Шефът на СОМАТ разпитван в Германия по процеса срещу “Вили Бец”

Шефът на СОМАТ разпитван в Германия по процеса срещу “Вили Бец”

Генералният директор на българската спедиторска компания СОМАТ Иван Попов бе разпитан във вторник от съда в Щутгарт по делото срещу най-голямата в Европа германска транспортна компания "Вили Бец", съобщи БТА, като цитира германско електронно издание.  

“Вили Бец” е собственик на СОМАТ. Българският автопревозвач, който бе най-големият на Балканите, но бе потънал в дългове, беше купен от германската спедиторска фирма през 1994 г. като това бе една от първите приватизационни сделки в страната. Купувачът плати 55 млн. долара за 55% от българската фирма, пое задължение да вложи 48 млн. долара и да запази 6-те хиляди работници. “Вили Бец” иззе и дестинациите на СОМАТ към Близкия и Средния Изток. 

Германската фирма е обвинена, че в периода 1999-2000 г. е наемала нелегално шофьори, в това число и българи от СОМАТ и не е изплащала социалните им осигуровки. Прокурорите считат, че "Вили Бец" е купил СОМАТ само за да си набавя евтина работна ръка.

Процесът е срещу изпълнителния директор на спедитора Томас Бец, както и срещу баща му – основателя на фирмата Вили Бец, и още трима души. Според обвинението българските шофьори са били наемани не в София, а от централата на фирмата в Германия и въпреки това са получавали много ниски надници и не са им плащани осигуровки. Става дума за поне 900 шофьори, снабдявани с фалшиви документи.

Шефът на "Вили Бец" - Томас Бец отхвърля да има нередности в работата на компанията. Според него германската страна само е организирала маршрути, а българските шофьори са се водели служители на СОМАТ, с което не са подлежали на германското законодателство.

Според Бец СОМАТ е стратегически важен партньор с оглед на маршрутите към Азия.

Пред съда в Щутгарт Иван Попов, който през разследвания период е бил зам.-генерален директор, заяви, че СОМАТ е самостоятелно предприятие. То само е решавало кои шофьори да изпълняват маршрути към Западна Европа, а Томас Бец, който през 1999-2000 г. е бил председател на управителния съвет, е можел само да дава препоръки. Шефът на СОМАТ подчерта, че сред шофьорите има голям наплив от желаещи за западноевропейските дестинации, тъй като те са сравнително по-леки и по-доходоносни.

Основен свидетел, на който разчита обвинението, е главният счетоводител на СОМАТ, който обаче във вторник е трябвало да отлети обратно за София поради здравословни проблеми. Предшественикът на Попов не може да бъде разпитан, тъй като е починал през 2003 г.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?