Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сегрегация при проекти за интеграция на деца от малцинствата

5 коментара

На проекти за образователна интеграция на деца от етническите малцинства е било отказано еврофинансиране, тъй като обхващали и деца от български произход. Причината е в спорно тълкувание за допустимост на разходите, което е опорочило идеята на конкурса "Образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства" по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", съобщи във вторник председателят на Центъра за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе“ Деян Колев.

Така 90 % от подадените проекти са отхвърлени и ще бъдат подписани договори за 7.5 млн. лв. вместо за 12 млн. лв., както бе предвидено при обявяването на конкурса. Причината за отхвърлянето на 90 % от подадените проекти е, че в тях са включени не само ученици от малцинствата, но и от мнозинството.

Срещу отхвърлянето на проектите протестират ромските организации, тъй като смятат, че интеграцията е невъзможна без участието на деца от всички етноси. Сред одобрените проекти няма нито един на неправителствена организация, работеща за образователната интеграция на ромската общност.

От Министерството на образованието признаха, че има проблем. “Поради нееднозначно тълкуване на насоките за кандидатстване и възникналите противоречия между оценителната комисия и наблюдателите от управляващия орган при оценката на проектните предложения не са били постигнати оптимални условия за изпълнение на интеграционните дейности“, се казва в становище на министерството. Оттам обаче уверяват, че ще се потърси решение.

На предстоящото през април заседание на Комитета за наблюдение по оперативната програма министерството ще предложи да бъдат одобрени критерии за следваща фаза на операцията и да се оползотворят неусвоените в предходните фази средства. Освен това министерството ще предложи с оставащите недоговорени средства да започне и друга операция - “Реинтеграция на отпаднали ученици в училищната система”, насочена към връщане на вече отпаднали деца и ученици от уязвими етнически групи в образователната система.

По данни от 2009 г. от регионалните инспекторати по образованието в училищата в страната ромските деца са били около 100 000, като техният брой е неравномерно разпределен от първи до 12-ти клас. Деян Колев обясни, че от всички ученици в първи клас 23 на сто са били ромски деца, в осми клас техният процент е намалял на 7.8 на сто, а в девети клас - на 3 процента. “Това е сериозен процент на отпадане, който вероятно се запазва и към момента“, заяви Колев.

Център "Амалипе" през тази учебна година осъществява програма в 34 училища в страната, съдържаща комплексни мерки за задържане на ромските деца в училище. Сред тях са промяна в преподаването и конкретни дейности с учителите, учениците и родителите. “В тези 34 училища, в които сега работим, за цялата миналата учебна година средният процент на отпадане на ромските деца беше около 7, а сега за първия учебен срок - този процент намаля на 0.7 на сто“, посочи Колев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Але&Со
    #5
  2. Mooning
    #4
  3. N
    #3
  4. никой
    #2
  5. коко
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.