Сбогом на “българския” ислям

Сбогом на “българския” ислям

Българският ислям е особена порода. Оформен в мултиетническа среда върху рационалистичен фундамент, сравнително светски, омекнал в идеологическата мелница на социализма, той е сред най-европеизираните модификации на исляма, съществували някога. Но е на изчезване.

От късогледа държавна политика и интелектуално безсилие на самата мюсюлманска общност, до силни модели за подражание в радикализацията от Изток и Запад, поредица обстоятелства работят за заличаването му. Ако възелът от техните взаимодействия не бъде разплетен, традиционният български ислям ще бъде претопен след по-малко от едно поколение.

Дългата история отличава българската мюсюлманска общност от тези на Запад, а статутът ѝ на малцинство – от тези на Изток. От останалите балкански страни я дели фактът, че тя остава религия на населението в селата и малките градове и не успява да развие силен, светски духовен елит. Социалистическият режим допълнително я подтиска с опитите си за социално инженерство (довели до прекръстването с християнски имена на 780 000 и изселването на 300 000 етнически турци) и с последователната си политика на войнстващ атеизъм.

Изследователите в началото на миналото десетилетие констатират, че българските мохамедани слабо познават своята религия. Сред тях няма нито харизматични лидери, нито интелектуалци с дълбоки познания на ислямската култура. Липсват както хора, които да формулират същността на тяхната вяра в нейната специфична локална форма, така и модерни лидери, които да я легитимират, да я направят да изглежда съвременна и привлекателна. Не съществуват нито религиозна, нито светска литература на български език, нито каквато и да е друга форма на институционализиране на българския ислям такъв, какъвто той е в началото на 1990-те. И никой не е в състояние да ги произведе.

И докато самата мюсюлманска общност се оказва без интелектуален потенциал да се опише и разпознае, тя е заобиколена от радикализиращо се християнство в България и нарастваща склонност в Европа да привижда в исляма политическо послание.

Възползвайки се от слабостта на българската държава в преход и от прагматичния егоцентризъм на Движението за права и свободи, консервативни проповедници от Саудитска Арабия, Йордания и други арабски страни започват да навлизат в България, разпростирайки влиянието си главно върху етническите българи и роми сред мохамеданите. Десетки млади българи заминават да изучават религията си в консервативните университети на Арабския полуостров и се връщат, за да станат имами и духовни водачи.

Така българската мюсюлманска общност се озовава пред две изпитания: първо, в дълбока криза на идентичността и пълна дезориентация по отношение на ислямските ценности. И второ, в състояние на все по-необратима разпокъсаност.

* Пълният текст на статията можете да прочете в новия брой на сп. “Foreign Policy – България”. В него ще намерите още:

София и Скопие: Патриотични игри Под повърхността на излъсканите фрази за чудесните българо-македонски отношения ври казан от ирационални и унищожителни страсти. Стояна Георгиева

Ал Джазира Изобличават я като пропагандна машина и рупор на Осама бин Ладен. Истината е, обаче, че Ал Джазира е толкова мразена в дворците в Риад, колкото и в Белия дом. С плановете си да се превърне в глобален канал тя може да стане и предпочитаната от вас медиа. Хю Майлс

Западът е бременен с Изтока, а Изтокът е бременен със Запада Кога хората от Изтока ще бъдат толкова силно изкушени от западната цивилизация, че да пожелаят да живеят в нея и с нейните ценности? Докато това се случва, светът ще премине през много изпитания и сътресения. А Балканите вече са арена на борба за надмощие между радикалния ислям и техния собствен. Антонина Желязкова

Войната по въпроса за влиянието на Израел В ексклузивна кръгла маса, организирана от “Foreign Policy” четирима изтъкнати експерти по Близкия изток спорят дали влиянието на израелското лоби над външната политика на САЩ е в рамките на нормалното или ги надхвърля.

Споделяне
Още от