Сделки за милиарди под въпрос след оставката на правителството

Неизвестна е съдбата на концесията на летище София, тол системата, санирането и новата бойна техника

Колаж: <i>Mediapool.bg</i>

При смяна на властта концесията на летище "София", въвеждането на платеното преминаване по пътищата за камионите, санирането на панелките и закупуването на нова бойна техника остават под голям въпрос. Вторият кабинет на Борисов, който вече е в оставка, едва ли ще успее да довърши започнатите процедури, срещу част от които останалите партии възразяват или са готови да приемат в зависимост от лобистки или други интереси, които защитават.

Критичен е и въпросът с усвояването на европейските фондове в ускорен порядък. Причината е, че 2017 г. е първата година от настоящия програмен период, при която действа правилото n+3 за автоматично освобождаване на средства, а следващата година се прави преглед на изпълнението на заложените цели и от тях зависи освобождаването на заделения резерв от над 1.1 млрд. лв.

От разиграните до момента търгове не се вижда "катарзисът", поради който през февруари т.г. Бойко Борисов спря поръчки. Във водния сектор например всички изпълнявани поръчки се печелят от обединения, в които водещите фирми са индиректно свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев, заради които премиерът прекрати редица процедури в началото на годината.

Втори фалстарт с концесията на летище "София"

Най-голямата сделка, която беше анонсирана в началото на годината и от нея се предвиждаше в бюджета да влязат 550 млн. лв., беше отдаването на концесия на летище София. Парите трябваше да послужат като спасителна инжекция на затъналите в дългове държавни железници.

Вече е ясно, че до края на годината сделка няма да има, след като транспортното министерство удължи на два пъти срока за подаване на оферти и новият е 14 декември. Възникнаха подозрения, че срокът е удължен заради един от кандидатите в процедурата - обединение между руската "ВТБ Капитал" (VTB Capital), турският холдинг "Лимак" (Limak Holding) и швейцарската "Флугхафен Цюрих" (Flughafen Zuerich), които не са успели да подготвят документите си.

БСП вече се обяви срещу концесията на летище София и обеща да направи всичко възможно тя да не се случи. Синдикатите също са против, както и най-големият нискобюджетен авиопревозвач в Европа "Райънеър", който неотдавна стъпи в България. От ДПС не е изразявана публична позиция по въпроса.

Неясно бъдеще за новите изтребители

Не е ясно какво ще се случи и със закупуването на нова военна техника. Eкипът на министъра на отбраната в оставка Николай Ненчев подготви два от най-скъпите проекти за модернизацията на армията - придобиването на нов тип изтребител за общо около 1.5 млрд. лева и покупката на два нови патрулни кораби за около 820 млн. лева. Финансовото министерство одобри разходите и заложи целево финансиране в бюджетната рамка още за тази година.

Проектите обаче едва ли ще тръгнат до края на годината. За да бъдат подписани, е нужно и одобрението на парламента, тъй като по закон военни разходи за над 100 млн. лева минават през пленарна зала.

Принципно има съгласие за купуване на нов боен изтребител, но не и какъв точно да бъде – европейски или американски. Новоизбраният президент Румен Радев, който доскоро командваше Военновъздушните сили, има определено мнение по темата и това бе един от източниците на напрежение между него и политическото ръководство на армията.

Има реална опасност проектът да бъде отложен за неопределено време, а целевото финансиране така и да не бъде усвоено. Това вече се случи при първото правителство на ГЕРБ, когато заради оставката на Борисов пропадна почти готова сделка с Португалия за изтребители F-16.

Много въпросителни има и около проекта за купуването на нови кораби. Срещу него имат резерви дори депутати от ГЕРБ, а от Патриотичния фронт директно заподозряха далавера и намекнаха, че бъдещият конкурс вече е предрешен.

В същото време на дневен ред е и проектът за придобиването на бронирани машини за Сухопътните войски, който вече е готов, но изчаква, защото финансовото министерство не одобрява финансирането му. Според различните варианти той ще е на стойност около 1 млрд. лева.

Не е изключено при ново правителство проектите да се разместят и закупуването на машините за Сухопътните войски да мине напред за сметка на новите кораби.

Подобна теза обявиха и от БСП, и от Патриотичния фронт, а неофициално среща подкрепа и сред депутатите от ГЕРБ.

При всички положения при смяна на правителството проектите от модернизацията на армията най-малко ще бъдат забавени, включително при наместването на интересите между различните лобита и фирмите, които представляват.

