Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сделката за новия изтребител и порочният кръг на държавните поръчки

Проектът пак е пренаписан, депутатите изненадани, а конкретна информация няма

8 коментара
Сделката за новия изтребител и порочният кръг на държавните поръчки

Най-скъпата сделка от модернизацията на армията – за закупуването на нов тип боен изтребител - продължава да се придвижва на бавен ход, а подготвянето на проекта отваря принципни въпроси около харченето на държавните средства, които надхвърлят мандата на сегашното правителство.

Новият командир на Военновъздушните сили (ВВС) генерал-майор Цанко Стойков обясни в четвъртък, че се е запознал с проекта, който вече е "допълнен от специалисти" и ще бъде разгледан следващата седмица в Съвета по отбрана към военното министерство.

"Етапите и финансовите параметри на проекта остават същите. От нас, като експерти, сме заложили критериите, по които ще бъдат оценявани всички, които ще се явят", посочи командирът на ВВС без да дава повече подробности.

Ресорните депутати от комисията по отбрана поискаха няколко часа по-късно обяснение от военния министър Николай Ненчев, но и той не даде конкретни отговори.

Проектът

Според плановете на военното министерство трябва да бъдат закупени общо 16 изтребители на два транша. За първите осем от тях и съответната инфраструктура и оборудване са предвидени около 1.5 милиарда лева. На този етап МО разглежда три възможни варианта за придобиване на нов тип изтребител – шведските нови машини "Грипен", "Еврофайтер" и Ф-16 – втора ръка от Португалия.

Според експерти България не може да си позволи изтребители "Еврофайтер" и на практика в играта са само "Грипен" и Ф-16, които са с някои различни показатели.

Проектът започна още при първото правителство на ГЕРБ и дори беше близо до реализиране, но премиерът Бойко Борисов подаде оставка. Тогава изборът на МО бяха Ф-16 от Португалия.

След това работата продължи с различни темпове, докато накрая проектът бе завършен от екипа на бившия командир на Военновъздушните сили (ВВС) ген. Румен Радев, който сега е кандидат за президент на БСП. Военният министър Николай Ненчев обаче съобщи, че ще иска да бъде прегледан и от наследника му генерал-майор Цанко Стойков.

Критериите, принципите и интересите

След като стана ясно, че има ревизия на проекта, ресорните депутати от БСП атакуваха Николай Ненчев в комисията, а от ГЕРБ също споделиха резерви, но в друга посока.

"Вярно ли е, че в този период, за който вие споменавате от един месец или повече от един месец при участието на Института по отбрана, без да твърдя, че това е продукт от работата на Института по отбрана, са променени критериите за оценка на предложенията, като от досегашните три критерия, които са фигурирали в различните варианти, единият на практика е отпаднал. Той продължава да фигурира, но с тежест относителна нула. Това е критерий, който засяга продължителността на експлоатацията. И влизат два нови критерия, които са свързани със сътрудничество, доставки на резервни части и боеприпаси и които приблизително придобиват относително тегло 1/3 от общата оценката на показателите. Вярно ли е това?", попита бившият военен министър Ангел Найденов от БСП.

Депутати от ГЕРБ също се учудиха, че има нови промени. Според тях проектът и заданията са били готови още по времето на първия кабинет на ГЕРБ, и заподозряха, че след това по време на кабинета на Пламен Орешарски тихомълком са били променени и проектът е бил предвижен в друга посока. Именно това според тях е възможно да е наложило сегашната ревизия на проекта.

От ГЕРБ твърдят, че проектът е бил безпристрастно подготвен и, за да се наложи някаква промяна в него, явно е бил манипулиран след това.

Николай Ненчев не даде конкретни отговори и обеща точна информация по случая. Той коментира обаче, че не е "оказвал натиск върху когото и да било по отношение на промяна на параметрите, не се е месил в работата на комисията, нито е оказвал натиск върху Института по отбрана“. По думите му, подходът е бил принципен и е бил търсен консенсус.

Съмненията

Целият казус, около който все още има малко официална информация, обаче разкрива някои добре известни практики около организирането на държавните поръчки – те се пишат за определени фирми и се решават още при залагането на изискванията и параметрите в проектите.

За да разсее всички съмнения в една или друга посока, сегашното ръководство на военното министерство трябва да даде конкретни отговори, въпреки че не е пряко отговорно за придвижването на проекта.

Ненчев съобщи още, че предстои да бъде изпратено т.нар. писмо за намерение до Швеция, Италия и Португалия. В рамките на няколко месеца трябва да бъде получен отговор и тогава да се прецени, с кого ще се сключи договор.

МО в крайна сметка ще купи двигатели от Русия

Ненчев посочи също, че се прави всичко възможно да се поддържат и наличните самолети МиГ-29, като припомни, че в момента изправните са 9, а е обявена и поръчка за десет двигателя.

България засега разчита само на старите съветски изтребители за охрана на въздушния си суверенитет, но поддръжката им е силно затруднена, след като МО се оказа от услугите на руснаците. В крайна сметка МО пак стигна до тях, но сега на практика ще преговаря с посредник за закупуването на нови и ремонтирани двигатели за МиГ-овете.

"Придържаме се строго към Закона за обществените поръчки и там няма как да въздействам или да влияя, или да проявявам каквато и да е емоция. Тази фирма, която предложи най-добрите условия, тя ще спечели, както и в случая е така - класирана е една фирма, която очевидно има договор с РСК "Миг", коментира Ненчев.

В началото на месеца Министерството на отбраната спря поръчката за покупка на нови или ремонтирани двигатели за старите съветски изтребители МиГ 29 на обща стойност 36 млн. и премина към пряко договаряне с единствената допусната до конкурса фирма – българската "Авиостарт" ЕООД, въпреки че тръжната комисия е установила, че предложението ѝ не отговаря на изискванията. От доклада на комисията по процедурата става ясно, че българската фирма де факто ще бъде посредник между МО и руската корпорация РСК МиГ, която ще произведе или ремонтира предложените двигатели.

По въпроса за това дали двигателите могат да бъдат от друго място освен от Русия, министърът посочи, че има 10 други двигателя в европейска държава, които са били предложени и са представлявали интерес за МО, но след пълна проверка се е оказало, че те не са били използвани в продължение на може би повече от 10 години и от страна на експерти е бил изразен скептицизъм за това дали тези двигатели могат да бъдат лесно възстановени. Щяла да бъде необходима пълна проверка, основен ремонт, което допълнително щяло да натовари бюджета за тях, а евентуално и сроковете.

Попитан дали така година по-късно ще купим двигатели от РСК "МиГ", министър Ненчев отговори, че това не е въпрос на личен избор.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #8

    Край с. Георги Добрево откриха мемориал на избити от комунистите 3-ма български летци-герои, участвали във въздушната отбрана на България в периода 1941-1944 г. Мемориалът се открива по предложение на Клуба на летците “Кап. Димитър Списаревски“ в навечерието на 16-ти октомври - празник на българската авиацията и ВВС. На събитието свири Духовият оркестър на ВВС-Пловдив, имаше почетна стража. Венци поднесоха много колеги, летци-ветерани, депутати, кметът на Любимец инж. Анастас Анастасов, родственици на убитите. Кандидат-президенти – генерали и цивилни – не са забелязани.

  2. milan
    #7

    Борисов да престане да ремонтира руските МИГ-ове и да купува руски машини,защото после пак трябва да ги сменяме с натовски.Това ще ни излезе много по-скъпо,отколкото да платим за нови,съпоставими с тези на Алианса.

  3. Александър Борисов
    #6

    Поредната "флашка"!

  4. т€еритория на Мики Маус
    #5

    вие чакате! Ах! Милите! Ми съберете пари за самолети, купете БЕ! Бойко троши по 1 млрд на година за саниране на частни сгради с държавни пари! Всеки РЕФОРМАТОР струва твърде много пари на данъкоплатеца и потребителя! Кунева наряза реактори за милиарди! Но най-скъпия министЕр е Трайков. Той присъедини ВЕИ-та, за които ще плащаме по над 1 млрд лв на година в продължение на 25 години!ПЛюс че подписваше анексите, поръчките и плащанията за Белене! ДемоКРАДЦИята иска финасови жертви, но десните и реформаторите

  5. milan
    #4

    България закъснява,с оглед изострената обстановка в света,със превъоражавенато на българската армия с натовска бойна авиация.

  6. milan
    #3

    "Купуването на новия тип боен изтребители ще е най-скъпата сделка от модернизацията на армията",но и най-важната в историята на България.Да видим,кой ще е реформаторът,който ще я доведе до успешен край.

  7. иван клепаров
    #2

    Вече чакаме много години тази модернизация на армията ни.През това време продължаваме да харчим средства за руско съветската военна техника която хем е стара, хем е скъпа и отива в посока Москва. За саниране може да се отпуснат 1,5 милиард и половина лева, а за българската армия все се ослушваме. Пустите му другари винаги са пречили и продължават да пречат.Няма човек в България които да не е разбрал, че руските партий с български имена преобладават в парламента ни и имат една основна цел защита на руските интереси в страната ни.

  8. т€еритория на Мики Маус
    #1

    Румъния още използва старите си МиГ21, за коиот не съм срещанал лоши отзиви!
    ДеморкаДцията иска жертви! Най-вече финансови! Покупката на възможно НАЙ-НЕподоходящите френски хеликоптери Кугър, бе съпроводена от 25% комисионни за Гигов!
    Сега искат да ни пробутат опредна сделка с голяма комисионна, или да "подменим"30 годишните руски с 40 годишни американски самолети! Да, на Гърция и Турция същите самолети ги подаряват САЩ! Като нови! Най-евтиния вариант е друг да ни пази небето срещу наем. Дори да

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.