Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сервитьорът ще носи салатата до 10 минути след поръчката

Министерството на туризма пусна новата наредба за категоризация на обектите за обсъждане

5 коментара
Сервитьорът ще носи салатата до 10 минути след поръчката

Салати, студени предястия и аперитиви трябва да бъдат поднесени в ресторанта до 10 минути след поръчката, а за основните ястия сервитьорът трябва да предупреди посетителите, ако приготвянето им ще се забави. Това предвижда новата Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията. Тя е публикувана за обществено обсъждане на сайта на Министерството на туризма.

За първи път с нея се въвежда и регламент за условията, на които трябва да отговарят апартаментните туристически комплекси, хостелите и апартаментите за гости – нещо, за което част от бизнеса настоява от години заради нелоялна конкуренция.

Очакваните резултати от приемането на наредбата са създаване на ясни правила за работа от страна на хотелиери и ресторантьори, и предлагане от тяхна страна на висококачествени туристически услуги, посочват от Министерството на туризма. Това ще доведе до увеличаване приходите от туризъм и повишаване броя на туристите в страната, е посочено още в съобщението.

След влизането в сила на наредбата местата за настаняване и заведенията за хранене ще имат 6-месечен гратисен период, за да приведат дейността си в съответствие с изискванията. Всички нови обекти, които бъдат пуснати в експлоатация след датата на обнародването ѝ, ще се категоризират по новите изисквания.

Заведенията за хранене

Новата наредба въвежда ред по отношение на обслужването и предлаганите услуги в заведенията за хранене и развлечения.

Предвижда се времетраенето за изпълнение на поръчката да зависи и от звездите на обекта. Така поръчка за студени предястия, салати и аперитиви трябва трябва да бъде изпълнена до 10 минути в заведенията пет и четири звезди, и до 15 минути в заведенията три и две звезди.

За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. За всички категории ще важи изискването отварянето на бутилираните напитки - безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им.

Хостелите

Предоставяне на безплатна карта на града, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, почистване на стаята, достъп до интернет/Wi-Fi – това трябва да очакват посетителите, когато се настанят в хостел, предвижда наредбата.

Хостелите са популярни предимно след младежите. Ползват се и от хора с по-ниски доходи, както и такива, които предпочитат приключенията и общуването.

Къмпингите

Въвеждат се и минимални изисквания за къмпингите, както и на отделните територии в тях, предназначени за ползване от каравани, кемпери, палатки или с изградени бунгала.

Наредбата предвижда в къмпингите задължително да има електрическа инсталация и електрическо захранване за всяка къмпингова единица. Къмпинговата единица за палатки следва да има съответна маркировка, като необходимата площ за една палатка е 50 кв. м - за къмпинг категория три звезди, 40 кв. м - за две звезди и 32 кв.м - за една звезда. Мястото за каравани също трябва да е маркирано и да е оборудвано с излази за вода и електричество.

Апартаментните туристически комплекси

За първи път с наредба се въвеждат изисквания и към апартаментните туристически комплекси като е предложена възможност за припокриване с изискванията за хотели. За това от дълги години настояват различни браншови организации в туризма, които виждат нелоялна конкуренция от страна на апартаментните комплекси и ги обвиняват в укриване на данъци.

По-специфичните изисквания към апартаментните комплекси са свързани с изграждането на обекта и въвеждането на съставните му части в експлоатация като жилищни сгради.

В наредбата апартаментните туристически комплекси са поставени в една категория с хотели, мотели, вилни селища, туристически селища и вили. Те попадат в т.нар. клас А.

По-високи изискванията към луксозните хотели

С новата наредба се завишават изискванията към луксозните хотели, свързани с осигуряване на комфорта на туриста. Той трябва да получава като подарък за добре дошъл фруктиера с плодове, бутилка вина, бира или бисквити. Ментови и дребни бонбони няма да се признават за комплимент към гостите.

В наредбата е предвидено петзвездните хотели задължително да предлагат вечерно подреждане на стаята, известно като "Turn Down” обслужване. Услугата е във вечерните часове гостите да получават подгъване на завивките; дърпане на завесите; почистване на стаята; изхвърляне на кошовете ; подреждане или подновяване на хавлиите.

Освен това скъпите хотели задължително трябва да предоставят безплатно на гостите си поне два различни вестника - един на местен и един на чужд език. Те трябва да са в достатъчно количество, за да задоволят търсенето на гостите. Наредбата допуска, вместо редовните вестници да има предварително заредени електронни книги/таблети, на разположение във фоайето.

Въвеждат се и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, съдържащи уреди и приспособления за обслужване на хора с намалена подвижност. За първи път са разписани изисквания към менюто на закуската, към услугата "ол инклузив”, към съдържанието на румсървиза и др.

Опростяване на изискванията към почивни станции и къщи за гости

Опростяват се и се намаляват формалните изисквания към местата за настаняване клас Б, където попадат семейните хотели, хостелите, пансионите, почивните станции, къщите за гости, стаите за гости, апартаментите за гости, бунгалата и къмпингите, ресторантите, заведенията за бързо обслужване, питейните заведения, кафе-сладкарниците и баровете.

По този начин се създават по-добри възможности за семеен или малък бизнес, смятат от Министерството на туризма.

Единен вътрешен телефонен номер

С наредбата се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с хотелските рецепции. Целта на това ново изискване е туристът да бъде максимално улеснен, особено ако му се наложи да потърси бърза или спешна помощ, посочват от Министерството на туризма.

Към всички обекти и категории има разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които трябва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.

След изтичането на 14-дневния законов срок, постъпилите предложения по наредбата ще бъдат обсъдени и обобщени, а нормативният документ ще бъде предложен за приемане от Министерския съвет.

Министерството на туризма вече е на финала в работата и по новата наредба за балнеолечебни, спа и уелнес услуги. В нея ще бъдат детайлно разписани процедурите по сертифициране на обектите, които ги предлагат. По тази причина в наредбата за категоризация отпадат като подвид хотелите "балнеохотел", "СПА-хотел" и "уелнес-хотел".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #5
  2. Майтапчия
    #4

    Забравили сте да приемете отделна "Наредба за бакшиша". Ще настъпи хаос!

  3. Mad Dog
    #3

    Ако собственикът на ресторант не може да прецени, че ако не сервира салатата до 10 минути не прави хубава реклама на заведението си, министерството с разпоредба ли ще го задължи? Това доказва, че това министерство е излишно. Закривай и спести парите. Още 2 или 3 такива и ще купим нови изтребители.

  4. по-добре да фиксират минималното заплащане на сервитьор от 14-15 лв. на час, тогава сервитьора ще носи салата на 5 мин. и без да е фиксирано за какво време трябва да носи салата. :))))И още няма други стимули за работника освен заплатата, след като заплата задоволява повече от битовите му нужди тогава може да се търсят други стимули.А битови нужди се покриват с суми от миниум 50лв на ден.

  5. daskal
    #1

    Боже, с какви глупости и измишльотини се занимават!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.