СЕМ глобява медиите, излъчили рекламата на водка "Мери Джейн"

Съветът за електронни медии (СЕМ) ще пише наказателни актове на операторите, излъчили рекламния клип на водка "Мери Джейн". Това реши на редовното си заседание регулаторният орган.

"Мери Джейн" е жаргонното наименование на марихуаната, разпространеното сред младите хора от цял свят, а зеленото листенце, което е централен символ в графичната част на търговската марка на водката, е световноизвестен знак на "леката дрога", се казва в мотивите на доц. Лилия Райчева от СЕМ.

Тя припомня , че рекламният слоган на първия клип е "Still banned" (Все още забранена). Кое е забраненото - водката или "тревата", пита Райчева. Според нея рекламното внушение на излъчвания тв клип е подтекстово - катерене по "Стълба към небето" (песента на "Лед Цепелин" - всеизвестен култов химн на почитателите на дрогата). "Стълбата" е съставена изключително от млади хора, видимо непълнолетни, от различни полове, раси и националности, обединени от един стремеж, мечта, постижение. "Планетата" е с приветлива зелена трева, отново централният символ е зеленото листо, коментира доц. Райчева.

Според нея всичко това е в нарушение на медийния закон, според който рекламата на всички видове алкохолни напитки трябва да бъде съобразена с редица изисквания. По-важни са обаче скритите послания на рекламите в светлината на противоречивото отношение на различни институции към легализирането на меката дрога, смята Райчева.

Миналата седмица парламентът забрани изцяло пряката реклама на спиртни напитки от догодина и ограничи електронните медии - радио и телевизия, да излъчват непряка реклама на твърд алкохол само след 22 ч. За рекламите на вино и бира остават ограниченията да не са насочени пряко към лица под 18 години. По време на дебатите в пленарна зала, защитниците на приетите рестрикции също посочиха скандалната реклама на водка "Мери Джейн" като сериозно основание за налагане на строгите ограничения за рекламата на твърд алкохол.

Лилия Райчева предлага да се организира широка обществена анкета и консултации с Факултета по начална и предучилищна педагогика към СУ, Института по психология към БАН, сдружението "Майки срещу дрогата", медийната гилдия, студенти по медицина, социология, журналистика и масови комуникации, сред малолетни и непълнолетни, представители на съдебната власт.

Споделяне

Още от България