Шефът на БДЖ подаде оставка заради спряната субсидия

Московски обяви, че е по лични причини, Недев посочи бездействието на финансовото министерство

Шефът на БДЖ подаде оставка заради спряната субсидия

Изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД Йордан Недев е депозирал оставката си, съобщи в сряда транспортният министър Ивайло Московски след символичната първа копка на Западната дъга от Околовръстното шосе в София.

Министърът обясни лаконично, че причините за решението на Недев са "лични", без да уточни за какво става въпрос.

 

Версията на Недев обаче е друга.

 

Пред БНР той обясни, че е депозирал оставката си миналия петък заради бездействието на финансовото министерство спрямо БДЖ. Недев каза, че е решил да се тръгне покрай спряната субсидия за БДЖ, което стана в средата на юли заради неплащане на задължение по заем към Световната банка, който е държавно гарантиран. “Аз дълго време не можах да разбера защо и каква точно е мотивацията", допълни подалият оставка.

 

Юлската субсидия бе преведена от финансовото министерство този месец, след като дружеството прехвърли на Министерството на финансите близо 1000 имота като обезпечение по кредита. Августовската субсидия обаче още не е преведена на жп превозвача

 

От думите на Недев стана ясно, че се е засегнал от оценка за качеството на управлението на ”Холдинг БДЖ”, дадена от финансовия зам.-министър Владислав Горанов. “Стана ясно, че ние не сме си свършили добре работата и ако не сме били побутвани от Министерството на финансите, е нямало да се състои никаква реформа. Оттам насетне мисля, че това еднозначно означава, че професионалист, за какъвто се имам, трябва моментално да подаде оставка”, каза още Недев.

 

Той отчете, че за времето, през което е управлявал БДЖ, не е успял да реформира железниците. “Това са процеси, които по-скоро имат ясно начало, но никога ясен край. Вярвам, че в доста правилна посока започнахме да се движим. Просто не можах да ги довърша”, обясни Недев.

 

Финансовият шеф поема железницата

 

Постът изпълнителен директор на БДЖ ще се поеме от сегашния финансов и административен шеф на дружеството Велик Занчев. Той е замествал Недев при всичките му отсъствия и изборът му бил логичен, обясниха от БДЖ.

 

По думите на Московски Занчев ще поеме шефският пост за няколко месеца, след което ще се прецени дали да остане или ще се търси друг директор.

 

Недев издържа на най-високия пост в държавните железници малко повече от година, като през този период бяха организирани множество стачки заради съкращенията в БДЖ. Той беше външен за железницата, професионалният му опит е свързан предимно с чужди и местни консултантски компании.

 

Основните критики на синдикатите в железниците срещу Недев бяха именно, че е външен за системата. Оставката му обаче няма да се отрази на реформите, коментира шефът на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев.

 

"Реалното управление се извършва от председателя на съвета – Владимир Владимиров. По отношение на реформите, макар че ние имаме различно мнение за тях, не вярваме да има някакво отражение в по-добра посока", каза Бунев.

 

Пред Mediapool Бунев обясни, че пожелава успех на новия шеф на железницата, но не го радва фактът, че това отново е финансист, а не човек от гилдията. Трябва човек, който да ръководи дейността и да увеличава приходите, а финансистите са да следят за разходването на средствата, каза Бунев.

 

Оценката на финансовото министерство за управлението на БДЖ според него е обективна. Отчетите на дружеството от началото на годината го доказват – приходите се свиват, а ръководството само се хвали с намалените разходи, каза Бунев. Миналата седмица Пламен Джуров, управител на “БДЖ Товарни превози”, призна, че дружеството е отчело загуба от около 5 млн. лв. за половин година заради тежката зима.

 

В началото на месеца БДЖ възвърна месечната си държавна субсидия от 14 млн. лв., след като прехвърли на финансовото министерство почивните си бази и други имоти, за да обезпечи заема от 80 млн. долара, теглен през 1995 г. от Световната банка. Малко след решението на финансовия министър Симеон Дянков да спре издръжката на железницата Недев намекна, че ще се махне от директорския пост в БДЖ. "Изглежда сме некадърни. Не се шегувам, наистина", каза тогава Недев в телевизионно интервю.

 

Предфалитното състояние на БДЖ доведе и до обявяването за продан на товарните превози. Първият опит за раздържавяване на товарните жп превози обаче се провали, след като само един неизвестен кандидат прояви интерес, което сега налага занижаване на цената.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?