Семерджиев се обяви за мишена на фармакартела и лекарствената агенция

Затова здравната ни система е превърната в "една голяма аптека"

Илко Семерджиев, сн. БГНЕС

Служебният министър на здравеопазването Илко Семерджиев, който е обвинен от прокуратурата за оказан натиск над директора на Агенцията по лекарствата (ИАЛ) за назначение на негово протеже, заяви в сряда, че ресорната агенция и контролираният от нея фармацевтичен бранш са в картел срещу него.

По думите му лекарствената агенция е "функционално приватизирана институция извън контрола на МЗ", която се управлява еднолично от директора ѝ Асена Стоименова не в обществен интерес.

В защита на министъра се изказа и Боян Доганов, за когото се твърди, че Семерджиев е упражнил натиск да стане зам.-директор в лекарствената агенция. Двамата са близки и са работили заедно преди години в НЗОК, а в последствие и в създадения от Семерджиев Международен институт по здравеопазване и здравно осигуряване.

Доганов потвърди тезата на министъра, че предложението за неговото назначаване е предизвикало дискомфорт за определени интереси. Той уверява, че при ланисирането му за поста веднага е направил постъпки за излизане от фирмите, в които участва и които биха го поставили в конфликт на интереси с контролираните от агенцията субекти.

Един от аргументите на Стоименова да откаже назначението на Доганов е именно потенциалният конфликт на интереси.

Семерджиев: Лекарствената агенция е приватизирана

Здравният министър междувременно продължи канонадата срещу директора на ИАЛ Асена Стоименова, че е управлявала еднолично в разрез със закона.

"Свръхконцентрацията на власт в едно лице, което години наред не желае да назначи свой заместник в разрез с устройствения правилник на агенцията, не само че се е превърнала във фактор за еднолично и незаконосъобразно управление, но също и за отказ да докладва и да се съобразява с висшестоящ орган на власт, какъвто се явява министърът на здравеопазването", коментира Семерджиев в изявление, разпространено от здравното министерство.

"Подобен вид "функционална приватизация" на държавен орган и осигурената му пълна безконтролност обяснява множеството неблагоприятни ефекти върху здравната система като цяло и лекарствената политика в частност. Този факт вероятно стои и в основата на масирания натиск, упражняван върху министъра на здравеопазването от фармацевтични асоциации, фирми и други подконтролни субекти, но не само", заявява Семерджиев.

Той допълва, че подобно единодействие между контролен орган и подконтролни субекти срещу ресорен министър е демонстрация на своеобразен картел на нерегламентирана власт и други ресурси.

Неработещата агенция носела вина и за високите разходи за лекарства

Според Семерджиев това е една от причините за силната структурна деформация в здравния бюджет на България.

"Известно е, че в добре управляваните здравни системи разходите за лекарства се движат обикновено в диапазона 12 – 15, максимум до 20 – 25% от общите разходи за здравеопазване. В България за 2016 година картината е следната – за здравноосигурителни плащания в Закона за бюджета на НЗОК са били предвидени 2.8 млрд. лв., в това число за лекарства са определени 750 млн. лв., а за медицински изделия – 80 млн. лв. или общо 830 млн. лв., следователно за лечебните заведения остават 1.9 млрд. лв. В същото време общите разходи за лекарства, изделия и други лекарствени средства за 2016 г., които включват както публични, така и частни разходи, се оценяват на 3.5 млрд. лв. Дори да се предположат над 1 млрд. лв. частни разходи за лечебна помощ, съотношението пак остава с повече от 30% превес на разходите за лекарства", коментира Семерджиев.

Според него изводът е, че неефективното управление и липсата на контрол очевидно са превърнали здравната система на България в "една голяма аптека".

"Зная, че бръкнах в гнездото на осите и реакцията не закъсня. Готов съм в съда, ако въобще се стигне до там, да представя факти и доказателства, които ще разтърсят не само българското общество. Това е работата на министрите на здравеопазването – да помагат на здравната система и хората, независимо от това дали са на власт или са тенденциозно подсъдими", заявява той.

Освен това според Семерджиев настоящият статут на ИАЛ не отговаря на законово определените ѝ функции и би трябвало да е държавна комисия, а не агенция.

Доганов: Излязах от фирмите си, номинацията ми засяга интереси

Самият Доганов излезе с отворено писмо до медиите, в което обяснява как и защо е бил поканен от Семерджиев, както и че е направил постъпки за излизането от фирмите си. Името му фигурира в няколко консултантски компании, оказващи помощ в областта на клиничните изпитвания, подготовката на лекарства за регистрация в Агенцията по лекарствата и др.

"Разговори за мое евентуално назначение са водени през м. февруари т.г., когато министър Семерджиев, базирайки се на моя опит и експертни познания, ми предложи да заема поста заместник-изпълнителен директор на ИАЛ, като основно усилията ми бъдат в посока усъвършенстване и развитие на областта на клиничните изпитвания. В основата на това предложение беше една по-добра защита на обществения интерес, свързана със значителния социален и икономически ефект на провежданите в България клинични изпитвания – осигуряване на иновативно, съвременно и трудно достъпно лечение за социално значими заболявания на пациентите в България, възможности за работа с такива медикаменти на лекарите в страната, финансов ресурс с последващ благоприятен ефект върху обема на данъците и т.н", казва в писмото си Доганов.

Той посочва, че Семерджиев изрично го е предупредил, че може да заеме длъжността само ако няма конфликт на интереси по смисъла на законите.

"Веднага след това съм предприел всички необходими мерки, за да изляза от управлението на общо трите търговски дружества, в които участвам, като държа да отбележа, че по закон подобни действия трябва да се предприемат и в срок до един месец след назначаването на съответната длъжност. Министър Семерджиев настояваше обстоятелствата да бъдат отстранени превантивно", посочва Доганов.

БТВ съобщи, че адресите на две от фирмите му не отговарят на официалните адреси, посочени в Търговския регистър и са отказали да дадат реалните.

Той коментира, че биографията му не се определя от участието във фирмите и изрежда професионалните си квалификации във Великобритания, Франция, САЩ и Австралия и заеманите от него длъжности през годините.

По думите му, фактът, че нито той е назначен, нито директорът на ИАЛ Асена Стоименова е уволнена, при това месец и половина след разговорите им, ясно показват манипулативността на твърденията за натиск.

"Нямам съмнение, че при реализацията на предложението за моето назначение като заместник-директор на ИАЛ съм действал съгласно закона и съм предприел всички изискуеми и неизискуеми предварителни мерки за отстраняване на обстоятелства водещи до конфликт на интереси. Оставам с впечатлението, че по-скоро това е довело до създаване на тежък дискомфорт за определени други интереси", завършва писмото си Доганов.

Още по темата
Още от България