Сезиран във Фейсбук, че КАТ е "тотална щета", Радев поръча климатици

Из наблюденията на (само)"запалилия" се вътрешен министър от опашка с граждани*

Опашките в столичния КАТ са негова емблема от десетилетия, но поне вече ще има климатици в "ниската сграда". Снимка: "Параграф 22"

"КАТ-София е тотална щета."

В разгара на летния сезон, когато по традиция "Пътна полиция" отчита бум на автомобилните регистрации, тази констатация би звучала адекватно от устата на всеки.

Дори от тази на вътрешния министър, чийто пост не предполага човек да бъде чак толкова прям за недостатъците на системата, която ръководи и представлява.

В случая Валентин Радев не е автор на въпросната фраза, но той бе човекът, който я произнесе публично. Цитирайки неизвестен потърпевш от работата на КАТ, неизменно свързвана с корупционни съмнения, лоша организация и немотивирани служители.

Направи го по време на редовния си месечен брифинг, проявявайки за пореден път неподправената си искреност с признанието, че разбрал за проблема... от Фейсбук: "Тая сутрин получавам следния... Тука на социалната мрежа... Те много хора ми пишат, всичко е открито в МВР и ми пишат така: "КАТ-София е тотална щета. Точка. Има стотици автомобили, опашката стига почти до "Г. М. Димитров". През задната уличка няма минаване. Чаках 30 минути блокиран там!"

Разказът на вътрешния министър е провокиран от формален повод – журналистически въпрос за размера на платените от нарушители глоби, които в системата на КАТ стоят все още като неплатени, което създава неоснователни нови проблеми на същите тези нарушители. Първоначално Радев дава думата на шефа на главната дирекция "Национална полиция" Христо Терзийски, който съобщава в телеграфен стил, че става въпрос за глоби за около 200 000 лева и по темата вече се работи.

Следва включването на МВР шефа, навярно вдъхновен от собствената си информация, че рейтингът на полицията вече минавал чувствително този на всички останали институции. Той сам взима думата, за да е сигурен, че журналистите са разбрали – взел е присърце проблема и е извършил внезапна проверка на място.

"Т'ва ми преля чашата, аз затова се извинявам за тези минути... (Радев закъсня за брифинга си с десетина минути – бел.ред.) Качихме се със заместник-министър (Стефан) Балабанов, който отговаря за професионалното ръководство от политическото ръководство и бяхме там. Досега. И трябва да ви кажа, че чух и гражданите – всичките там, които бяха на опашките, дето висяха. Видяхме всичко. Освен тея глоби, за които вие казвате – там няма как да проверим дали се плащат или не. Но общо взето ситуацията не е точно такава. Видяхме недостатъците. Питах ги лично гражданинте там един по един. Половината казват – абе окей, има организация, малко е по-добре, не е доста по-добре от една година... Ама сега чакаме много автомобили – опашките се виеха и отиваха до някъде", продължават впечатленията на министъра без да бъдат насочвани от уточняващи въпроси.

Впечатлен от безкрайните опашки, Радев търси проблема. И го намира – увеличеният внос на дизелови коли от Германия, където на някои места вече действат забрани за движение на автомобили с такъв тип двигатели.

"Разликата сутринта ми я докладва главният секретар – 600-700 автомобила на ден, средно, някой път 900. Сега били 1300 ли беше, Младене (Маринов)? 1200! Изведнъж! Знаете защо – Германия, и аз това му казвам на Тенчо (Тенев) се казва, той беше там, сутринта дойде – шефът на КАТ. Викам – защо, бе, човек? Ами, защото са вече 1200, тука нямаме хора, незнам к'во си. Викам – добре, бе, лятото всяка година има по едно и също време. Всички гледаме телевизия и знаем, че дизелите се освобождават в Германия. Защо не си искал? Той ми каза, че е искал, наш е проблемът защо още няма хора там."

Тук логическата нишка се пропуква. Очевидно министърът е установил на място организационен проблем на по-високо ниво от това на началника на столичния КАТ, но той не влиза във фокуса му на внимание. Проблемът с малкото служители някак остава недоразнищен пред медиите. Затова веднага е заместен с друг.

"Но най-силно впечатление ми направи – в сградата, където се правят ... сега дали бяха регистрациите там ... една ниска с нисък таван, вътре ще се изподушат хората. Три опашки стоят без климатици! Климатик един работи от старите години, дето е врязан в прозореца... Един стар климатик, не знам дали има някъде, но той поне работеше. Въздух няма буквално за хората, само това ми направи лошо впечатление. Тоалетните – нови, всичко, ред има, но явно, очевидно, обръщам се към професионалното ръководство, те сега го чуват за първи път, 'щото нали ви казвам кога си идвам оттам – искам УССД-то (дирекция "Управление на собствеността и социални дейности"), заместник-министърът отговаря – веднага да сложат климатици!"

Заповедта е посрещната мълчаливо от членовете на почти цялото политическо и професионално ръководство на МВР, разположени от двете страни на Радев в прясно ремонтираната му зала за пресконференции.

"Това е най-лошото нещо, което видях там. И да подобрят организацията. Колкото хора трябват, ако трябва да се свалят от други места, ако трябва, ще обявим конкурси, ако трябва, заплатите им вдигнете, 'щото там жените не издържали, ми казва той (Тенчо), но не може тея хора да висят с опашките. И аз го разбирам и го казах на тях така – освен, че висите и чакате, една жена каза от 3.00 часа сутринта, не знам защо чака там... От 3.00 часа сутринта! 'Ми тя, освен, че тя чака и си губи времето, тя в момента не работи, тя ни изкарва заплатите на нас, държавните служители. Тя и там не е полезна (на работа) и тука виси (в КАТ). Така че всичко това сме го видяли. Благодаря, че така се запалих, ама оттам идвам и виждам тея работи, във фокуса са, ще взимаме, така, по-сериозни мерки с тоя КАТ..."

* Въпреки уточненията на автора, хронологичната линия и последователност в изказа на вътрешния министър са стриктно запазени и отразени без редакция.

Още по темата
Още от България

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?