Ако сделката по превалутирането на външния дълг от долари в евро през 2002-2003 година не беше осъществена, България би изплатила по-евтино дълга си. Това повтори министърът на финансите Симеон Дянков в петък по време на парламентарния контрол, отгововаряйки на депутата от "Атака" Любомир Владимиров.
Сделката по трансформацията на дълга бе осъществена по време на правителството на Симеон Сакскобургготски под настойчивия натиск на тогавашния финансов министър Милен Велчев и заместника му Красимир Катев. Още тогава редица икономисти предупредиха, че сделката е неизгодна за България и само разсрочва плащанията в бъдеще време извън мандата на тогавашното правителство. Имаше и подозрения за огромни комисиони, които са били разпределени между консултантите по сделката от кръга около сина на Симеон – Кирил Сакс Кобурггота и финансовия министър Велчев.
Отчетените допълнителни положителни ефекти по времето на тази сделка не са съизмерими с негативните финансови резултати от направената размяна, каза в петък министърът, като припомни, че Народното събрание му е възложило с решение ат април миналата година да възложи проверка на сделката. Избран е бил независим външен консултант, чийто основен извод е бил именно този – реализираната загуба от сделката е 1 млн. лева.
Реализираните замени през този период на част от българския външен дълг не намаляват размера на плащанията по дълга, а водят само до формално намаляване на главницата и изтикване във времето на общото плащане. В резултат на замяната на брейди облигации с глобални облигации е реализирана загуба в размер на около 1 млрд. лв., прочете единият извод от анализа министърът.
По повод на твърдението от времето на сделката, че тя ще допринесе за подобряване на кредитния рейтинг на България, анализът посочва, че сравнението с изменението на кредитния рейтинг на Румъния за същия период не подкрепят тази теза.
Според Дянков, ако сделката не беше осъществена, досега България щеше да е изплатила тази част от дълга на по-ниска цена, затова вредата от сделката е несъизмерима с хипотетичната полза.
По думите на Дянков след излизането на този доклад експерти от финансовото министерство са мислили върху възможността да бъде предаден на прокуратурата. Юридическата експертиза в министерството обаче заключи, че това едва ли ще доведе до успешен резултат в прокуратурата, защото лесно може да се каже от тези, които го извършиха, "сгрешихме във времето", коментира министърът и посъветва народните представители, ако виждат възможност за юридически действия, да ги предприемат, тъй като докладът е публичен.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
44 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Същото ще се случи и с проекта за АЕЦ Белене. Много становища казват, че проекта не е печеливш и ще ни загроби, но въпреки това властта не се отказва от неговото реализиране (всички поредни правителства - на царя, на БСП, и на ГЕРБ). Ясно е защо - ще лапнат комисионните, а след няколко години като се изясни тоталната загуба за държавата, ще си казваме същите приказки като коментар 41
Аналогът на № 39 с румънците според мен не е удачен. Румънците съвсем нормално затегнаха коланите и ликвидираха външния си дълг, а ние натрупахме 12 млрд. дълг и при Луканов фалирахме и спряхме плащанията.
I razdeli s bankata Meryll Linch tozi 1 miliard. Bratat na Milencho, Georgi e zet na Stojan Markov. A s parite postroi na nasheto Chernomorie mnogo hoteli, kato se zapochne ot ERMITAZH na Zlatnite pjasazi. Njama li naj-posle da ima vazmezdie za tezi, koito dovedoha balgarskoto naselenie da zaplashta dalgovete, napravani ot Milencho.
Питане: Защо Милен Велчев не е в затвора доживот? Отговор: Защото затворът в България е за кокошкарите.
Не сме толкова безпаметни! Още тогава, когато се сключваше сделката имаше силно- негативни изказвания и предупреждения в публичното пространство, включително от официални институции и специалисти! Въпреки това, тя е факт! Такива наивни обяснения за "грешка във времето" са просто дразнещи и обидни за българският данакоплатец!
