Шефът на АПИ спря некачествените ремонти и го уволниха

Прокуратурата е сезирана за договори за 2.9 млрд. лв. над бюджета на пътната агенция

Доскорошният шеф на АПИ Апостол Минчев, който разкри далавери и за награда беше уволнен

Двама от тримата членове на Управителен съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) изненадващо са уволнени със заповед на регионалния министър арх. Виолета Комитова от понеделник. Това са председателят Апостол Минчев и членът Ивайло Денчев, назначени от самата нея преди по-малко то два месеца. Официалната причина е, че са "спрели всички строителни дейности", се казва в съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) разпространено във вторник.

В същото време Министерството на финансите съобщи, че е сезирало прокуратурата за договори за 2.9 млрд. лв. над бюджета на пътната агенция, сключени от ръководството на АПИ по времето на ГЕРБ.

Уволнението на двамата пътни шефове - Апостол Минчев и Ивайло Денчев, които са от бранша, става след като бяха спрени некачествени пътни ремонти и поръчките с вътрешно (in house) възлагане, срещу които, поне на думи, се обяви служебният кабинет на Стефан Янев, назначен от президента Румен Радев. В края на май старото ръководство на АПИ бе отстранено, заради раздадени авансово 1.5 милиарда лева, без да е свършена и една десета от работата, по думите на финансовия министър Асен Василев, който внесе и сигнал в прокуратурата.

МРРБ: Шефът на АПИ прояви своеволие

От прессъобщението на МРРБ обаче излиза, че смяната на ръководството на АПИ е била грешка и изтичането на милиони през корупционния модел "Автомагистрали" е трябвало да продължи.

Регионалният министър Виолета Комитова уволнила инж. Апостол Минчев заради "проявеното от него своеволие да спре всички строителни дейности", се казва в съобщението на МРРБ. Според него пътният шеф "разпоредил писмено преустановяването на работата и изтеглянето на техниката до второ нареждане", като на практика блокирал дейността на фирмите.

Това е откровена лъжа, защото стотиците пътуващи към морето по магистрала "Тракия" виждат ремонтните дейности, които продължават и в момента и заради които се образуват километрични колони по обходния маршрут. Ремонти могат да се видят и на редица други пътища, като например в областите Пловдив, Пазарджик, Кюстендил и Софийска.

Въпреки официално разпространената неистина, Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) твърди, че "по този начин досегашният шеф на АПИ си е позволил да води политика, която е в разрез с политиката на МРРБ".

Министърът на регионалното развитие арх. Виолета Комитова кани всички кметове и фирми, засегнати от писмото, подписано от г-н Минчев, на среща в министерството в петък – 23 юли, от 11 часа, завършва краткото прессъобщение на МРРБ.

Продължават ли in house поръчките?

Новината е изненадваща на фона на заявеното от Комитова намерение да спре порочния модел на работа с вътрешно възлагане и без състезания.

Именно тя разпореди още в началото на юни изпълнението на всички строително-монтажни дейности по пътищата, които се изпълняват след проведена процедура по Закона за обществените поръчки (ЗОП) да продължат, а тези с in house възлагането да бъдат спрени.

Нещо повече - регионалният министър дори писа писма на банките да спрат плащанията на "Автомагистрали".

При проверката на ремонта на магистрала "Тракия", направено от новото ръководство на АПИ, беше установено влагането на некачествените материали, а на магистрала "Хемус" - че се работи без проект, без направени отчуждения и без разрешение за строеж.

Заради спрените от Комитова ремонти последва остра реакция от страна на Камарата на строителите у нас.

За да я защити на помощ ѝ се притече финансовият министър Асен Василев, който заяви, че дава на прокуратурата бившите пътни началници от времето на ГЕРБ, заради договори, превишаващи четири пъти бюджета на АПИ.

Сезирането на прокуратурата

Междувременно финансовото министерство съобщи, че министрите на финансите Асен Василев и на регионалното развитие Виолета Комитова са изпратили във вторник сигнал до главния прокурор Иван Гешев за разходването на средства от държавния бюджет.

В него са посочени случаи на значително надхвърляне на прогнозната стойност за текущ ремонт и поддръжка на пътната мрежа. Управителният съвет на АПИ от кабинета "Борисов 3" е подписал 40 договора за близо 2.9 млрд. лв. при бюджет от 382 млн. лв. за 2021 г. От наддоговорената сума 1.45 млрд. лв. са поети ангажименти през 2021 г., а 1.4 млрд. лв. - за 2022 и следващи години.

Това е извършено в нарушение на Закона за публичните финанси и указанията към него, както и на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор и Закона за обществените поръчки, посочват от финансовото ведомство.

В сигнала до прокуратурата са дадени примери за многократно надвишаване на предоставените от изпълнителите гаранции за изпълнение на договорите, без необходимите допълнителни споразумения.

Общо сигналът съдържа 61 папки с допълнителни и извънредни задания, 2 папки с договори за възлагане на текущ ремонт и поддръжка и 6 папки с приложения, включително опис и справки в табличен формат, се казва в съобщението на финансовото министерство.

Договорът за тунела под Шипка

Разкриването на всички тези факти стана с помощта на уволнените Апостол Минчев и Ивайло Денчев. Третият член на директорския борд Веселин Пейков е в отпуск и по тази причина не е уволнен. От МРРБ не отговориха дали и той ще бъде уволнен след като му изтече отпускът. От обясненията стана ясно, че по-скоро не, защото не е участвал в заседанието на УС на АПИ, на което е взето решение за избор на изпълнител на тунела под Шипка.

На практика отстраненият сега директорски борд на АПИ свърши мръсната работа по разкриването на корупционните схеми, а сега е уволнен.

Пред Mediapool инж. Апостол Минчев отказа коментар, но уточни, че не е изненадан от действията на арх. Комитова. Лаконично отбеляза, че с регионалния министър имат различия относно пътните ремонти, in house поръчките и тол таксите. Апостол Минчев е внесъл предложение за увеличаване обхвата на платените пътища за товарните автомобили до регионалния министър. Към момента продължава порочната практика собствениците на леки коли да издържат пътната инфраструктура, докато камионите рушат пътищата и замърсяват най-много.

Източници на Mediapool от пътната агенция разкриха, че истинската причина за смяната на ръководството на АПИ е, че са излезли с решение за избора на строител на тунела под Шипка, като са препотвърдили решението на комисията, назначена от времето на ГЕРБ, което излезе в навечерието на парламентарните избори през април.

Това е станало с решение на новия УС на АПИ от 14 юли, показа проверка на Mediapool в регистъра за обществените поръчки.

Така за изпълнител на обекта е избран ДЗЗД "Консорциум ПСВТ" с участници "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД с 99.71 точки. Той даде най-ниска цена от 358 020 000 лв. с ДДС, а техническото му предложение беше оценено най-високо. Същият консорциум изпълни и обхода на Габрово, който бе първата фаза от проекта за тунела под Шипка.

Второ остана обединението "Шипченски проход", в което влизат "Трейс Груп Холд" АД и "Алве консулт" ЕООД с 71.38 точки. Предложената цена бе 359 610 000 лв. с ДДС, а техническото им предложение получи по-малко точки от това на победителя.

Неофициално се твърди, че съветник на президента е разпоредил да се промени класирането, но новият борд на АПИ не е изпълнил указанието и по тази причина е бил сменен.

Кой ще смени уволнените към момента от МРРБ няма официална информация, но в строителния бранш вече започна спекулирането с имена.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?