Сделката за строителството на два нови военни патрулни кораба за общо 820 млн. лева пропадна, след като спечелилата фирма МТГ "Делфин", която единствена бе подала оферта, се отказа изненадващо в последния момент.
Вицепремиерът и военен министър Красимир Каракачанов каза, че реалната причина за това е намалената стойност на проекта. Първоначално той бе за 820 млн. лева, които трябваше да бъдат изплатени през следващите пет години. След като законови промени миналата година доведоха до начисляването на ДДС върху военните проекти, парите за сделката паднаха с над 164 млн. лева.
От МТГ "Делфин" отказаха официални коментари за отказа си.
Каракачанов съобщи, че преговорите са продължили до късно вечерта във вторник, но не се е стигнало до съгласие около бъдещия договор. По думите му правителството дори се е съгласило да увеличи планираните за 2018 г. плащания по сделката от 170 млн. на 334 млн. лева, за да може компанията да закупи необходимото оборудване още догодина и така да избегне евентуалното му поскъпване. Въпреки това варненската фирма е отказала сделката.
От единствения лаконичен коментар на премиера Бойко Борисов се разбра само, че е той е бил ангажиран лично с финализирането на процедурата: "Защо вчера толкова много време работихме с генерали и адмирали и всичко беше готово".
Изненада в последния момент
Решението на фирмата е без прецедент в досегашните процедури по модернизация на армията и на този етап е трудно за обяснение.
Само преди две седмици Каракачанов заяви, че договорът може да бъде подписан до края на годината и в него да няма "никакви вратички по отношение един ден, било след година две или три, да се увеличава сумата или срокът на изпълнение". Сигналите от "Делфин" също бяха, че са готови да сключат сделката.
Проекти от такъв мащаб се подготвят с години и решенията рядко се взимат в последния момент.
Българската корабостроителница трябваше да работи по проекта с един от лидерите в бранша - европейската мултинационална компания "Thales", която да е системен интегратор и да оборудва корабите с необходимото въоръжение, радари, сонари и др.
Конкурсът бе
състезание с един кон, при това белязан, тъй като отдавна бе известно, че фаворит е именно варненската корабостроителница.
Предишното правителство на Бойко Борисов внезапно пожела именно патрулни кораби, въпреки че дотогава основният приоритет бе да се ремонтират старите белгийски фрегати, на които Военноморските сили разчитат от години. По неофициална информация проектът се свързваше и с подкрепа от близкия до премиера Бойко Борисов бизнесмен и шеф на КРИБ Кирил Домусчиев, който има интереси в бранша по линия на предприятието му Български морски флот (БМФ).
Мediapool съобщи още през февруари 2016, че основният фаворит за голямата поръчка е именно МТГ "Делфин", която вероятно е единствената българска компания с възможности да се справи с подобна поръчка.
Въпреки че в качеството си на депутат Каракачанов бе
противник на сделката, след като стана министър той продължи работата по нея.
Министерството на отбраната поиска
оферти от още шест фирми. Четири от тях посочиха, че не могат да представят предложение, а две въобще не пратиха отговор.
Пълен блокаж на модернизацията в армията
С провала на поръчката за патрулните кораби процесът по модернизация на армията съвсем блокира. Проектът за закупуването на нов тип изтребители е на трупчета от месеци, а сумата по него също ще бъде намален от 1.5. млн. лева на около 1.2 млн. лева заради начисляването на ДДС. Проектът за закупуването на нови бронирани машини за Сухопътните войски пък все още не е одобрен дори на правителствено ниво.
Каракачанов заяви в сряда, че ще внесе в парламента нови проекти за инвестиционни разходи за бъдещите сделки и след това проектите ще започнат от изходна фаза. При всички положения реалният бюджет на проектите ще бъде по-висок от сегашния.
След това отново ще се събира информация за възможните фирми, които проявяват интерес, ще се искат и оценяват оферти.
Възможно е вместо да се купуват патрулни кораби, да се модернизират старите белгийски фрегати, което би струвало приблизително 90 млн. лева.
Подобен завой в плановете за ВМС обаче повдига въпроса дали превъоръжаването на армията ни се подчинява на някакви стратегически приоритети или се импровизира според конюнктурни лобистки и политически интереси.
Каракачанов подозира саботаж около МиГ-овете
Като капак на всичко е блокирана и поддръжката на старите съветски изтребители МиГ- 29, които заемат централно място във визията на Каракачанов за Военновъздушните сили, поне на този етап.
Преди ден Министерството на отбраната
спря поръчката за 82 млн. лева, която трябваше да се даде на руската корпорация "РСК МиГ", след като украинската държавна фирма "Укринмаш" подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията.
