Схемата "ТЕРЕМ" в МО остава готова за действие

Схемата "ТЕРЕМ" в МО остава готова за действие

Очаквано служебното правителство разкри, че над 90% от поръчките в отбраната се правят на тъмно и без конкурси и също толкова очаквано предишната власт обясни, че всичко е законно.

В законите има всевъзможни вратички, които дават възможност стотици милиони левове да се харчат безконтролно и със спорна ефективност. Стигна се до парадоксалната ситуация данъкоплатците да разбират, че са закупили специално оборудване не от министерството, а от фирмата-продавач, която обявява сделката.

Така ще се изразходват около 300 млн. лева за ремонта и модернизирането на авиобазите, основно "Граф Игнатиево", за да могат да приемат новите изтребители F-16, които България закупи за над 2 млрд. лева, платени авансово.

Служебният военен министър Георги Панайотов съобщи за нередности и неясноти около избора на фирмите, но продължава все така да е тайна кой и срещу какви пари получава поръчки за военните летища.

Засега няма гаранции, че този подход на работа няма да продължи и в бъдеще, тъй като прекратяването му минава през законови промени.

През миналия мандат обаче бе заложена и една по-иновативна схема, вдъхновена от емблематичната "Автомагистрали". За целта се използва ведомственият холдинг "ТЕРЕМ".

Според служебния военен министър и експерти заводите са технически изостанали и могат да се справят само с частичната поддръжка на стара съветска техника.

Това обаче не попречи на предишното правителство да даде модернизацията на старите съветски танкове Т-72 на "ТЕРЕМ" (сделката е за около 80 млн. лева), макар на всички да бе ясно, че заводите не могат да се справят с нея. След това "ТЕРЕМ" превъзложи изпълнението на израелска фирма с опит, но по непрозрачен начин, поради което не се знае как точно и по какви правила е избрана фирмата и имала ли е конкуренция.

След повече от половин година мълчание Панайотов призна, че дефакто поръчката се изпълнява от чуждата компания.

"Истината е, че танковете се модернизират не от "ТЕРЕМ", а от подизпълнител "Елбит Системс". Те извършват модернизацията, а не "ТЕРЕМ", защото той няма такива възможности", каза Панайотов.

Същата схема се подготвяше от миналото правителство и за втория най-голям военен проект за придобиването на нови бронирани машини за около 1.5 млрд. лева. Бившият военен министър Красимир Каракачанов внесе доклад в Министерския съвет, но не бе взето решение.

Изборът на фирмата трябва да мине през парламент и правителство, но ако той бъде даден на "ТЕРЕМ", конкурсът може лесно да бъде заобиколен. Иначе, отново е ясно, че заводите от ведомствения холдинг няма как да движат толкова технологичен проект и вероятно може да изпълняват съвсем периферни дейности по него.

Засега проектът е на трупчета и ще бъде решен от евентуално ново правителство. Служебният кабинет обаче не се разграничи от тази схема.

"Щабът на отбраната работи по опциите за придобиването на нови бронирани машини. Много се надявам при един нов мениджмънт и съвременна пазарна визия за предприятието те да могат да усвоят сглобяването на тези машини, което после ще доведе до способности за техния ремонт. Това предстои да бъде уточнено. Разговарял съм с производители, предоставили оферти за такива машини, част от тях твърдят с увереност, че това е възможно. Трябва да видим какви са офертите и как може да се съживи "ТЕРЕМ" по този начин", обясни Панайотов на пресконференция по-рано този месец.

Подобна схема ще получи още по-голяма сила и от факта, че заводите са пред колапс и е възможно до края на годината да няма пари да се плащат заплатите. Така поръчката може да бъде "облечена" под формата на спасителен план за заводите.

Стар аргумент, който може да се използва, е, че поръчката ще остане в България, нищо, че основните дейности ще се изпълняват от чужда компания, която ще е избрана без ясни правила. Ще бъдат заобиколени и техническите изисквания на сегашния проект.

Така на практика се повтаря до известна степен схемата с държавното дружество "Автомагистрали", работещо под "шапката" на МРРБ.

До лансирането на тази схема се стигна, след като проектът се провали.

До финала на вече прекратената процедура достигнаха мултинационалната "Дженеръл Дайнамикс" (General Dynamics) и финландската "Патриа" (Patria). И двете оферти надвишават тавана на проекта от близо 1.5 млрд. лева с ДДС, което беше ясно отдавна.

Според неофициална информация и двете компании бяха готови да се вместят в заложения бюджет, но при промяна на част от изискванията, основно за комуникационната система.

Каракачанов обаче прекрати проекта.

Така той остави на следващото правителство избора да рестартира и забави проекта или да продължи да действа по схемата "ТЕРЕМ", която не бе отхвърлена и от служебния кабинет, въпреки че той не направи стъпки в тази посока.

"Ако новото ръководство на Министерство на отбраната, респективно Министерски съвет, не разгледат внесения от мен доклад, с който предлагам новите бойни машини за Сухопътни войски да се произведат в България чрез договор с "ТЕРЕМ", дружеството ще търпи загуби от оперативната си дейност и ще изпадне в несъстоятелност. Ако обаче са решили да подарят договора за 1.220 милиона лева (без ДДС) на чужда, а не българска фирма, Военните заводи ще се наложи да преустановят дейността си. Стотици работници ще останат без работа и Министерството на отбраната ще остане без възможност да извършва ремонтни дейности на военната техника, ползвана от армията. И за това отговорност ще носи сегашният министър и служебното правителство", обясни Каракачанов по-рано този месец.

Споделяне

Още по темата

Още от Анализи и Коментари

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?