Случаят с продажбата на 29 декара с крайбрежни дюни в Несебър показва пълния набор от нарушения и практики, които бяха използвани, за да се застрои българската природа и да се унищожи Черноморието. Това се посочва в позиция на Коалиция "За да остане природа в България".
Организацията настоява да се прилага реално Законът за устройство на черноморското крайбрежие (ЗУЧК), да се направят незабавни промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), който противоречи на международните договори, по които България е страна, и да се актуализират продажните цени и оценките на държавната собственост.
Сделката в Несебър нямаше да се случи, ако Агенцията по геодезия, картография и кадастър беше изпълнила своето задължение и след 1 януари 2008 г. беше картографирала всички дюни, крайморски езера, лагуни и плажове, както изисква ЗУЧК и наредбите по неговото приложение, посочват природозащитниците.
Те припомнят, че въпреки изричното решение на Комитета по прилагане на Орхуската конвенция, България и до днес не е предприела необходимото, за да се гарантира информираност и достъп на гражданите до съдебен контрол на устройствените планове.
Природозащитниците искат и подобряване в работата на институциите, които са длъжни да прилагат законодателството за защита на природата.
По Конституция и съгласно специалния закон всички морски плажове, лагуни, крайморски езера и дюни са публична държавна собственост и съответно не могат да бъдат обект на продажба и застрояване. Благодарение на липсата на графична информация административните органи трудно могат да ги идентифицират и така са възможни злоупотреби, посочват от коалицията.
Скандално е, че никой в държавата, включително и Дирекцията за национален строителен контрол, не може да разбере какво предвижда Общия устройствен план на община Несебър.
Експерти на Регионалната инспекция по околната среда и водите в Бургас са допуснали застрояването, без да разпознаят дюните като природно местообитание от европейската екологична мрежа "Натура 2000". Те не са оценили кумулативния ефект от други подобни застроявания на много други подобни проекти на парче по крайбрежието. Заради това незачитане вече тече наказателна процедура на Европейската комисия, припомнят природозащитниците.
Държавата не разполага с реален механизъм да оценява имотите си, които се разпродават. Това най-лесно би се решило с открити, прозрачни и действителни търгове, несъдържащи дискриминационни условия за участниците в тях, предлагат от коалицията "За да остане природа в България".
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
12 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Добри въпроси от 7. Сутринта по BTV тъстът на Б. Михайлов даже спомена, че те с последващия купувач имали отдавна предварителен договор. Е как сключваш такъв с някого за нещо(че даже се набутваш с пари за проект в аванс), ако не си сигурен че точно ти ще купиш имота. Ама кой да пита...
НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ ЗА КОМПЛЕКТОВАНЕ НА ПРЕПИСКА ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ НА ПЛОЩАДКА ЗА ПРОЕКТИРАНЕ И ПРОМЯНА ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕТО НА ЗЕМЕДЕЛСКИ ЗЕМИ ЗА НЕЗЕМЕДЕЛСКИ НУЖДИ
І. ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ НА ПЛОЩАДКА ЗА ПРОЕКТИРАНЕ
1. Предложение от лицата по чл.18 и чл.19 от ЗОЗЗ
2. Актуална скица на имота /имотите/ в координатна система 1970 г с нанесени граници на предложените площадки или трасета, заверени от общинската служба по земеделие игори, съответно от службите по кадастър.
а/ за площадки – в М 1:500 до 1:5000 …
с координати на чупките
б/ за трасетата – в подходящ мащаб, но не по-дребен от 1:10 000, с координати на чупките на оста на линейния обект.
3. Извадка от КВС в М 1:5000 или 1:10 000 за местоположението на обекта спрямо населеното място, републиканската пътна мрежа и други изградени обекти.
4. Документ за собственост.
5. В случаите, когато се засягат земи от горския фонд, се прилага становище от съответното държавно лесничейство.
6. Становище на РИОСВ, че дейността на обекта не подлежи на ОВОС, или положително решение по ОВОС.
7. Разрешение от кмета на съответната община за изготвяне на подробен устройствен план / ПУП/.
8. Проект за ПУП, изработен при спазване изискванията за възлагане, нормативите за необходимата земя за застрояване и обема и съдържанието на ПУП, определен в ЗУТ.
9. Доказателства, че са изпълнени изискванията на чл.22, ал.2 от ЗОЗЗ, че местоположението и характера на обекта не противоречат на здравно-хигиенните изисквания.
10. За обекти - паметници на културата и техните охранителни зони – становище на националния институт за паметници на културата.
11. Когато е определена площадка или трасе за нуждите на физическо или юридическо лице, а имотът е в съсобственост, се прилага нотариално заверена декларация за съгласие за исканата промяна от съсобствениците.
12. Към определената с проекта за ПУП площадка за разширение на съществуващ обект се прилага копие от документ за собственост на съществуващия терен, съответно документ, с който е предоставена, отчуждена или е променено предназначението на земята за съществуващия обект и скица на изпълненото строителство.