Украинците са заявили, че също могат да изпълнят поръчката, но според Каракачанов те нямат нужния капацитет за това.
"Това е умишлен саботаж. Дали зад това действие се крият някакви политически мотиви или икономически мотиви на тези, които се почувстваха неприятно изненадани от решението на МО да не търси посредници. Това тепърва ще се изясни и се надявам компетентните органи да си свършат работата", коментира Каракачанов.
Същата украинска фирма обжалва и договора за ремонт на хеликоптерите Ми- 17 в "Терем", където процедурата също е стопирана.
След произнасянето на КЗК украинската фирма може да обжалва поръчката и във Върховния административен съд. Според Каракачанов това ще върне МО с около 3 месеца назад.
"Фирмата много ясно осъзнава, че няма как да участва в подобна процедура и да ти бъде възложено изпълнението на един подобен договор, тъй като не си лицензиран и нямаш способности", каза Каракачанов.
Той е обсъдил темата с украинския посланик в България Микола Балтажи.
Каракачанов съобщи още, че МО вече е приело купените от Русия през български посредник десет нови и ремонтирани двигатели за МиГ - овете, които бяха доставени отдавна, но заради
проблеми с документите се забави приемането им.
Готвят се промени срещу обжалването на военните поръчки
Каракачанов съобщи, че се обмислят промени в Закона за обществените поръчки, които да предотвратят подобни случаи в бъдеще: "Не е нормално баба Пенка или който и да е било да атакува сделки свързани с отбранителните способности на българската армия".
По думите му в момента законът позволява който иска да подава жалби и да спира поръчки.
мнОООго тежък ... ангажимент явно има кАракачан-агентИван към руснаците: досега въртеше и сучеше, та парите за нови изтребители да бъдат пренасочени към рУсия (за ремонт на мъртвите ни руски самолети)... Сега пък и и парите за БЪЛГАРСКАТА ФИРМА, дето щеше да прави кораби, не са подписани...?!? Какво ли допотопно руско нЭщо ще ремонтира кАракачан-Иван, та и парите за корабите да тръгнат към пУтината му матушка??!... ... Отвратително и унизително е всичкото това... А не е и много умно...
Аз пък си мисля, че причината е другаде. Президентът беше във Франция. Там говореха за самолети... за рафали....възможно е и за кораби. Всеизвестен факт е, че по времето на правителството на Станишев бе започнала една организация по закупуването на патрулни катери за нуждите на ВМС. Впоследствие бяха излезли някакви информации за искани комисионни... Сагата продължи и по времето на БОрисов 1. И тогава спряха всичко. Просто се питам дали някой не иска да възроди тази стара идея за френски патрулни …
кораби наново. Ще бъде жалко ако български политик е “накарал” фирмата” делфин” да се откаже. Това са работни места и пари в бюджета, да не говорим за престижа, който би получила България в строителството на военна техника.
Абсолютна икономическа неграмотност. Ако върху 820млн се начислява ДДС, тогава ще е 164. А ако в тази стойност влиза ДДС-то, то тогава е 136,7 милиона. Неграмотни крадци. Това се знае още от миналата година и ако това е било причината, трябвало е отдавна да се реагира. Изглежда не са се разбрали за "благодарностите".
Правилно е българска фирма да произведе корабите и не е правилно цената да се намалява ей тъй със 160 млн. !
Българското правителство не може или не иска да направи нищо за отбраната на страната. Русия се явява главната заплаха за нациoналната ни сигурноност. Въпросът ми е за кого работи българското правителство?
Тежки думи на Каракачанов. Украинците са ни обявили война, така ли? Щом извършват саботаж срещу отбранителната способност? А като предоставиш на държава, която официално чрез парламента е опредена за неприятелска и опасна за въпросната отбранителна способност, та, като и предоставиш тя да ти ремонтира самолетите? Това не е ли саботаж? Срещу кого излитат пилотите десетки и стотици пъти, за да не позволят да влезе във въздушното ни пространство? Срещу руските изтребители-бомбардировачи.Тогава? В някакъв смисъл украинците саботират саботажа на Каракачанов.
Каракачанов е прав, най-после имаме свестен министър на отбраната.
Какви са тия 6 фирми от които са искали предложения и само една е приела, а сега се отказва? Или всичко е било нагласено за Домусчиев да спечели поръчката, ама той тия пари може да си ги изкара по друг начин. Явно цялото управление на МО са ахмаци и лаици, начело с дебелия си министър.
Абсолютно неподготвена администрация, която допуска по един лек начин да се гаврят с българската армия, която и без това е на изчезване. След като не могат "началствата" да й осигурят с народни пари необходимия ресурс!!! Срамно и страшно за националната сигурност на България...