Сблъсъци между полицията и "жълтите жилетки" в Брюксел

Сблъсъци между полицията и "жълтите жилетки" в Брюксел

Полицията в Брюксел използва водно оръдие и сълзотворен газ срещу няколко стотици "жълти жилетки", събрали се в протест срещу бедността.

Местни медии, цитирани от БТА, уточняват от мястото на събитието, че протестиращите първи са проявили агресия, като са замервали служителите по сигурността с камъни, пиратки и димки. Досега са задържани около 60 души - заради носенето на забранени предмети, но и на очила за ски.

Засега мащабът на протеста е скромен. Мнозина от поддръжниците на "жълтите жилетки" се въздържаха да пътуват днес до столицата от опасения, че в него може да се намесят анархисти.

Репортери съобщават, че протестиращите се движат из центъра на града сякаш безцелно. В предните дни бе изяснено, че първоначално един от организаторите на протестите на "жълтите жилетки" в страната е поискал разрешение от властите за шествие днес. По-късно той оттегли заявката си, а властите отмениха издаденото разрешение. По силата на закона днешният протест в Брюксел е неразрешен.

"Жълтите жилетки" очакваха по-рано днес да бъдат приети от премиера Шарл Мишел, но сред тях попаднаха анархисти, които запалиха и унищожиха два полицейски автомобила в близост до резиденцията на министър-председателя. Кадри от мястото на събитието показват изкъртени улични табели и настилка.

В различни съобщения в медиите се отбелязва, че протестиращите възразяват не само срещу цената на горивата, както досега, но и срещу ниските доходи, данъчната политика, работата на медиите.

"Жълтите жилетки" в последните дни станаха повод за саморазправа с телевизионен екип, за задържането на журналист от полицията, за уволнението на дългогодишен политически наблюдател в най-гледаната френскоезична телевизия в страната. Протестиращи са на мнение, че медиите поддържат нездравословно близки отношения с политиците и не отразяват професионално протестите.

"Жълтите жилетки" достигат Брюксел за пръв път от началото на протестите преди две седмици. Мнозина подкрепящи протестното движение заявиха предварително, че ще се въздържат от участие днес заради опасения от действията на вандали и дадоха пример с погрома на бул. "Шан-з-Елизе" в Париж преди дни.

Предложенията на правителството

На този фон политици предлагат решения за бърз преход към електромобили. Сред представените решения е осигуряването на бюджетна подкрепа за смяна на автомобилите на най-бедните. Предлага се на домакинствата с ниски доходи (до 18 355 евро годишно или 1530 евро месечно) да бъде предоставена помощ до 2000 евро при покупката на "чист" автомобил. Тази подкрепа би била осигурена за покупката на чисто нов автомобил, но и на превозно средство втора употреба, ако двигателят му работи с ток, газ или е с хибридно задвижване.

Списъкът на хората, които не могат да се справят сами със смяната на автомобила си, е известен - онези, които получават социални помощи за допълване на доходите и които притежават автомобили, чието движение в големите градове вече е забранено или предстои да бъде ограничено.

Отбелязва се, че в Брюксел на такава помощ подлежат 8400 домакинства. Тази година въведените от властите ограничения за движението на стари дизелови автомобили в центъра на Брюксел засегнаха 5000 превозни средства на възраст над 22 години. Догодина още 19 000 автомобила (четири на сто от автопарка в столицата) ще попаднат в обсега на забраните. От 2020 г. още над 65 000 автомобила ще бъдат твърде стари, за да се движат в центъра на Брюксел (около 14 на сто от автопарка). Около половината от собствениците на такива автомобили са бедни по местния стандарт, според който средната месечна заплата е 3300 евро.

Според представените разчети е необходимо бюджетът да осигури 6,5 милиона евро за описаната цел. Предлага се тези средства да бъдат набавени от налаганите глоби от 350 евро за навлизане в зоните, забранени за замърсяващи автомобили, както и от дневната такса от 35 евро, която собствениците на такива автомобили могат да плащат веднъж седмично, за да си осигурят изключение. Част от средствата биха могли да се съберат от таксите за паркиране в града.

Уточнява се, че забраните за движение на замърсяващи автомобили засягат в половината случаи малки товарни превозни средства, използвани от фирми. Законодателят вече е предвидил собствениците на дружества да бъдат обезщетени с до 3000 евро на автомобил. Бюджетът ще покрие обезщетения за три автомобила на дружество, независимо от финансовото състояние на фирмата. Политици отбелязват, че фирмите лесно получават данъчни отстъпки за купуването на автомобил, докато за гражданите все още не са предвидени никакви облекчения.

Още по темата
Още от Европа