Схемата "ТЕРЕМ": Каракачанов откри колко патриотични са военните сделки без конкурс

Една от предлаганите бронирани машини. "Пираня" на "Дженеръл Дайнамикс"

Схемата "ТЕРЕМ" се оформя като най-лесният начин да се избегнат конкурсите при скъпите военни сделки. Правителството ще се опита да реши сделката за нови бронирани машини на стойност близо 1.5 млрд. лева, като прекрати сегашния конкурс и предостави проекта на ведомствения холдинг "ТЕРЕМ", който да го организира с участието на български компании. 

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов тества общественото мнение, представяйки избора така: или проектът пропада и Сухопътните сили дълго време няма да имат машини, или правим опит да дадем проекта на българската отбранителна промишленост. 

Така хем ще има машини, хем парите ще останат в България.  

Схемата "ТЕРЕМ" бе използвана за поръчката за ремонт на танковете Т-72 , а другата сделка за бронирани машини за специалните сили, която е по-малка от тази за сухопътните, бе дадена без конкурс на българска компания.

В края на миналата година премиерът Бойко Борисов не скри гордостта си, че освен магистрали, вече строи и танкове "патриотично", без конкурс.

Правителството ползва подобна схема от няколко години насам за изграждането на магистрали. Мегапоръчките се дават без конкурс на държавното дружество "Автомагистрали", което впоследствие ги разпределя на тъмно на частни компании – подизпълнители.

Тупкане на топката 

Меdiapool съобщи за готвената схема в проекта за бронираните машини още през януари.

Засега се върви към вариант ТЕРЕМ първо да провери дали може да се справи с подобна поръчка. Нещо, което е съмнително, при положение, че българските компании досега не са се нагърбвали с подобно предизвикателство. Освен това с голям степен на вероятност в проекта ще влезе и поне една чужда фирма.

В бранша вече се говори, че българският фаворит за сделката вече е известен, тъй като компаниите с подобни възможности не са толкова много. 

В това няма проблем, но уловката е, че има действащ конкурс, който ще бъде "елиминиран". 

До финала му достигнаха две компании - мултинационалната "Дженеръл Дайнамикс" (General Dynamics) и финландската "Патриа" (Patria). И двете оферти надвишават тавана на проекта от близо 1.5 млрд. лева с ДДС, което беше ясно отдавна. 

Според неофициална информация на Меdiapool и двете фирми са готови да се вместят в заложения бюджет, но при промяна на част от изискванията, основно за комуникационната система. 

Запознати с процедурата коментираха пред Mediapool, че при чуждите фирми нямат кой знае колко възможности да търсят правата си по съдебен път при подобен вариант.

Техническите изисквания се елиминират?

За да се премине към новата схема, проектът ще бъде рестартиран, за което е нужна санкция на Министерския съвет. 

Каракачанов обаче вече потвърди плановете си и е въпрос на време това да се случи. 

Големият въпрос е дали финализирането на проекта ще стане до края на мандата или ще остане за следващите управляващи, които ще трябва да се справят с наследената ситуация. 

Ако проектът мине към ТЕРЕМ, не е ясно какво става с техническите изисквания на сегашния проект. Евентуалната им ревизия би променила ситуацията и вероятно към поръчката интерес ще имат повече компании.

Хипотетичен вариант има и проектът да се върне към Народното събрание или на етап искане на нови оферти.

Каква е практиката досега?

Другите два големи проекта, решени от това правителство, също не минаха без съмнения.

През май 2016 г., докато още бе депутат и парламентарната му група "Патриотичен фронт" подкрепяше кабинета "Борисов 2", Каракачанов обяви сериозни резерви към проекта за нови патрулни кораби и каза, че може да напише името на фирмата, която ще усвои основната част на парите, и да го сложи в плик, който да се отвори след като стане сделката. 

Решението за патрулните кораби бе взето от сегашното правителство, в което Каракачанов е военен министър. Посочената преди пет години от него компания се очаква да бъде подизпълнител на избраната в конкурса германска компания "Люрсен". 

Купуването на американските изтребители F-16 Block 70 пък в крайна сметка намери  политическо решение, след като конкурсът се влачи с години. 

Последните по-малки проекти Каракачанов реши "патриотично" - без никакви конкурси. 

В края на мандата на това правителство по подобен начин бяха решени поръчките за Специалните сили и ремонтът на старите танкове T-72.  

Споделяне

Още по темата

Още от Анализи и Коментари

Как оценявате българската позиция за кризата около Украйна?