13. Когато за обекта са предложени две или повече площадки или трасета, се прилага сравнителна таблица, в която се посочват площта, качеството, поливността, начинът на трайно ползване и собствеността на засегнатите земеделски земи.
14. За специфични дейности се прилагат всички допълнителни документи, предвидени в ППЗОЗЗ.
15. За юридически лица – съдебно решение на фирмата и удостоверение за актуално състояние.
16. Акт за категоризация на земята.
17. Удостоверение за поливност.
18.Ел, В и К част и транспортно-комуникационен план на пътните връзки и разположението им.
ІІ. ЗА ПРОМЯНА ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕТО НА ЗЕМЯТА
1. Предложение за промяна предназначението на земята.
2. Скица на имота.
3. Акт за категоризация на земята.
4. Решение за утвърждаване на площадка за проектиране на Комисията по чл.17, ал.1,т.1 от ЗОЗЗ .
5. Одобрен по реда на чл.129 от ЗУТ – ПУП, копие от заповед на кмета на общината за одобряване на ПУП и протокол на ЕСУТ при общината.
Документ, удостоверяващ, че заповедта на кмета за одобрение на ПУП е влязла в законна сила.
Изброените документи се комплектоват в папки в два екземпляра – 1 комплект /по възможност/ оригинали, 2 комплект - копия, придружени с опис на приложените документи
Промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди може да се допуска за:
1. изграждане на обекти на техническата инфраструктура по смисъла на Закона за устройство на територията;
2. създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи урбанизирани територии (населени места и селищни образувания);
3. създаване или разширяване границите на отделни урегулирани поземлени имоти извън строителните граници на съществуващи урбанизирани територии (населени места …
и селищни образувания).
Не се изисква промяна на предназначението на земеделски земи за изграждането на линейни обекти на техническата инфраструктура, когато те не са разположени на повърхността на терена. В тези случаи се утвърждава само трасе на обекта.
Процедурата за промяна предназначение на земеделска земя започва с подаване на молба до кмета на общината, където се намира имота за допускане на изработване на подробен устройствен план /ПУП/ за имота. Всяка община изисква да се прилагат различни документи към молбата, но в общия случай те са следните:
- Документ за собственост;
- Удостоверение за наследниците/ при необходимост/;
- Скица от общинска служба „Земеделие и гори” /ако имотът е земеделска земя/, ситуационна скица или кадастрална карта /ако имотът е в населено място без план/;
- Съгласувателни писма от електроразпределитеното дружество и ВиК
- Протокол от Общинско пътно управление и КАТ-ПП при РДВР, ако имотът е прилежащ на път от републиканската пътна мрежа;
- Скица - предложение за изменение на плана, съгласно чл.134, ал.2 от ЗУТ;
- Списък с имената, адресите, а при възможност и с телефоните на всички заинтересовани собственици;
- Становище от РИОСВ;
- Квитанция за платена такса.
Обикновено срокът за издаване на заповедта на кмета за допускате до изработване на ПУП /ПЗ или ПРЗ/ е един месец.
Ако площта на имота е до 50 декара, от пета до десета категория или не е поливна и земята е в землищата на населените места на територията на съответната област, след като получите заповед за допускане до изработване на ПУП, подавате всички документи в Областна дирекция „Земеделие и гори” за определяне и утвърждаване на площадки за строителство. За имоти с големина над 50 декара, за земеделски земи от първа до четвърта категория или поливни, в случаите по чл. 19 и когато земята е в землищата на населените места от повече от една област, преписките се подават в Комисията за земеделските земи създадена към Министерството за земеделието и горите. Това важи при промяна предназначението на земята за изграждане на обекти на енергетиката без значение от площта на имота. Изграждането и/или разширението на обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници, използващи фотоволтаични (слънчеви) системи, освен в случаите, когато производството на електрическа енергия се използва за собствени нужди, се допуска върху неполивни земеделски земи от пета до десета категория или некатегоризируеми.
Комплектовате два броя преписки - едната оригинал, а другата копие.
Преписката, която внасяте в Областната дирекция трябва да включва:
1. Предложение от собственика за утвърждаване на площадка или трасе за изграждане на обект върху земеделска земя – свободен текст; 2. Актуална скица на имота; 3. Удостоверение за поливност на земята; 4. Акт за категорията на земята; 5. Становище от РЗИ; 6. Становище от РИОСВ; 7. Проект за ПУП /подробен устройствен план/ и обяснителна записка. 8. Протокол/заповед за допускане изработка на ПУП за имота; 9. Документ за собственост; 10. Пълномощно, когато лицето подаващо документи не е собственик; 11. Актуално състояние, ако собственикът е фирма; 12. Удостоверение по чл. 17 от ЗУЧК, ако имота е в землище граничещо с бреговата ивица.
След като Комисията по чл. 17 утвърди площадка за имота, преписката се връща в общината за получаване на заповед на кмета за одобряване на ПУП.
Решението за утвърждаване на окончателна площадка за проектиране на обект губи правно действие, ако след изтичане на една година от влизането му в сила собственикът на земята или инвеститорът на обекта не направи искане за промяна предназначението на земята.