РАЗСРОЧВАНЕТО НА ВЬНШНИЯ ДЬЛГ ПО ПРИМЕРА НА М. ВЕЛЧЕВ
1. Г-н С. Дянков трябва да последва примера на М. Велчев и да се опита да разсрочи вьншния дьлг на Бьлгария. Това "пестене и гладуване" започва да ми напомня на гладуването на румьнците по времето на Чеушеску. Ако си спомняте - те (румьнците) гладуваха, "за да вьрнат дьлга си кьм Запада" (след което се очакваше да настьпи "раят на земята"). Всички знаем какво стана ...
2. По всичко личи, че доларьт ше продьлжава да пада освен (и това е важно …
!!!), ако САЩ реши да продаде част от златните си резерви (за да плати дьлга си кьм Япония например). Но независимо какьв е курсьт на долара, разсрочването на дьлга ще облекчи бюджета и социалната мрежа. Увеличеният (от това разсрочване) дьлг ще се плаща в бьдеще - когато кризата отмине. Социалното напрежение започва да достига опасна точка...
3. Аз внимателно прочетох доклада на Industry Watch за сделката по вьншния дьлг на М. Велчев и я намерих за доста положителен кьм Велчев. Никьде не намерих този 1 млд. загуба, за който вестниците писаха. Освен това финансовата операция на Велчев по дьлга беше удобрена и похвалена от МВФ в доклада си от 2003.
4. Сделката по вьншния дьлг е една от главните причини за натрупване на резерви в бюджета през 2004-2007 и за намаляване на лихвите на заемите от всякакьв тип ВЬПРЕКИ ПАДАНЕТО ДА КУРСА НА ДОЛАРА СПРЯМО ЕВРОТО. Смомняте ли си, че икомомическият рьст от 4.2% през 2001 скочи на 5.5% в годината след сделката по вьншния дьлг, а следващата година достигна дори 6.7%. Разбира се, положителният ефект може би щеше да бьде по-голям, ако доларьт не беше паднал.
5. Всьщност, г-н Дянков най-вероятно ще бьде принуден да разсрочи сегашния дьлг независимо иска или не - заради кризата (която няма да свьрши скоро). Затова е по-добре да не се хваща на вьдицата Сидеров и Костов, за да не му се налага по-кьсно да обяснява "смяната на мнението си".
6. Или какво - да спрем да плащаме заплатите на лекари, университетски преподаватели, учени на БАН, учители, полицаи, ватмани, боклуджии, сиропиталища и домове за стари хора, така ли ? Или ще изискаме от С. Дянков да спре да изплаща дьлговете на дьржавата кьм частните фирми (за да останат пари за лекарите ... ) ? Или ще се надяваме, че парите ще дойдат от "законно сьбиране на акцизи" от пивоварната на Мишо-Бирата (бог да го прости)? Приказките на Сидеров, Костов и М. Райчев по този вьпрос трябва решително да се игнорират.
7. Но Сидеров никой не може да запуши устата така или иначе, а за Костов е прекалено кьсно да започва да изучава международни финансии. В сьщност, не само на Костов, но и на всички Сини, е дьлбоко чужда идеята за "поемане на разумен финансов риск като средство за национално или лично забогатяване". Споменьт за "инфлацията на Жан Виденов" е все още твьрде пресен. Те, Сините, вероятно до края на живота си ще се борят с Призрака на Инфлация независимо имаме ли инфлация или дефлация и каква е тя. Спомняте ли си как комунистите - дори на вьрха на световната инфлация през 70-те години - продьлжаваха да критикуват и се борят против "кризите на сврьхпроизводство" (марксическата терминология за "дефлационни кризи"). Крайно време е да изоставим това безкрайно борене с призраците на миналото. Нещата бьрзо се променят и сьбитията няма да ни чакат да поумнеем. По-разумно е, докато това (поумняването) стане, да се следват сьветите на хора като М. Велчев и Царя, които - ако не друго - поне се опитват да пренесат в Бьлгария една доста успешна западна традиция (вместо да се мьчaт да откриват колелото отново). Традицията е нещо, което трудно се "научава" и не може да се замени просто с едно "голо висше образование и денонощно четене на интернет".
