Европа е в траур

Шефът на "Луфтханза": За всички ни катастрофата е необяснима

Започна разчитането на данните от първата "черна кутия", отхвърлят се версиите за разхерметизиране и експлозия

"За всички ни катастрофата със самолета на германската авиокомпания "Джърмънуингс" е необяснима. Той е бил в безупречно техническо състояние, с двама опитни пилоти", заяви шефът на компанията майка "Луфтханза" Карстен Шпор в сряда, ден след като самолетът А320, пътуващ от Барселона за Дюселдорф, катастрофира над френските Алпи и всички 150 души на борда загинаха.


Въпреки тежките метеорологични условия и трудния терен, една от "черните кутии" на самолета беше намерена и макар че е повредена, данните от нея бяха успешно свалени, съобщи френската Агенция за авиационни разследвания. Директорът на службата Реми Жути каза, че тези данни са годни за използване. В същото време той предупреди, че е рано да се правят заключения и призна, че на засега следователите нямат ни най-малко обяснение за причините за катастрофата.

Сценарият, по който е станала катастрофата, изглежда не отговаря на теорията за разхерметизиране на самолета, отбеляза Жути. Той освен това каза, че откритите отломки на практика изключват възможността за експлозия във въздуха.

Жути очаква, че записите от разговорите в пилотската кабина ще бъдат разчетени до дни.

Френският президент Франсоа Оланд съобщи, че в сряда е открита и втората черна кутия на самолета, но не и самото записващо устройство, което е било в нея.

Ден на траур в Европа

Трябва да се обмислят всички възможности, за да се разбере каква е причината за вчерашната самолетна катастрофа, но терористична атака не е най-вероятният сценарий, заяви френският министър на вътрешните работи Бернар Казньов в сряда – първият от обявения в целия Европейски съюз тридневен траур в памет на жертвите от трагедията.

До момента е установено, че на борда е имало 72 германски пътници, съобщи шефът на Джърмануингс Томас Винкелман. Данните от вчера бяха за 67 германски граждани сред пасажерите.

Винкелман изнесе данни за 35 загинали испанци. До момента е потвърдена смъртта на 49 испански граждани, съобщи обаче държавният секретар по сигурността Франсиско Мартинес, цитиран от Франс прес.

Винкелман изброи сред жертвите още по двама американци, австралийци, иранци, венецуелци и аржентинци и по един британец, колумбиец, японец, датчанин, белгиец, холандец и израелец. Съответните национални власти потвърдиха по-рано смъртта на трима британци, още толкова казахстанци и един турчин, посочва Асошиейтед прес. Френският премиер Манюел Валс съобщи за един загинал мароканец.

Няма български граждани в списъка с пътниците, съобщава Министерството на външните работи, позовавайки се на информация на френското външно министерство. Същата информация се потвърждава и от Федералното министерство на външните работи на Германия. Българското посолство в Париж и генералното консулство във Франкфурт са постоянен контакт със съответните местни власти.

В памет на жертвите знамената на институциите у нас също са свалени наполовина.

Германската канцлерка Ангела Меркел и френският президент Франсоа Оланд пристигнаха рано следобед близо до мястото на катастрофата и огледаха района с хеликоптер. По-късно към тях се присъедини испанският министър-председател Мариано Рахой в село Сен-ле-з-Алп, където е разположена групата на френските следователи за издирвателна операция. Тримата лидери благодариха на екипите, участващи в операцията. Оланд увери Меркел и Рахой че всички обстоятелства около катастрофата ще бъдат изяснени.

Стотици свещи пред гимназията в германското градче Халтерн горяха цяла нощ в памет на загиналите 16 деца и две учителки. Инцидентът разтърси малкото градче в провинция Северен Рейн-Вестфалия. Групата е пътувала обратно към Германия, след като е прекарала близо седмица на курс по испански в малко градче край Барселона.

Това е най-тежката катастрофа в историята на германската авиация и тя потресе силно и екипажите на "Джърмануингс". Над 30 полета на компанията са били спонтанно отменени, след като летците са отказали да ги изпълнят заради преживения шок.

Екип от близо 30 психолози се готви да приеме семействата на жертвите от катастрофата.

Рискованата издирвателна операция бе подновена

Междувременно в планината продължава мащабната и опасна операция с цел да бъдат издирени останките на 150-те загинали. Тя е трудна, тъй като отломките са пръснати на площ от около 4 хектара по планинския склон в труднодостъпна зона от Южните Алпи, на 1500 метра височина, където се е разбила машината. Сред многобройните отломки няма големи части от корпуса, най-големите са колкото дипломатическо куфарче, заяви снощи жандармерист от разследващия екип. "Разпознато е само шасито", уточни негов колега.

Десет съдебни лекари и трима антрополози са изпратени на място, за да идентифицират жертвите чрез проби от ДНК, съобщи прокурор от Марсилия, натоварен със случая.

Германски служители по сигурността, заявиха, че катастрофата се разглежда като нещастен случай и че няма данни за тероризъм. От "Джърмануингс" увериха, че катастрофиралият самолет е преминал "рутинен" преглед в понеделник и е бил в "отлично" състояние.