Цецка Цачева не стана президент, но санирането едва ли ще спре

Голямата гордост на ГЕРБ - милиардната програма за "безплатно" саниране на жилища, е друга голяма въпросителна. Преди започването ѝ БСП и ДПС плашеха хората, че това е начин за национализация на домовете им и вдигане на данъците. Това, разбира се, не се случи и към момента са подадени над 4000 заявления от етажни собствености в цялата страна, а одобрени за финансиране са 2918 блока за около 1 млрд. лв. по данни на Българската банка за развитие (ББР).

Няма яснота колко точно пари кабинетът ще преведе до края на годината на ББР за покриване на направените разходи по санирането. Неофициално се твърди, че досега държавната банка не е получила от фиска нито лев по програмата, но до края на годината се чака транш от около 1 млрд. лв. Много е важно дали ГЕРБ коректно ще изпълни ангажимента си, за да не завещае дългове по това перо.

Регионалният министър Лиляна Павлова вече обяви, че каквото и да стане, тя ще се бори програмата да продължи и при следващи правителства. По време на предизборната кампания за президент обаче, заместникът ѝ Николай Ненков плашеше, че програмата ще спре, ако Цецка Цачева загуби изборите.

Към момента няма ясно изразена позиция от БСП и ДПС за намеренията им за програмата за саниране, както и за бъдещето на Българската банка за развитие (ББР), която все още е под контрола на финансовия министър.

Като се има предвид силно социалния заряд на програмата, тя със сигурност ще бъде подкрепена, а нищо чудно и разгърната в по-големи мащаби, от всяко следващо управление.

В края на септември без съвсем ясни мотиви кабинетът предложи банката да мине под контрола на министъра на икономиката Божидар Лукарски. Този законопроект все още отлежава в Народното събрание и не е ясно дали ще бъде приет.

Платеното преминаване по пътищата отново под въпрос

Въвеждането на платено преминаване по пътищата отново е поставено на карта. Първият кабинет на Борисов не успя да го прокара, а правителството "Орешарски" (БСП и ДПС) го спря. От пролетта на 2016 г. правителството на Борисов се опитва да избере изпълнител, но поръчката за 200 млн. лева на три пъти е блокирана от жалби на фирми и едва ли ще приключи до края на годината.

Амбицията на ГЕРБ беше най-късно от 2018 г. камионите и автобусите да плащат тол такса за изминато разстояние, а за леките коли да се въведе електронна винетка.

БСП не са против въвеждането на платеното преминаване, но се обявиха против начина, по който това се прави и настояваха тол системата да бъде обсъдена в парламента, което не стана. Социалистите твърдят, че няма анализ колко ще струва поддържането на системата. Опасенията им са, че сега може да бъде избрана най-евтината оферта, която в бъдеще да ни излезе "златна" заради поддържането ѝ.

По тези причини много вероятно е платеното преминаване по пътищата отново да бъде отложено до постигането на консенсус.

Около 3 млрд. лв. за пътни и жп магистрали

Разпределянето на около 3 млрд. евро лв. за пътни и жп магистрали, финансирани от еврофондовете е от задачите, които не търпят отлагане.

Амбицията на пътната агенция е до края на годината да бъдат ясни победителите за ремонта на 248 км пътища за 152 млн. лв. по програма "Региони в растеж". До момента има избрани изпълнители за 7 от общо 15 позиции.

Най-голямата поръчка за изграждане на трета лента и ремонт на пътя между Пловдив и Асеновград беше спечелена от свързваната с ДПС "ИСА 2000". Десетте километра ще бъдат ремонтирани и разширени срещу 19.2 млн. лв. без ДДС.

Варненската "Инжстройинженеринг" ЕООД спечели две позиции за ремонт на пътища в североизточна България за общо 17.5 млн. лв. Другите ясни победители са ДЗЗД "Пътища Северозапад 2016", в което участват "Галчев Инженеринг" ЕООД и "Фармвил" ЕАД. Те ще ремонтират пътя до пещерата "Леденика" за 11.4 млн. лв. Пътят Варна – Добрич ще се ремонтира от консдорциум "ПХ Добрич", в което влизат "Пътстрой Бургас" и "Хидрострой" за над 7 млн. лв. "Пътстрой Габрово" АД ще ремонтира пътя Драгановци – Габрово за 8.8 млн. лв., а "Пътперфект Т" участъци от пътя Кубрат - Тутракан за 4 млн. лв.

