Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сделката за модернизацията на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24 дадена на главния прокурор

29 коментара
Сделката за модернизацията на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24 дадена на главния прокурор

Депутатът от ОДС и председател на комисията по гражданските жалби в парламента Йордан Бакалов предаде на главния прокурор Борис Велчев в сряда седем сигнала за злоупотреби и данни за корупция в особено големи размери.  

След срещата си с Велчев депутатът съобщи, че предадените сигнали са за сделките на бизнесмена Гео Дундаров в Еленския Балкан, за ремонта на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24 от състава на военновъздушните сили, за източването на Държавния резерв и приватизацията на завод “Бета” – Червен бряг, за сградата на София-прес, за сделката за ТЕЦ "Бобов дол" и за обществените поръчки в ТЕЦ "Марица Изток". Последният сигнал е за снабдяването с негодни очила за нощно виждане на нашите рейнджъри в Ирак.  

Това са неща, които засягат целия български народ, случаи, в които има сериозна корупция, каза Йордан Бакалов. По случая с бизнесмена Гео Дундаров, Борис Велчев уверил Йордан Бакалов, че апелативният прокурор за района работи по сигнала. Очакваме да последва проверка, допълни Йордан Бакалов.

Борис Велчев е разпределил внесените от Йордан Бакалов жалби до ресорните прокурори, стана ясно още след срещата.

Йордан Бакалов допълни, че по отношение на сигнала за ремонт на хеликоптерите, корупцията е на ниво министри и става дума за милиони.

Тези сигнали досега не са постъпвали в прокуратурата, допълни още Йордан Бакалов. Има приложени документи, както по случая с хеликоптерите, така и за Държавния резерв и приватизацията на военно-ремонтния завод " Бета" - Червен бряг. Тези данни бяха представени по време на парламентарния контрол и някои хора бяха доста притеснени, каза Йордан Бакалов. Той допълни, че заедно с Борис Велчев са обсъждали добрата комуникация между Комисията за жалби и петиции на гражданите и прокуратурата.

Сделката за Ми-17 и Ми-24

На 2 декември 2005 г. министърът на отбраната Веселин Близнаков подписа договора за сделката за модернизацията на 18 щурмови и транспортни хеликоптера на въоръжение в нашите военно-въздушни сили (12 машини Ми-24 и 6 Ми-17), които са руско производство.

Цената на сделката по договор е 57,3 млн. евро и към нея има допълнително споразумение за 300% офсет или за 170 млн. евро. За един от подизпълнителите по договора е определен завод “ТЕРЕМ - Летец” – Враждебна.

До тази сделка се стигна след поредица скандали, обвинения, мощни ПР-акции и неочаквани обрати.

Процедурата по конкурса за изпълнител на модернизацията стартира на 28 септември 2004 г. Кандидати бяха известни концерни - "Sagem", "BAE Systems", "Elbit systems” в консорциум с “Локхийд-Мартин" и IAI (държавната израелска компания “Израели Еъркрафт”).

На 20 декември 2004 г. комисията избра частната израелска фирма "Елбит системс" за изпълнител на проекта главно заради най-ниската цена, предложена от нея, около три пъти по-ниска от цените на другите кандидати.

На 11 март 2005 г. тогавашният министър на отбраната Николай Свинаров отказа да подпише договора с “Елбит”, като обяви, че спира цялата процедура за избор на изпълнител по модернизацията. Израелците обжалваха решението на Свинаров пред съда. В късната есен и вече при новото правителство на Сергей Станишев те спечелиха делото, защото беше повече от очевидно, че Свинаров е спрял процедурата в нарушение на Закона за обществените поръчки.  

Основната интрига, докато течеше процедурата по възлагане на поръчката, бе около настояването на руската страна – производител на хеликоптерите, че “Елбит” няма разрешението ѝ за модернизацията. На това израелците отговориха, че не им е необходимо разрешение за извършване на модернизация по стандарт на НАТО, с който руснаците не работят.

В скандала за лиценза се намеси дори руският министър на отбраната Сергей Иванов, който публично направи остро изказване срещу проектите за модернизация на руска техника по натовски стандарти, без да се иска лиценз от Русия за това. Иванов нарече проектите пиратски, а конкретният повод за изпуснатите нерви бе търгът на българското военно министерство за Ми-17 и Ми-24.

От “Елбит” първо контрираха, че нямат нужда от лиценз от руската страна, защото модернизираните от тях български хеликоптери няма да се продават на трета страна. След това те обясниха, че лицензионните отношения са въпрос между страната собственик на машините – България и производителят – Русия. По някое време те дори представиха пред тръжната комисия и писмо от руския производител, в което се казва, че “Елбит” може да извършва модернизацията. Опозицията в българския парламент разкри, че това писмо по всяка вероятност е фалшиво, а министърът на отбраната Свинаров обяви, че ще нареди разследване на случая.

Ходът на Свинаров със спиране на процедурата за модернизацията бе предназначен за деликатно потушаване на спора с Русия за оръжейните лицензи, който е много голям, много стар и обхваща почти цялото въоръжение на българската армия. Той бе наясно, че съдът ще отмени решението му и сделката ще бъде сключена, което и стана.

В сряда след срещата на Йордан Бакалов с главния прокурор по повод сделката за хеликоптерите и още 6 други сделки, бившият военен министър и сегашен депутат от НДСВ Николай Свинаров се измъкна от коментар, като каза, че той е преценил, че сделката не е за подписване, спрял я е, но съдът я е пуснал. “Поне за нея не можете да ме обвините, че съм я подписал”, каза пред Mediapool Свинаров, като “забрави” да уточни, че съпартиецът му и наследник на министерския пост Веселин Близнаков не е можел да направи друго, освен да я подпише.

Така Свинаров си изми ръцете по вече известната формула “аз я спирам, той (съдът) я пуска”.     

Според председателя на комисията по жалбите и петициите на гражданите Йордан Бакалов сделката е плод на корупция за милиони, в която има намесени на ниво министри. Съмненията за корупция се пораждат както от трудно защитимата дъмпингова цена, предложена от израелците от “Елбит системс”, така и от опасенията, че впоследствие България все пак можа да бъде принудена да вземе лиценз за модернизацията от руския производител, което ще оскъпи сделката двойно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

29 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. msgdanos
    #29

    da s maksimalni pechalbi sasto

  2. Hehe
    #28

    Pravata sa za originalniya dezayn. Ako modificirash nadgrajdash product prodaden na pazara ne plashash nishto. Inatce Microsoft moje da iska ot vseki pisatel koito e napisal kniga s kompyuter koito ima Microsoft software da im plashtat licenz. Izraelcite ili koyto gi popravya/modificira tiya helikopteri nyama da pravyat kopiya i da gi prodavat. Edni ot horata koito pravyat podobno neshto sa kitaycite i predi beshe Irak ama Rusnacite ne se oplakvat. Inatce tiya mashini tryabva da se pensionirat ama nie nyamame pari za novi

  3. ппл
    #27

    За тази анонимна дописка-коментар?Подценявате си публиката.

  4. peicho /c/
    #26

    raboti za Russia....

  5. peicho /c/
    #25

    V Izrael znajat kak se raboti s minimalni razhodi, ne e nujno da se tupchat chinovnicheski jobove....

  6. peicho /c/
    #24

    no uslujvaha na kagebista Cherney bez dori da go pitat....

  7. до reakzioner
    #23

    както винаги - написано на сръбски !?

  8. az
    #22

    Ей, какви познавачи на проблема има тук. хеликоптер Ми 17 иди на страницата на МО и ще намериш и стратегията и плановете за модернизация. Ако де разходиш из страниците на НАТО ще можеш да събереш и обективна информация за по-голямата част от ангажиментите ни към НАТО.А за лицезите ще ти кажа две неща:Първо еврейте предложиха цена от 50 млн. долара за модернизацията, а руснаците без да участват в поръчка заявиха, че само те са тези които имат право да извършват ремонти и модернизация и поискаха за

  9. reakzioner
    #21

    Ti kato 4eti statiata ne razbra li, 4e ima neshta kato prava na proizvoditelia i 4e za da modernizirash podobna tehnika e nuzno da imash saotvetniet lizenz! Vizdash li, 4e ti si nai golemiat prostak!

  10. 212
    #20

    август мичев и свинарката в панделата?!? да, ама каква беше приказката за гарвану.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.