Шефът на БНТ още крие договора с руснаците

В отсъствието на генералния директор на БНТ Кирил Гоцев негови доверени подчинени защитиха сключения без знанието на Управителния съвет договор с руския рекламен холдинг "Видео интернешънъл" (ВИ).

Подписаният от Гоцев таен договор предизвика недоумение както в Съвета за електронни медии (СЕМ), така и в парламентарната медийна комисия, които настояха шефът на държавната телевизия да даде обяснения. Към момента обаче Гоцев все още е в болнични.

БНТ не е продала рекламното си време на ВИ, а само е дала право на руската компания да преговаря от нейно име, заяви на пресконференция шефът на дирекция "Логистика и контрол" на БНТ Иван Воденичарски.

Договорът е "абсолютно законен"

Към този момент никой със сигурност не може да каже какъв е предметът на договора, тъй като шефовете на руската компания заявиха миналата седмица, че е за ексклузивна продажба на рекламно време, а според Кирил Гоцев е само за представителство. По закон нито една агенция не може да бъде поставяна в привилегировано положение при продажбата на реклама.

Договорът е сключен на основание на търговския закон, абсолютно законен е и нищо не подменя. Всички договори за реклама и спонсорство пак ще бъдат утвърждавани от УС; БНТ пак самостоятелно ще определя редакционната си политика и никой няма да ѝ се бърка. Който не чете законите, да ги чете два пъти, бяха основните внушения, които се опитаха да направят Воденичарски и шефът на маркетинга в БНТ Велислав Василев.

УС ще види какво е подписано в сряда

Кирил Гоцев ще запознае в сряда членовете на УС с договора, който те още не са виждали. Малко преди да се разболее, но ден след сключването на договора на 28 януари, Гоцев възложил на Воденичарски постфактум да направи оценка и да даде мнение дали всичко е наред.

"Напълно нормален договор, който не противоречи на българските закони" - заяви Воденичарски и увери, че след проверката документът ще бъде предоставен за крайно становище на всички органи, имащи право да дават мнение, включително и на УС на БНТ. Попитан защо постфактум прави подобна проверка и такава ли е практиката в БНТ, Воденичарски контрира, че неговата функция не е превантивна и не му влиза в правомощията да се бърка преди договорите да се сключват.

Изпълнителният директор на телевизията Нидал Алгафари се мерна на пресконференцията, но не отрони и дума, а само слушаше какво се случва в залата.

Пресконференцията пък беше определена от присъстващи журналисти като "шизофренна", тъй като лъсна рязката разлика между твърденията на шефа на маркетинга на телевизията Велислав Велев и позицията на членове на УС, които също бяха поканени, но само като наблюдатели.

"Ние сме статисти и слушатели", не издържа накрая членът на УС на БНТ Иван Такев и се закани, че УС ще свика отделна пресконференция. Попитан как така членовете на УС на телевизията не са видели договора, Велев отговори, че просто Гоцев искал "да им спести неприятностите".

ВИ не е новият Крес

Възможност да се намалят средствата, които ѝ се отпускат от държавата, привличане на други нови рекламодатели и разбиване на монопола са част от мотивите на БНТ за подписването на договора с ВИ. Това каза Велев, като уточни че телевизията е контактувала и с други рекламни агенции, сред които е била и "Арго медиа".

ВИ не е новият Крес, заявиха от БНТ, визирайки конфликта с рекламния монополист Красимир Гергов, който е упрекван, че работи в полза на частната национална телевизия Би Ти Ви и "извива ръцете" на БНТ.

Шефът на дирекция "Информация" Симеон Василев обяви, че от две години работи за създаването на саморегулираща се организация в електронните медии и за поставянето на етични правила, за да може да има "здравословна конкуренция". Той заяви, че "БНТ беше обърната от обществена медия в обществена тоалетна", но добави, че "апокалипсисът в БНТ няма да се състои".

"Досега рекламното време на БНТ беше препродавано чрез медийни шопове, което не беше ефективно. На практика имаше монопол и извиване на ръце. Това не можеше да продължи така. Монополът трябваше да се разбие" - заяви шефът на маркетинга в БНТ.

Той увери, че след подписването на договора с ВИ ръководената от него 10-членна дирекция няма да бъде закрита или съкратена, а ще работи още по-активно. Велев съобщи, че днес е подписал рекламни договори с "Карлсберг", ДЗИ и "Кока кола". От началото на годината досега БНТ е сключила рекламни договори за над пет милиона лева, заяви Велев.

ВИ трябва да се съобразява със зададените му правила, тарифи и други указания на БНТ. ВИ се задължава да направи всичко възможно с цел увеличаване на продажбите на реклама на БНТ като отчита нейната политика, посочиха Велев и Воденичаров.

На 28 януари "Видео интернешънъл", която е сред най-големите групи от рекламни компании в Източна Европа, отвори свой офис в София и обяви, че е подписан 3-годишен договор с БНТ. Тогава от холидинга съобщиха още, че водят преговори и с Нова телевизия, а с Би Ти Ви само е имало среща, без да е ставало въпрос за преговори.

Договорът с БНТ урежда правата за продажба на рекламно време по медиата и е на комисионна основа, посочи Майк Гъл, управител на ВИ - България. Той не пожела да каже какъв процент ще е комисионната, която групировката ще получава от рекламата в БНТ, но уточни, че в други страни групировката взима около 12 на сто. Според генералния директор на ВИ Сергей Василиев до края на 2004 г. БНТ ще има 1,5 пъти увеличение на рекламните си приходи.

Основаната през 1987 г. ВИ има над 20 компании по света, в чиито структури работят над 1500 служители, а годишният оборот от дейността ѝ надхвърля един милиард долара. В края на 2003 г. ВИ има три представителства - в Минск, Киев и Израел. В момента се подготвят офиси и в Балтийските страни, Азербайджан и Грузия.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?