Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

СЕМ видя избори без дебат и равнопоставеност между кандидатите

Институцията поиска разделяне на политическата реклама от журналистиката

2 коментара
СЕМ видя избори без дебат и равнопоставеност между кандидатите

Медийната кампания, съпътстваща изборите, не даде възможност на хората да направят своя информиран избор, липсваше дебат, а чисто пазарните механизми за отразяване доведоха до лоши практики. Това са изводите на Съвета за електронни медии за изминала предизборна кампания. Институцията бе подготвила и мониторинг на 35 радиостанции и телевизии, който показва, че в национален мащаб най-отразявани са били кандидатите на ГЕРБ, а веднага след тях на БСП. Всички останали имат в пъти по-малко споменавания.

 

Нужни са законодателни промени, които ясно да разграничат политическата реклама в медиите от истинската журналистика, каза във вторник председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов.

 

"Основната цел на медийната кампания по време на изборите да задоволи правото на слушателя и зрителя да направи самостоятелно информиран избор не беше постигната докрай. Липсата на полемика означава, че кампанията и нейното отразяване са въздействали основно на твърдия електорат на партиите.", коментира директорът на дирекция "Мониторинг" в съвета Румян Петров.

 

По думите му медийната кампания е била впечатляваща в количествено отношение, но с еднообразни форми, липса на дискусии и директен сблъсък между претендентите. Статистиката показва, че при над 1400 информационни материала в телевизиите половината са клипове на кандидати, а дебатите са едва 38. Това е много по-малко от предходните избори.

 

Според Петров една от положителните черти на кампанията е, че електронните медии този път не са позволили да станат терен за компроматни войни и черен пиар.

 

От СЕМ настояха за дефиниране на понятието "политическа реклама". Георги Лозанов заяви, че законодателят трябва да либерализира регламента за обществените медии и да създаде такъв за търговските. По думите му в момента БНТ и БНР не могат пълноценно да изпълняват своята информационна функция, за която са призвани, заради ограниченията в законодателството.

 

По отношение на търговските медии той заяви, че те в момента се регулират единствено от чисто пазарни механизми, което започва да води до лоши практики в представянето на кандидатите.

 

"Част от кампанията трябва да върви под формата на политическа реклама, но друга, да бъде безплатна, като резултат на истинската журналистика. Залагането на ясни разграничения между платено и журналистическа свобода ще бъде нов етап в развитието на медиите
в тази ситуация", коментира още Лозанов. Той обаче призна, че истинската журналистика все пак е изцяло въпрос на съвест и няма как да зависи само от регламенти.

 

Мониторингът на СЕМ показва, че националните телевизии са излъчвали предизборни материали основно на БСП. В БНТ червените водят на РЗС, "Атака" и ГЕРБ. БТВ са отразява ли най-много БСП пред РЗС и Меглена Кунева. В Нова телевизия БСП са по-отразявани от вторите – РЗС, а в ТВ7 значително преимущество имат ГЕРБ пред БСП. Телевизиите с ясен политически профил са ТВ Европа, които са отразявали основно изявите на ГЕРБ, Нова българска телевизия – БСП и "Скат" – Национален фронт за спасение на България.

 

При радиостанциите – в ефира на БНР програма "Хоризонт" най-често са присъствали БСП, а след тях Алексей Петров, ГЕРБ и РЗС, в "Дарик радио" – БСП, ГЕРБ, РЗС и "Атака", а в радиоверигата на "Фокус" са се появявали почти само имената на кандидати от ГЕРБ и БСП с преимущество на управляващата партия.

 

Мониторингът на централните информационни емисии, който бе направен от неправителствените организации, обаче показва, че по време на кампанията в новините са присъствали с огромно преимущество Бойко Борисов и кандидатите на ГЕРБ. Управляващата партията и нейните кандидати са най-отразявани и от пресата по време на предизборната кампания.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #2

    Браво, Лозанов "откри Америка"... И то много навреме - след изборите. След дъжд качулка! То и децата вече знаят, че в България почти не останаха свободни медии.

  2. Анонимен
    #1

    СЕМ най-накрая стопли. Това трябваше да го каже още по време на кампанията.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.