Когато обектът се изгражда на етапи, решението за утвърждаване на площадка или трасе губи правно действие, ако в едногодишен срок от влизането му в сила не бъде поискана промяна предназначението на земята за изграждане на първия етап.
Когато получите заповед за одобрение на ПУП за имота внасяте всички документи за разглеждане отново в Областна дирекция „Земеделие и гори”, за да бъде издадено решение на комисията по чл. 17 за промяна предназначението на земеделската земя. Решението на Комисията влиза в сила след като се платят дължимите държавни такси за промяна предназначението на земята. Срокът за плащане е 3 месеца, след получаване на писмо.
В 7-дневен срок от влизането в сила на решението за промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди, съответната комисия изпраща препис от него на службата по кадастъра или Общинската служба "Земеделие" по местонахождението на имота, за да се опише имота като неземеделски. Когато с решението за промяна на предназначението на част от поземления имот се образуват нови имоти съгласно чл. 24, ал. 3 от Закона за кадастъра и имотния регистър, службата по кадастъра дава идентификатор на новообразуваните поземлени имоти (чл. 25 от ЗОЗЗ във вр. с чл. 52, ал. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър).
След нанасянето в кадастъра, по искане на собственика, границите на поземления имот се означават на място с трайни знаци въз основа на кадастралните данни от съответната служба по кадастъра по местонахождението на имота (чл. 26 от ЗОЗЗ и 42, ал. 2 от ППЗОЗЗ).
Решението за промяна на предназначението на земеделската земя губи правно действие, когато:
1. в тримесечен срок от съобщаването на решението не е заплатена таксата за промяна статута на земята, или
2. в тригодишен срок от влизането в сила на решението за промяна на предназначението не е поискано издаването на разрешение за строеж на обекта, или
3. в 6-годишен срок от влизането в сила на решението за промяна на предназначението изграждането на обекта не е започнало.
При отмяна на решението за промяна предназначението на земята за държавни или общински нужди на собственика се заплаща от държавата или общината обезщетение за причинените вреди и пропуснатите ползи.
При отмяна на решението за промяна на предназначението на земята заплатената държавна такса не се възстановява.
При промяна предназначението на земеделски земи на територията на Столична община не се утвърждава площадка. Документите се разглеждат от Комисията за земеделските земи след одобряване на ПУП.
За да се промени статута на земята трябва да има осигурен транспортен достъп чрез път с трайна настилка, електроснабдяване, водоснабдяване, събиране или отвеждане на отпадни води. Ако до парцела няма ток и вода се изработват парцеларни планове. За обекти, за които транспортният достъп се осъществява по селскостопански пътища и се предвиждат дейности, свързани с използването на транспортни машини с габарити или други технически характеристики, различни от предвидените за селскостопанските пътища, промяна на предназначението на земята за пътя се извършва по общия ред едновременно с основния обект.
Да се извърши проверка,спазени ли са процедурите: за вземане на решние за продажба на тези 29 дка и има ли обява за продажба на този терен; има ли процедура за избор на купувач; как така купувача проектира и влага за това проектиране близо 1800000 лв без да има скица и съответните процедурни действия за разрешение за изготвяне на инвестиционен проект предвидени в ЗУТ; кога е внесен за одобрение инвестиционния проект за смяна статута на земеделски имот-спазена ли е процедурата
как е одобрен ПУП без да има реален собственик и възложител? Как е издадена скица с виза за проектиране? Кога е одобрен със заповед на кмета ПУП? На какво основание е одобрен проект и издадено разрешение за строеж и как става всичко за 24 часа? Защо не е имало тръжна процедура за избор на купувач? Кой проектира с години без да бъде сигурен че ще получи терена?и без да има скица?
Можем да си зададем въпроса-при тази Конституция и правила има ли смисъл да гласуваме, след като избраните от нас отговарят само пред мутрите и ченгетата? НЕ! Патриотичен дълг ли е да плащаме данъци? Патриот, означава обичащ Родината си. Родината на мутрите ли? НЕ!
Все повече се потвърждават твърденията в книгата на Лолов "Тайният проект", според която цялата политическа паплач - необразовани и лишени от всякаква съвест и морал негодници - се подчинява на една скрита власт. Както Станишев, така и Борисов са кукли на конци. За какви закони и европейски правила мможем да говорим след като е по-лошо отколкото при свинарчето от Правец - цар Тошо.Нали Борисов стоя на пост при паметника му заедно с Първанов и твърдеше, че Тошо построил две Българии.Нищо не е така както изглежда.
"Експерти на Регионалната инспекция по околната среда и водите в Бургас са допуснали застрояването, без да разпознаят дюните като природно местообитание от европейската екологична мрежа "Натура 2000". " - Странно противоречие е 'експертите (не) разпознават' ... Един експерт познава, а не разпознава, освен ако не му изнася...
Не си правете илюзии. Системата е пълна корупция. Едни гангстерчета трябва да вземат едни пари, а те не могат да печелят пари по друг начин. Това е.