СЕМ притисна БНТ за договора с руснаците, Гоцев иска отсрочка

Съветът за електронни медии (СЕМ) иска от Българската национална телевизия (БНТ) да представи цялата документация около договора с "Видео интернешънъл", както и всякаква друга информация, свързана с преговори и контакти.

Днес СЕМ привика за обяснение управителния съвет на телевизията заради сключения договор с руския рекламен холдинг за ексклузивна продажба на рекламно време срещу комисионна. Договорът вече бе квалифициран от медийни експерти като "съмнителен", тъй като е минал без санкцията на управителния съвет на БНТ.

Шефът на БНТ Кирил Гоцев обаче не е отишъл на срещата, а вместо това заявил с официално писмо, че е болен и помолил изслушването да се отложи за 3 февруари.

СЕМ ще иска от Гоцев да докладва за всички останали договори, сключени от БНТ и въобще за състоянието на телевизията през последните три месеца, заяви членът на СЕМ ЮлиянаТончева, цитирана от БТА. Докладът трябва да е готов в рамките на 2-3 седмици.

Директорът на държавната теливизия до последно отричаше появилите се съобщения първо в руската, а след това и в българската преса, за подготовката на договор с "Видео интернешънъл". В същото време членове на управителния съвет, който трябва да одобри подобен договор, казаха, нито знаят да е обявяван конкурс, нито са виждали договора с руснаците. Те за пръв път разбрали за подписването му от генералния директор на холдинга Сергей Василиев, който съобщи новината в сряда при откриването на българския клон на компанията в София.

Иван Такев заяви вчера пред Mediapool, че той и негови колеги от УС на БНТ нито са чували за договора, нито са го виждали.

СЕМ обясни привикването на Гоцев с "противоречивите информации в пресата".

Василиев твърди, че БНТ печели от сделката, тъй като до края на 2004 г. щяла да увеличи 1,5 пъти рекламните си приходи.

Основният конкурент на държавната телевизия - частната Би Ти Ви - се включи активно в отразяването на скандала с руския рекламен холдинг.

Още отсега се вижда, че на първо време "Видео интернешънъл" ще се занимава не толкова с продажбата на рекламно време, колкото с борба с останалите участници на българския пазар", писа преди седмица руският вестник Комерсант. В публикацията се посочва, че Би Ти Ви се отнесла "крайно негативно" към представителите на руския холдинг. Пазарът не ги приветства и аз не бих ги съветвал да идват тук", цитира вестникът изпълнителния директор на Би Ти Ви Албърт Парсънс.

Според Комерсант холдингът допълнително ще трябва да лобира пред парламента и за отпускането на повече рекламно време за БНТ. Ограничението за 15 минути реклама на денонощие бе прокарано от представители на телерекламния бизнес, заинтересовани от преразпределение на бюджетите в полза на Мърдок, пише Комерсант.

Междувременно медийни експерти съзряха в сделката и геополитически акпекти. Доскорошният член на СЕМ доц. Георги Лозанов напомни, че рекламните приходи на телевизията са пряко свързани с нейната програма и отбеляза, че сделката е станала с посредничеството на руски министър.

"С голямо въодушевление се говори, че договорът е утвърден с намесата на руския министър на печата. Самата намеса на фигура от правителството вече създава политически контекст на сделката. Да не говорим, че се сблъскват два модела. Ние непрекъснато търсим европейския модел, който да извади медийната регулация от връзките с властта, а изведнъж през съвсем друг вход - през Русия, влиза обратният модел - азиатският, където изпълнителната власт пряко контролира медиите. На чисто моделно ниво това е конфликт. Сделката е много мрачна", посочи доц. Лозанов пред Mediapool.

Основаната през 1987 г. "Видео интернешънъл" има над 20 компании по света, в чиито структури работят над 1500 служители, а годишният оборот от дейността ѝ надхвърля един милиард долара. В края на 2003 г. холдингът има три представителства - в Минск, Киев и Израел. В момента се подготвят офиси и представителства в балтийските страни, Азърбайджан и Грузия. Мениджърът на българското представителство Майкъл Гъл е британски гражданин с повече от 20 годни опит. Работил е в Лондон за "Weekend Television" и GMTV.

По закон нито една агенция не може да бъде поставяна в привилегировано положение при продажбата на реклама. "Видео интернешънъл" обаче опонират, че не били рекламна агенция, а посредник.

Контрактът с БНТ бил сключен за срок от 3 години, през които холдингът щял са търси рекламодатели. Каква комисионна се полага на БНТ било тайна, но практиката на холдинга е да дава около 12%.

Споделяне

Още от България