Шанс да има избран изпълнител до края на годината има и за участъка от Ябланица до Боаза на магистрала "Хемус" с прогнозна цена от 80 млн. лв. Причината е, че в петък се отварят ценовите оферти и се очаква да бъдат допуснати малко кандидати. Към момента няма яснота кога ще бъдат отворени ценовите оферти за другия участък от "Хемус" за 133 млн. лв., както и за тунел "Железница" на магистрала "Струма" за 250 млн. лв.

Няма яснота какво ще се прави с пътя през Кресненското дефиле и България рискува да връща европейското финансиране, освен ако не се разбере нещо друго с Брюксел.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" обяви намерение да пусне поръчки за над 2 милиарда лева в железопътното строителство до края на годината. Финансирането идва от оперативна програма "Транспорт и Транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. и по механизма "Свързана Европа". Търговете ще са на инженеринг – проектиране и строителство.

Тонът обаче вече е даден и първият жп търг беше спечелен от българо-унгарското обединение "Келет – АБ", което е без опит в железопътното строителството у нас. То ще строи 23-километровата жп линия София – Елин Пелин за 120 млн. лв. Зад изпадналата във финансови затруднения хасковска фирма "АБ", прозира схемата, по която "Водстрой 98" стана една от водещите строителни компании у нас.

Водните проекти: без изненади

По-голямата част от планираните над 600 млн. лева за водния сектор вече са разпределени.

За разлика от пътните и жп магистралите, при водните проекти изпълнителите се избират от местната власт, но това е по-скоро формално, защото екоминистерството упражнява контрол, след гафа с обществените поръчки от миналия програмен период, който струва над 100 млн. лв. на българските данъкоплатци.

Нещо повече, поръчките за ВиК-сактора бяха прекратени по настояване на премиера Бойко Борисов в началото на годината заради "витаещи съмнения", че са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев.

Данните от публичните регистри показват, че "катарзисът" не се е състоял, защото фирми, които са свързвани с двамата, макар и неофициално, печелят новите поръчки и продължават да изпълняват и стари по т.нар. 8 фазирани проекти за 210 млн. лв. Тяхното изпълнение започна през миналия програмен период.

Проектите се довършват от старите изпълнители с обяснението, че "няма време" за избор на нови за градовете Ямбол, Шумен, Тервел, Раднево и Враца. Това са несъстоялите се строители на прекратения проект "Южен поток" – "Водстрой 98", "Техноекспортстрой" и "Понс" и една фирма в процедура по фалит "Балканстрой", които участват в различни обединения.

Единствено община Видин се реши да прекрати договорите с "Понс" и обяви, че ще избере нов изпълнител, но първата процедура е прекратена, а втора все още не е обявена, видно от публикуваните документи.

Другият фазиран проект е този за пречиствателната станция на Златни пясъци. Първата поръчка беше прекратена по настояване на Бойко Борисов заради съмнения, че търговете се печелят от фирми свързани с Валентин Златев и Делян Пеевски. Втората обявена поръчка е спечелена от "Хидрострой", която през лятото купи свързаната пак с Пеевски "Водстрой 98". Официално зад "Хидрострой" стои бившият пътен шеф от времето на НДСВ – ДПС Велико Желев.

В ход е договарянето и по четирите големи ранни водни проекта за над 402 млн. лв., които се финансират от оперативна програма "Околна среда" 2014-2020.

Към момента има сключен договор за водния проект на община Асеновград за ВиК мрежата с обединение "Станимака 2013", в което влизат "Джи Пи Груп" и "Понстройинженеринг" за над 37.5 млн. лв. Пречиствателната станция на Асеновград пък ще се прави от консорциум "Асеновград 90", с членове "Интерпром", "Витковице пауер инженеринг", "Аква Екопроект системс" и "Уотър Технолоджи МС" за 24.5 млн. лв. Водещите компании и в двете обединения се свързват с Валентин Златев в строителния бранш, официално по Търговския регистър няма никаква връзка.

Община Добрич също вече избра изпълнител за пречиствателната станция, макар все още да не е подписала договора за финансиране с ОПОС. И тук няма изненада търгът се печели от обединението "ГИС аква БГ", което индиректно е свързано с "Хидрострой".

Другите два големи водни проекта на общините Пловдив и Плевен, местната власт все още не е обявила търгове за избор на изпълнител.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес