СДС настоява за международна експертиза на концесията за автомагистрала Тракия

СДС настоява да се допусне международна експертиза, която да се произнесе по параметрите на концесията за автомагистрала Тракия. Причината е липсата на прозрачност на процедурата, провеждана от министерството на регионалното развитие и благоустройството и високите цени, дискутирани в медиите, обяви във вторник говорителят на партията Николай Младенов.

Сините са внесли в Народното събрание нов проект на решение на парламента по повод правителственото решение за отдаване на концесия на автомагистрала Тракия на българско-португалски консорциум. В проекта, подкрепен и от останалите представители на опозицията в специализираната временна анкетна комисия, се настоява за оставката на председателя ѝ Йордан Мирчев от НДСВ. По думите на Младенов, Мирчев системно блокира работата на комисията, която трябва да провери договора, с цел неговото подписване преди да се изясни истината около концесията.

Хората на Надежда Михайлова настояват и за закрито заседание на парламента, на което всички депутати да могат да се запознаят с параметрите на концесията, тъй като в нея се предвижда поемане на финансови ангажименти от страна на държавата към концесионера.

В проекта си от СДС преповтарят и вече отхвърленото от Народното събрание предложение на ДСБ да се задължи правителството да не подписва концесионния договор до произнасянето на парламентарната анкетна комисия.

Според информации в медиите, доизграждането на автомагистралата от Калотина до Бургас ще струва 720 млн.евро, а тол таксата за преминаване ще е 2.5 евроцента на километър. Според опозицията, цената е силно надута и километър от магистралата ще ни струва повече, отколкото в Европа.

България ще плаща и компенсации на концесионера, ако той няма 12% възвръщаемост на инвестицията си, предвижда неподписания още договор.

В средата на март правителството удължи до 1 април срока за подписване на концесията с българо-португалския консорциум, в който влизат българските държавни фирми "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой" и португалските MSF-MONIZ, LENA и SOMAGUE. Кабинетът постави и три условия, за да влезе договора в сила.

Първото е да има положително решение на Комисията за защита на конкуренцията дали има държавна помощ за строежа на аутобана. Второто условие е да е налице безусловно становище от ЕВРОСТАТ, че инвестициите в магистралата се отразяват по баланса на концесионера и не се включват при измерване на дефицита на консолидираното правителство.

За да стартира договора за "Тракия", трябва да има и писмено съгласие от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) активите на новоизградените участъци Лот 1 Оризово-Стара Загора и Лот 2 "Карнобат-Бургас" да бъдат включени в концесията. ЕИБ отпусна заеми за изпълнението на двата лота по финансови договори с българската държава.

Споделяне
Още от Бизнес

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?