Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сделката на правителството с ВСС и последствията от нея

26 коментара
С избора на Георги Колев за председател на Върховния административен съд правителството и управляващото мнозинство нанесоха сериозен удар на шансовете си да проведат успешна съдебна реформа. Разбира се, формалното извинение е, че това е избор на Висшия съдебeн съвет (ВСС), не на правителството.

Малкото неудобство с това обяснение е, че освен някой наивен западен експерт никой друг няма да му повярва. Начинът, по който беше направен изборът, прекалено много напомня предходни избори и оставя малко съмнение, че е използван

наръчникът на последните три правителства за задкулисно управление

на съдебната система.

Изборът е най-малкото странен - от гледна точка на професионалните изисквания за поста. Георги Колев няма и един ден професионална практика в областта на административното право, няма практика и в гражданското право, което все пак има допирни точки с административното правораздаване.

Управленският му опит като председател на Софийския градски съд също не е особено голям и в никакъв случай не е достатъчен, за да обясни назначението. Няма академични публикации или принос към развитието на правото, нито професионална репутация, която да го отличава като положителен пример за етично поведение.

При всичките тези "няма" с какво тогава да обясним този шеметен професионален скок от градски съд до една от двете най-високи позиции в управлението на съдебната система? При това без нито една алтернативна кандидатура, като че ли внезапно административните съдии и юристи от академичната общност в страната бяха колективно покосени от някаква професионална чума.

Отговорът съвсем очевидно е – в близките отношения с правителството. И доколкото може да се съди по публикациите в медиите, конкретно с ръководството на МВР.

Какво означава този избор за заявената от правителството програма за реформа на съдебната система и шансовете му да я проведе успешно? Отговорът е - намалява ги сериозно. Малко пояснение за тези, за които работата на съдебната система не е всекидневие.

Един от централните проблеми на системата е

липсата на ефективно прилагани професионални критерии за назначаване

и професионално израстване. Системата в момента не мотивира работещите в нея към повишаване на техния професионализъм. Съвестното и професионално изпълнение на задълженията и етично поведение по-общо не се оценяват и възнаграждават.

Именно тази липса на оценка и съответно поощряване на доброто професионално и етично поведение, както и санкциониране на непрофесионалното и неетично поведение позволиха избуяването на "брокерите" при назначенията. Красьо им стана символ, макар и далеч да не е най-ефективният играч.

Голямата битка за съдебната реформа е въвеждането и реалното прилагане именно на критерии за оценка на професионалната дейност и етично поведение. Досега Висшият съдебен съвет съзнателно блокираше процеса, защото това би намалило неговата власт да продава, и в прекия и в преносния смисъл, назначения.

Плахите законодателни опити да бъде въведено оценяване на работещите в системата биваха напълно обезсмисляни чрез даването на еднакви, високи оценки на всички. В тази среда назначението на новия председател на ВАС изпраща едно мощно послание към всеки съдия, работещ в системата, че:

Няма да има промяна в правилата на играта. Те си остават същите. Професионалните ви качества нямат никакво значение. Единственото, което има значение, са политическите ви връзки. Няма никакъв смисъл да инвестирате време в четене на книги и съдебна практика.

Има смисъл да инвестирате в ловни дружинки и масонски ложи

Това назначение е втората принципна грешка на това правителство в управлението на вътрешния ред и правосъдието. И ако за първата може да се намери оправдание, за тази е наистина трудно.

При идването си на власт правителството беше изправено пред труден избор. Изключително завишени (нереалистични) публични очаквания за бързо възстановяване на законност и справедливост.

В същото време инструментите за осъществяване по-ефективна политика за събиране на доказателства и подготвяне на наказателни обвинения не бяха налице - не особено квалифицирана, деморализирана и проядена от корупция полиция и на практика неуправляема прокуратура.

Необходимостта от реформа на тези две институции е повече от очевидна. Каква да е посоката на реформата също е очевидно. И двете институции харчат значително повече пари като процент от брутния продукт на страната в сравнение със западноевропейските държави. Броят на служителите в тях е също значително по-голям от средноевропейския.

Броят на полицейските служители в България е два пъти по-голям от средното в Европа. Това, което трябва да се направи, е този брой да се съкрати и да се увеличи техническата им обезпеченост, подготовка и заплащане (по отношение на полицаите и особено на разследващите полицаи).

Проблемът с тази реформа е, че тя няма как да даде бързи резултати

както налагат политическите реалности. Необходими са поне две-три години, а междувременно съкращенията неизбежно ще предизвикват политически сътресения. Съкращаването на голям брой полицаи изисква и финансови ресурси най-вече за тяхната преквалификация, ако правителството не иска директно да подсили организираната престъпност с техните опит и знания.

В ситуация на икономическа криза правителството обективно нямаше сериозни ресурси за провеждане на такава политика. Друг е въпросът, че не даде никакви сигнали, че разбира проблема и че се опитва да постигне някакъв баланс във финансовите рамки, в които е поставено. Не беше произнесена и дума за реформа на прокуратурата. Вместо това правителството заложи на стратегия на максимално мобилизиране на наличния разследващ ресурс и реализиране на успешни разследвания и обвинения.

Очевидният плюс на този подход е бързата политическа възвращаемост на инвестицията. Проблемът е, че наличният разследващ ресурс не е много голям. Ограниченията от липса на опит както на полицията, така и на прокуратурата, изтичането на информация и прекомерният политически натиск за бързи резултати се отразяват негативно на качеството. В резултат дойде

безпрецедентният сблъсък на правителството със съда

който трябваше да бъде превърнат в общественото съзнание в главния виновник за неуспехите.

На фона на тази не много оптимистична картина дойде и изборът на новия председател на ВАС с всичките му негативни последици за реформата на системата.

Правителството вече е в тежка конфронтация с реалния си съюзник - организацията на съдиите. Тези, които реално искат въвеждането на ефективни правила за професионална и етична оценка. С последното назначение правителството се съюзи с истинския проблем в съдебната система - ВСС.

Сделката с него по назначаването на председателя на на ВАС отне на правителството моралния авторитет и възможността публично да критикува съдебния съвет, а с това и възможността да го накара да провежда реформаторска управленска политика.

Това назначение окончателно подкопава и позицията на правителството по създаването на специализирания наказателен съд - една изначално спорна идея, чиято минимална убедителност се крепеше на увереността в добрите намерения на управляващите.

Сделката с ВСС даде силни аргументи на циниците, които от самото начало твърдяха, че целта на този съд е да избере удобни за правителството съдии, които да постановяват "правилните" решения.

* Авторът е адвокат, програмен директор в Центъра за либерални стратегии

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

26 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #28
  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #27
  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #26
  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #25
  5. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #24
  6. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #23
  7. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #22
  8. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #21
  9. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #20
  10. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #19

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.