В навечерието на 26 март, когато България подписва протокола за присъединяване към НАТО, бе оповестено създаването на българо - руско смесено дружество за ремонт на съветски изтребители МиГ - 29.
Новината на пръв поглед звучи куриозно, като се има предвид, че след няколко години самата България няма да има нужда от МиГ-29, а все по-малко страни в света ще ползват такива самолети. Със сигурност ще ги ползват Русия, Беларус и някои други държави, но те самите произвеждат такива самолети и сами си ги ремонтират.
След пълния провал на руската компания РСК "МиГ" да извърши в срок капиталния ремонт на българските МиГ-ове и след поисканата от военния министър Николай Свинаров неустойка, се стигна не до анулиране на договора, а до създаване на смесено дружество.
Меморандум в този смисъл бил подписан при посещението на руския президент у нас в началото на месеца.
В целите за партньорство с НАТО, които България сама си е поставила, е записано, че започва да разработва планове как да придобие самостоятелно или в сътрудничество с натовски държави съвременни изтребители.
През юни т.г., страната ни за пръв път ще получи от Алианса и т.нар. цели за въоръжените сили (force goals), които се прилагат само към страни - членки. Това включва интеграцията на българските въоръжени сили с натовските, както и интеграцията с натовската военна индустрия. Нищо чудно при договарянето на тази част от целите българското правителство да декларира, че няма достатъчно ресурси за ускорена модернизация.
В същото време обаче ще се окаже, че има ресурси да прави неперспективни смесени военни предприятия с Русия.
Миналата година правителството обяви, че няма пари да закупи американски Ф-16 дори и втора ръка и затова ще модернизира МиГ-овете , които да служат на българската армия в следващите няколко години.
Поръчката беше възложена на руснаците, а не на европейския концерн EASD с мотива, че така българският подизпълнител - авиоремонтния завод "Георги Бенковски" в Пловдив, ще получи лицензите от производителя и ще може да ремонтира изтребители и за трети страни.
Руснаците обаче отказаха да предоставят лицензите, имаше спор по цената, не стана ясно и това дали договорът на Министерството на отбраната с РСК "МиГ" всъщност съдържа такава ясна клауза. След месеци на разправии, се стигна до решението - безспорно най- изгодно за Русия - да се създаде смесено предприятие. Така руската компания ще има контрол върху българския авиоремонтен завод, който пък поради тази причина трудно ще може да участва в подобни смесени предприятия със западни партньори.
Поредният жест на България към един очевидно нелоялен партньор, какъвто се оказа РСК "МиГ", в добавка към това неперспективен, предизвиква серия от въпроси.
Като този защо до този момент Министерството на отбраната отказва да даде отговор на най-големия европейски военен концерн - британския BAESYSTEMS, който от месеци наред търси възможност за инвестиции в модернизацията на българските военни хеликоптери, както и към всякакви други проекти, свързани с отбранителната индустрия.
Също без отговор чака американката Локхийд Мартин, която проявява интерес към модернизация на радарните системи, центъра за управление на морския суверенитет и други проекти.
Около кризата с "Терем", разиграла се броени дни преди поканата на НАТО към България в Прага, именно министърът на отбраната Николай Свинаров нееднократно посочи, че членството в Алианса е единственият шанс за военните заводи да се кооперират със западни партньори и да произвеждат модерна военна техника, за която има осигурени пазари.
Четири месеца по-късно и два дни преди подписването на протокола за членство, България наистина се кооперира, но не с НАТО, а с Русия. Може би е крайно време някой да обясни логиката, по която се вземат решенията в Министерството на отбраната.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
0 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.