8. АКО БЬЛГАРСКАТА ИНТЕЛИГЕНЦИЯ ЗНАЕШЕ КАК СЕ ЗАБОГАТЯВА, Бьлгария отдавна щеше да e богата дьржава, а интелигентите - нейните най-заможни граждани. Поне досега това не е станало. Стандартното извинение за нашата бедност е винаги било "турското робство и комунизма". Това "извинение" все още се приема насериозно, но вече започва да се изтьрква и с него не може безконечно да се злоупотребява. Крайно време е бьлгарската интелигенция да поеме повече отговорност за това "защо сме толкова бедни" и да престане да тьрси вината другаде.
9. И накрая, Народното сьбрание трябва да отхвьрли с голямо мнозинство "Пакта за еврото плюс". Бьлгария трябва или да поиска да сключи нов, значително по-благоприятен за Бьлгария договор, или да отхвьрли "Пакта за еврото плюс" напьлно. Но за да стане това, С. Дянков трябва да се научи ДА ГОВОРИ НА Б. Борисов НА ЯСЕН И ВИСОК ГЛАС. Иначе наистина ще загазим много. Защото след Гьрция и Ирландия идват Португалия, Испания и (не дай боже) може би и Италия. Бьлгария не може и не бива да плаща 17% от БВП за спасяването тези "братски страни". Тези, които вярват, че историята е наистина "учителка на народите" незабавно да започнат да изучават "урока от последните 10 години от живота на Чеушеску".
Автор: Браво, Ваньо, браво, Костов!
Без „облигациите на Милен Велчев” ГЕРБ нямаше да може да плаща пенсиите
02.11.2011
Митичното чувство за хумор на министър-председателя отново влезе в действие, когато ножът опря до тънкия хляб и бързо се заби в дъската за рязане. Видите ли, пенсиите щели да бъдат отново замразени, защото „имало да се плащат едни пари за облигациите на Милен Велчев”. Отговорът на такива хитринки е, че трябва повече да се чете. Ако може – архива на Файненшъл Таймс, Уол Стрийт …
Джърнъл или Юромъни, където става ясно защо Велчев е посочен за министър на финансите на 2002-ра година. Ако не може – то поне пространно писаното от НДСВ по въпроса преди година. Т.е. тогава, когато ножът отново се беше забил със страшна сила в дъската и дъвката с дълга беше за последен път в употреба.
Който си даде труда да почете, ще разбере следното:
1. Еврооблигациите са издадени, за да се изчисти огромния дълг от времето на Тодор Живков, от чието управление премиерът толкова често изпада във възторг.
2. Без такова активно управление на дълга кредитният ни рейтинг нямаше да бъде вдигнат 14 пъти за 4 години, тоест българските граждани и фирми щяха да ползват по-скъпо и по-малко финансиране.
3. Ръстът на БВП щеше да бъде по-нисък.
4. Щеше да има по-малко приходи в бюджета.
5. Като резултат щяхме да имаме по-нисък фискален резерв. По груби изчисления към 2005 г. фискалният резерв би бил с поне 1,5 млрд. лева по-нисък.
6. През 2008-2011 г. бихме имали допълнителни плащания от около 3 млрд. долара по главницата на част от брейдитата.
7. Като капак на всичко допълнителните плащания по брейдитата, свързани с ръста на БВП, биха се задействали най-късно през 2006 г. и биха отключили допълнителни лихвени плащания до 2024 г. общо за около 700 млн. долара.
Да поразсъждаваме върху горното – в окото на сегашната финансовата криза, с изтънели резерви и при затруднен достъп до външно финансиране (с изключение на МВФ) хазната трябваше да осигури 4,5 млрд. лева (3 млрд. щатски долара), при хипотетичен фискален резерв от максимум 4 млрд. лева (днешните 5 млрд. лева без 1 млрд. обезпечение, което нямаше да бъде освободено през 2002 г.). Т.е. фискалният резерв просто нямаше да стигне, защото се налага и да запълни дупките, зейнали в бюджета от контрабандните канали през последните 2 години.
А ако все пак отнякъде успееше да получи кредити, с които да плати борчовете, премиерът ни с право можеше оттам нататък да очаква деня, когато неговият приемник ще заклейми "облигациите на Борисов".
За да направим нещата още по-реалистични, финансовите акули биха помирисали кръвта още през 2008-2009 г. и страната ни можеше да стане лесна плячка на кризата. Т.е. добре дошъл, МВФ, но при латвийски и румънски условия – 25% намаление на заплати и пенсии, строги бюджетни икономии. Довиждане, валутен борд и ниска инфлация.
Нали си представяте какво щеше да стане тогава с популярността на правителството на ГЕРБ? Тъй че, вместо да опитват да пренаписват историята, някои политици трябва да са благодарни на НДСВ, че чрез благоразумна и далновидна политика по управление на дълга предотвратиха гръцки сценарий миналата година и позволиха на ГЕРБ да спечели последните избори. Или поне трябва повече да четат.
Ама – на! Както е казал Дядо Славейков – Пенчо бре, чети! Пенчо не чете.
Браво на 35! Само че нямаше кой да го чуе и сега никой не чува!
Това ни е наследството от царчето, от Рапона ще е опоскването на фискалния резерв и падането на валутния борд.
15. 03. 2002,
Уважаеми господин Министър-председателю,
Насочвам вниманието Ви към сделката за замяна на български брейди-облигации с държавни облигации в щатски долари и евро, която беше разрешена от Народното събрание през тази седмица по искане на Министерския съвет.
Споделям, че е необходимо България да излезе на свободния пазар на кредитите и сама да се справя с обслужването на своя външен дълг без да разчита на непрестанната подкрепа на международните финансови институции. Това трябва да …
става като се отстояват българските национални интереси, а не интересите на притежателите на български брейди-облигации.
Насочвам Вашето внимание към обстоятелството, че сделката по замяна на брейди-облигациите е изцяло в полза на инвеститорите. Условията на пазара в настоящия момент не съответстват на интересите на нашата страна. Няма да съответстват и в бъдеще. Затова тази сделка, макар многократно предлагана в миналото, бе отхвърляна.
Убеден съм, че ще спрете сделката за замяна на дълга, след като се запознаете с моите аргументи.
Първо. Предишното правителство изкупуваше конфиденциално и предпазливо части от тези облигации и успя да намали дълга с близо 200 милиона щатски долара, изкупувайки го по 75-76 цента за 1 щатски долар. Сега това ще бъде направено по 92 цента за 1 щатски долар. Притежателите на български брейди-облигации ще получат по около 15 цента премия за всеки продаден от тях долар, която не биха получили при следване на предишната стратегия. Общата пропусната полза за България на 1 милиард долара обратно изкупен дълг ще бъде 150 милиона щатски долара. Това очевидно не е в наш интерес.
Второ. При сегашния LIBOR 1 милиард щатски долара дълг в брейди-облигации струва на България приблизително 33 милиона щатски долара лихви на година.
При замяната 920 милиона щатски долара нови облигации ще струват приблизително 67 милиона щатски долара лихви или два пъти повече. С тези нараснали лихвени разходи трябва да се намалят другите разходи на бюджета. За това няма никакво разумно основание.
Трето. Дори сегашният LIBOR да се покачи до 3. 5 - 4. 5 на сто, разходите по обслужването на заменения дълг ще остават по-високи с около 40 - 60 на сто. Това означава, че сделката по замяната е изгодна за България при цени около 75-56 процента за 1 щатски долар дълг в брейди-облигации или при 92 цента за 1 щатски долар, но при лихвен купон на новите облигации до 5 на сто. При създадените спекулативни очаквания тези условия ще бъдат неприемливи за пазара и сделката ще бъде неуспешна.
Четвърто. Българското правителство следва да се стреми към намаляването дела на външния дълг в БВП на страната, но това не може да бъде приоритет при сегашните трудни социални условия и създадените крайно неблагоприятни за България условия на кредитния пазар.
Очаквам г-н Министър-председателю, да спрете сделката, независимо от даденото от Народното събрание съгласие.
С уважение: Иван Костов Народен представител В 39-то Народно събрание.
15. 03. 2002г.