Шефът на “Булгартабак” готов да му повдигнат обвинение

Шефът на “Булгартабак” готов да му повдигнат обвинение

Изпълнителният директор на “Булгартабак” Христо Лачев съобщи, че от две седмици контрагенти на компанията отказват договори, за да не ги свързват с корупционния скандал, в който бе замесено и държавното дружество, което бе уличено от прокуратурата в “шокиращи” далавери.

Според Лачев така се вреди на холдинга и именно такава била целта на шефа на националното следствие Ангел Александров, който атакува министъра на икономиката и енергетиката Румен Овчаров и ръководството на “Булгартабак”. 

“Александров предупреди чрез медиите, че евентуално дело за клевета срещу мен ще ми се стори нищо в сравнение с това, което ще ми се случи. Е, то вече се случва”, заяви Лачев.

“Александров и хората около него имат интерес от цялата ситуация”, посочи той, не без да уточни защо.

В понеделник Лачев свика специална пресконференция, за да отхвърли като несъстоятелни обвиненията за неизгодно сключени договори. Специално за рекламните каза, че именно те довели до ръст на продажбите.

Миналата седмица прокуратурата и полицията проведоха внезапна акция в централата и още няколко офиса на “Булгартабак холдинг”.

Според прокуратурата от централата на компанията са иззети около 500 договора, от които над 300 са неизгодни.

Акцията е предприета заради сигнал за източване на около 1 милион лева чрез договори за реклама. Впоследствие обаче са открити “шокиращи данни” за мащабна далавера, по-голяма от тази в столичната “Топлофикация”. Софийска градска прокуратурата образува досъдебно производства за длъжностно присвояване в особено големи размери, но срещу неизвестен извършител. Причината е, че повечето договори са утвърждавани от борда на компанията, който е колективен орган.

Ако продължи този сценарий обаче, дружеството ще изчезне, заяви Лачев. Ние не сме естествен монополист като “Топлофикация”,  конкурираме се с международните тютюневи компании на българския пазар, отбеляза той по повод аналогиите за скандалите в двете дружества.

“Готов съм още утре да ми бъде повдигнато обвинение, за да се спре всичко това с “Булгартабак”, обяви шефът на холдинга. Той припомни случая с делото срещу него заради нерегламентиран износ на цигари “Бахман”, което приключи с оправдателна присъда.

Не помни колко договора са иззети

Лачев заяви, че договорите били доброволно предадени, но не можа да конкретизира какъв е техният брой. “Много са, само описът за предаването им е 33 страници”, каза той.

По думите му става въпрос за рекламни договори, контракти за дистрибуция и за износ, решения на Управителния съвет на холдинга, както и документи за дейността на фондацията, която била създадена за подпомагане на съкратените служители на “Булгартабак”. Документите са за периода 2005-2006 г., допълни Лачев, който пое управата на холдинга през декември 2005 г.

Шефът на тютюневата компания допълни, че ставало въпрос за същите документи, с които работили инспекторатът на Министерството на икономиката и енергетиката и агенцията за финансов контрол.

Миналата седмица от прокуратурата обясниха, че акцията в офиси на холдига е проведена внезапно, за да се предотврати унищожаване на документи, уличаващи управата на холдинга в престъпления, станали факт след приключването на финансовата проверка, разпоредена от министър Овчаров.

Лачев заяви, че финансовата ревизия не е приключила и при операцията на прокуратурата и икономическа полиция не е бил посочен мотив за изискването на договорите.

Според него “цялата помия” върху “Булгартабак” е заради признанието му, че шефът на националното следствие Ангел Александров му е искал по 150 000 лв. месечно. Другият, който оказвал натиск върху него, бил уволненият вече зам.-министър на бедствията и авариите от ДПС Делян Пеевски.

Лачев отрече да се е поддал на натиска и каза, че още навремето сигнализирал прокуратурата.

Шефът на “Булгартабак” отрече върху него да е оказван политически натиск и за избор на фирма за рекламен договор или за дистрибуция. Обясни, че за 2006 компанията вложила над 11 млн. лв. за реклама след предварителни пазарни анализи кои марки да се налагат. Бюджетът нараснал значително в сравнение с 2005 г., защото решили перото за реклама на всички дружества да не е по предприятия, а да е централизирано за по-голям контрол. В средата на 2006 г. гласували допълнителни пари за реклама заради агресивната кампания на чуждите тютюневи компании на българския пазар.

Рекламните фирми избирани чрез оферти

Сключването на рекламни договори ставало след като от фирмите, с които работи холдинга, се искали оферти. Като публично дружество не сме длъжни да обявяваме обществени поръчки, уточни Лачев. Така например за договора с фирма “Телеман”, която е продуцент на предаването “Горещо” по Нова тв и чийто договор с “Булгартабак” е за най-голяма сума – 360 хил. лв., били дадени още две оферти за 420 и 400 хил. лв.”Телеман” направи миналата година лятната промоция на марките “Виктори”и ММ, рекламната кампания на дамските цигари “Ева” бе поверена на фирмата на Моника Йосифова “PR Media”, но не стана ясно срещу каква сума.

Лачев заяви, че договор с агенцията “Евромоделс” не е подписван и разгръщайки каталози на БТ заяви: “Нашите манекенки са 60-годишни”.

Ограничени права

Тютюневият шеф отново акцентира върху това, че всички договори са одобрени от УС. Той дори каза, че на 10 октомври 2006 г. с решение на ръководството на компанията е ограничено правото на директора да подписва договори. Преди това той е можел да сключва самостоятелно договори до 500 000 лв., сега прагът е 100 000 лв. Лачев заяви, че ограничението е  въведено след натиска от Александров и Пеевски и е взето на УС с участието на Румен Овчаров по предложение на заместничката му Корнелия Нинова, която беше шеф на УС, но се прости и с двата поста, след като премиерът я уволни.

И преди, и сега обаче през УС минават и договори за по-малки суми, каза Лачев.

В подкрепа на сключените рекламни договори той отбеляза, че срещу вложените пари компанията е увеличила нетните си приходи с 13.3 на сто. За първите пет месеца на 2006 г. те били 81.4 млн. лв., за същия период на тази година  са станала 96.5 млн. лв. Нетният приход от износ на цигари от началото на годината бил за 14.4 млн. лв., докато от януари до края на май 2006 г.  от експорт в холдинга влезли 9.6 млн. лв. “Продажбите са се качили, така че няма как договорите да са неизгодни”, каза Христо Лачев.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?