Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Северната скоростна тангента под риск заради бездействие на държавата

Собствениците на имоти "арестуваха" техниката на строителя, протестират пред АПИ

2 коментара
Собственици на отчуждена за Северната скоростна тангента отново протестираха срещу ниските изкупни цени, сн. БГНЕС

Изграждането на Северната скоростна тангента на София е под риск заради бездействието на държавата да реши проблема с отчужденията на имотите по трасето. Това блокира строителството на 17-километровата отсечка, която се явява важен байпас на софийския околовръстен път, по който в момента минават около 15 000 автомобила дневно.

Така заради безхаберието на управляващите страната ни е на път да изгуби 150 млн. лв. европейско финансиране и да няма бърза пътна връзка между западните и източните части на столицата.

За пореден път в сряда собствениците на имоти протестираха пред сградата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), тъй като строителни машини вече навлезли в имотите им, които не са отчуждени. От пътната агенция обясниха, че строителят консорциум "ХПВС-ССТ" няма право да навлиза в имотите им и АПИ не е издавала такава заповед.

"Арест" на машините на изпълнителя

Заради бездействието на държавните органи, засегнатите собственици на имоти прибегнали до "арестуването" на две сондиращи машини по трасето на Северната скоростна тангента. Това разказа жена, на чийто имот се е била разположила едната от машините на изпълнителя.

"Първият арест беше на машина в имот в кв."Бенковски". Засегнатите собственици организирахме денонощна охрана на машината. Това е самоуправство от страна на изпълнителя. Имотите ни все още не са отчуждени. В същото време те си работят", недоволстваше жената.

Вторият "арест" е бил преди дни на друга сондажна техника в района на кв."Враждебна". Там обаче районният кмет се оказал по-оправен и откликнал веднага на повикванията на хората и спорът бил решен бързо.

Хората обясниха, че изпълнителят в момента прави геоложки проучвания на трасето, за да подготви работните проекти за строителство.

Недоволството на собствениците на около 3000 имота е заради ниските оценки на земята им – по техни думи "по-малко от руло тоалетна хартия". Те дават пример как съседни имоти са оценени в пъти повече. Това подсилва подозренията им, че за "нашите хора" оценката е една, а за болшинството е на смешни цени от 20-30 стотинки на квадратен метър. За това подадените жалби в съда срещу оценките на имотите са над 300. Първите дела са насрочени за разглеждане в средата на май.

Строителят: Спазваме закона

Нямам информация за арестувана техника, в момента правим проектирането на трасето, спазваме стриктно закона, каза Николай Пашов, управител на консорциума "ХПВС-ССТ".

Съгласно подписания договор проектирането на трасето трябва да приключи до 17 май и после изпълнителят в рамките на месец да започне да строи.

Пашов обясни, че все още нямат издадено разрешение за строеж и ще започнат строителни дейности едва след като приключат отчужденията.

Надяваме се проблемът с отчужденията да бъде разрешен по най-добрия начин за всички, така че хората да са доволни, а ние да можем да започнем работа, защото ни притискат срокове, допълни Пашов.

От АПИ мълчание

На практика това поставя проекта под риск, защото обжалванията в съда може да продължат с години. От пътната агенция никой не слезе при протестиращите, за да обясни какво се случва и какви мерки се предприемат.

В същото време не остава почти никакво време за изграждането на пътя с магистрални габарити, който е изключително важен за свързването на западните части на столицата с източните и връзката между магистрала "Люлин" с "Тракия" и "Хемус". Той се финансира със средства от оперативна програма "Регионално развитие" и беше вкаран аварийно за да се спасят от загуба евросредства.

Според пътни специалисти, за да бъде изградена 17-километровата отсечка ще е необходима поне една година. Причината е, че съоръжението е сложно технически, защото има 7 км пътни възли.

Изпълнителят на обекта е  консорциум "ХПСВ-ССТ", в който участват "Водстрой 98" (40%), варненската "Хидрострой" (30%), "Пътни строежи Велико Търново" (10%), търговишката "Пътниженерингстрой Т" (10%) и "Пътстрой Бургас" (10%). Това е първи голям пътен обект от над 100 млн. лв., в който участва фирма, свързвана с неуспелия шеф на ДАНС Делян Пеевски – "Водстрой 98".

Договорът за строителство е за 150 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение на обекта е 15 месеца, от които четири са за проектиране. Това означава, че обектът трябва да бъде изпълнен до юни 2015 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис
    #2

    Т.нар. Северна скоростна тангента е екологично безумие сравнимо с бившия МК "Кремиковци": в пъти повече влудяващо денонощно бучене и прах (24 часа/365 дни). И всичко в това ще става вътре в кръга на Софийския околовръстен път, на метри от жилищните сгради и на няколко километра от същинския център на града. Вместо да се разшири Северната дъга на Софийския околовръстен път международният трафик се вкарва в града? Защо? Няма един разумен довод за това. В целият свят е точно обратното - транзитият трафик

  2. Васил Здравков
    #1

    Аз съм един от правоимащите с имоти около Враждебна. Предложената от МС цена е средно около 10 лв/м2, не стотинки. Но тя е драстично по-ниска от тази, изплатена на собствениците от Г. и Д. Богров за пътния възел и връзката на магистрала Хемус. Вярно е, че Б. Борисов никога не е броил чуждите пари и ги харчеше с широка ръка за "да се върши работа", но след като той е вдигнал летвата вкл. и за Южната дъга, цените трябва да са приблизително еднакви.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.