Френските диспечери са имали връзка с пилотите една минута преди машината да започне рязко да губи височина, съобщи френският министър на екологията и транспорта Сеголен Роаял, която потвърди, че версията за атентат засега не е поддържана. Диспечерът е дал указание да запазят текущата височина от 11 400 м и получил положителен отговор. Минута по-късно машината е започнала да се снижава без разрешение. Диспечерът се опитал да поднови връзката с пилотите, но не получил отговор.

Франция изпратила изтребител "Мираж" малко преди катастрофата

Френските военновъздушни сили съобщиха в сряда, че са изпратили изтребител "Мираж", когато самолетът на "Джърмануингс" е изчезнал от радарите, но той е пристигнал в района твърде късно, за да помогне, съобщи Асошиейтед прес.

Според военен говорител изтребителят е излетял минути след като станало ясно, че има проблем, и се е отправил към последното известно местоположение на пътническия самолет, но е стигнал след катастрофата и не е намерил мястото, където се е разбил самолетът. По късно хеликоптери са открили пръснатите в планината отломки.

Възможните причини за катастрофата

Рано е да се каже каква е причината за катастрофата на самолета "Еърбъс-320" на "Джърмануингс" в Провансалските Алпи, но съществуват няколко възможности, пише в сряда АП.

Първата от тях е внезапна декомпресия. Тази машина е извършвала средно 5.3 полета дневно за своите повече от 24 години. Това не е необичайно за самолет, който извършва къси полети из Европа, но е на горната граница на приетото. Всеки цикъл на излитане и кацане, на херметизация и дехерметизация добавя нов стрес върху корпуса. Самолетите, които летят често по кратки маршрути, преминават през повече такива цикли, отколкото самолетите, които летят на дълги разстояния.

Полет 9525 от Барселона до Дюселдорф вероятно се е снижавал с 3000 фута (1000 м) на минута от крайсерската си височина от 38 хиляди фута (над 11 500 м), тоест два пъти по-бързо от нормалното темпо на снижаване. Ако е имало нещо като рязка декомпресия - дали поради износване на метала, или от бомба - първата работа на пилотите би била да свалят машината под 10 хиляди фута (3050 м), където въздухът става за дишане. Маските за пасажерите имат кислород за 10 минути. Така че темпото от 1000 м на минута за снижаване на самолета би го свалило навреме до зоната на годния за дишане въздух. По думите на Тод Къртис, бивш инженер по безопасността в "Боинг" и настоящ директор на фондацията "Еърсейф.ком", първоначалното темпо на снижаване е съвместимо с онова, което се случва при декомпресия.

Втората вероятност е техническа грешка. Самолетите "Еърбъс" имат едни от най-сложните пилотски кабини, посочва АП и изрежда няколко случая на аварии. Катастрофа на полет 447 "Ер Франс" над Атлантическия океан през 2009 г. започва, след като пилотите получават погрешни данни за въздушната скорост при преминаване през буря. Следва пилотска грешка, която не би била допусната, ако данните бяха верни. Наскоро "Еърбъс-321" на "Луфтханза" се спусна с 4000 фута (1200 м) на минута, защото автопилотът неочаквано снижил носа на самолета.

Третата възможност според АП е терористичен акт. Засега няма данни за наличието му, но той не бива да се изключва.

Пилотска грешка също не е невероятна. Пилотите може да са вкарали самолета в режим на спускане или загуба на скорост и след това да не са могли да го върнат в нормално състояние. Или пък пилотите да са били толкова съсредоточени в задачата да смъкнат машината до височина 10 хиляди фута (3050 м), че да не са осъзнали колко близо са до планините, след което е станало късно.

Пилотът е имал над 10 години стаж и прекарани над 6000 часа във въздуха, заяви авиокомпанията "Джърмануингс", собственик на самолета. Машината е била на 25 години, след основен ремонт през 2013 г.

"Джърмануингс" отмени насрочен за сряда полет за Барселона, посочва Франс прес и отбелязва, че според комюнике на превозвача "някои екипажи не са готови" да изпълняват полетите. "Загинали са техни колеги и приятели", което е твърде "тежко емоционално бреме", обясни говорител на германския пилотски синдикат "Кокпит".

"Джърмануингс" обаче уверява, че спазва "нормалното си разписание" в останалата му част, след като първоначално прогнозира, че ще отмени редица въздушни рейсове.

От утре "Луфтханза" ще изпълнява полети от Барселона и от Дюселдорф до Марсилия, за да даде възможност на близките на жертвите - много от тях германци и испанци - да стигнат до мястото на трагедията, каза шефът на компанията Шпор след минута мълчание, която запазиха всички служители. Най-важното сега е да се помогне на семействата на загиналите, добави той.

Това без съмнение са най-тежките дни за "Луфтханза" в историята ѝ. Не искаме никога вече да преживяваме подобно нещо, каза преди това финансовият директор на компанията Симоне Мене.

Споделяне
Още по темата
Още от Европа