребори с ограниченията в паметта, трайността на батериите, както и с предизвикателствата на това да вместиш еквивалента на компютър в един ръчен телефон.

А Nokia изсипва 3 млрд. долара в изследователска и развойна дейност, по-голямата част от която се реализира в японски лаборатории, във Финландия и в Силициевата долина. Нещо повече - както главният изпълнителен директор Йорма Олила казва "ние ставаме софтуерна компания". Но докато Nokia доказа вече майсторството си в дизайна на софтуер за опериране на телефоните, новите предизвикателства водят нейните изследователи далеч от предишното им поле на изява - към дизайн на портали и системи за защита на мобилната банкова дейност от хакери.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.