Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Схемата за “Тракия” се повтаря, но с нови фирми

67 коментара
Схемата за “Тракия” се повтаря, но с нови фирми

Проектът за автомагистрала "Тракия” ще продължи така, както започна - с появата на фирми – кандидати да я строят и чиито желания ще бъдат посрещнати с благоразположение от страна на правителството, и съответно бързо реализирани.

През 2004 г. тогавашният министър на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски (НДСВ) обяви, че двете държавни фирми под шапката на ведомството “Техноекспортстрой” и “Автомагистрали” са привлекли чуждестранни партньори. В случая това бяха трите португалски фирми – "Лена", "Сомаг" и “МСФ”, които са заявили писмено желание в Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) да получат на концесия магистрала “Тракия”.

Междувременно стана ясно, че още през 2002 г. държавната “Техноекспортстрой” е възложила и платила изготвянето на анализ за възможната концесия на автомагистрала “Тракия”, който е направен от  “ИМКА Асошиетс” през 2003 година. Никой от правителството тогава не даде обяснение на какво основание “Техноекспортстрой” се занимава с въпросите около концесията на една магистрала.

Инициативата на “Техноекспортстрой” (“Автомагистрали” бе включена малко преди реализацията на концесията през март 2005 г.) бе отчетена като добра проява на търговски нюх и инициативност в държавните компании. За самите португалски фирми, които основно са пътностроителни и само “МСФ” практически се занимава с управлението на концесионирани магистрали, от МРРБ обясниха само, че това са единствените фирми, проявили интерес към подобна дейност.

Ако се съди от първия анализ на бъдещата концесия, интересът е бил само към 100-километровата отсечка на “Тракия”, която не представлява сложност като изпълнение за повечето пътностроителни компании. "Изключителността" на португалските фирми като единствени кандидати им осигури и концесия върху магистралната отсечка без търг.

Три години след сключването на концесионния договор проектът “Тракия” е в същото положение – без ясна визия как ще се достроят тези 100 км, при явно очертаващи се фаворити в лицето на българските компании “Мостстрой”, “Глаболгарстрой” и “Трейс груп”, които вече са заявили желание в МРРБ да поемат задачата. И тези три фирми, както и предишните три португалски фирми, по думите на министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов (БСП), предлагат да финансират строителството, след което държавата ще им компенсира изразходените средства.

Случилото се дотук със силно оспорвания проект, както и публичните изказвания на министър Гагаузов, които само на пръв поглед изглеждат нелогични, дават достатъчно ясни сигнали какво ще се случи занапред.

Заиграването със сроковете

След като португалските фирми не осигуриха финансиране в определения срок и се стигна до прекратяване на концесионния договор,  премиерът Сергей Станишев коментира, че съжалява единствено за пропуснатото време и магистралата ще се достроява на принципа на публично-частното партньорство. Че португалските фирми нямат осигурено финансиране за строителството на магистралната отсечка, е известно на правителството поне от две години.

През това време този проблем нееднократно бе коментиран публично, включително в Mediapool. В отговор министър Гагаузов излизаше пред някоя национална медия и обявяваше, че поне 8 банки и финансиращи институции са заявили интерес пред него и са готови да дадат средства за концесията.

Вместо към днешна дата да съжалява за пропуснатото време,  правителството можеше още преди две години да поиска от португалските фирми да предоставят банковите гаранции и поради липсата им да прекрати договора. Това обаче не стана.

През това време зад кулисите протече пренареждане на интереси и приоритети. Както Mediapool съобщи в началото на ноември 2007 г., бе подготвено ново публично- частно партньорство с участието на трите български фирми – “Мостстрой”, “Главболгарстрой” и “Трейс груп”, за  тях неофициално се знае, че се ползват с благословията на тройната коалиция.

Преди около половин година Асен Гагаузов каза, че не правителството, а обществените настроения бавят нещата. И веднага след това кабинетът реши да удължи допълнително с още един месец срока за осигуряване на финансирането.

На 22 май правителството обяви официално, че концесията е прекратена и възложи на министрите на регионалното развитие и на транспорта да търсят други форми за дострояване на отсечката Карнобат-Стара Загора. Това наглед тривиално съобщение бе изтълкувано като сигнал, че правителството ще търси законова форма да облече бъдещото публично-частно партньорство с новите фирми с апетити към "Тракия".

Според действащия в момента Закон за концесиите, няма вариант частните фирми да прескочат тръжна процедура, за да получат концесия. Дори и тя да е по най-леката процедура – състезателен диалог.

Правителството обаче отвори широко вратата за нови концесии тип “Тракия” с одобрените в средата на април промени в Закона за концесиите. В тях се дава нова възможност на държавните фирми да привличат частни партньори, които да финансират строителството на публичната инфраструктура и като бонус да получат без търг правото да оперират върху нея, като концесия. При единодушие сред управляващото мнозинство, промените в закона може да минат през парламента до лятната ваканция на депутатите и през лятото действително да започне строителството на пътя, както обеща преди дни министърът на регионалното развитие.

В този случай двете държавни фирми – “Автомагистрали” и “Техноекспортстрой” отново остават в играта. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

67 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Diado
    #69

    Tchestito na vsishki i veshna priznatelnost kam deloto na dvamata bratia.Izvinete me za latinizata,no ne razpolakam s kiriliza.

  2. 800
    #68

    Idete za gubi.Troinata, togava veche chetvorna (+BB) koaliciashte vi postroi, bez da krade, magistrala do svetlto budeshte. S vashi pari

  3. Иван
    #67

    Информирана статия, странно на фона на голословието на журналистите.

  4. Дедо
    #66

    Какъв електорат на ДПС бе олигофрени, сливенския дебил е от БСП, русенския - от НДСВ, а вие сте си просто малоумни!

  5. Пешко
    #65

    Мария Василева (авторът) да си отбележи, че състезателният диалог въобще не е най-леката проецедура. Напротив, това е най-новата процедура за възлагане на обществени поръчки, която бе въведена от ЕС преди 3 години и съответно по провеждането й съществуват най-големите неясноти. В България тази процедура все още не е провеждана - направете си изводите сами...

  6. Алпос
    #64

    Единствен начин да бягаме от последици и санкции е да се признае официално медицинска диагноза на управляващите.Това би била много полезно за тях,тъй като ние простосмъртните в повечето случаи вече сме я получили основно и в резултат от тяхното поведение!Та мисълта ми е,че нашите ръководители - "умници",вскледствие на психиатрична диагностика ще отърват наказателна отговорност поне за безстопанственост /през присвоителна дейност естествено/,ще получим колективно признание като "безумен народ" и европейска

  7. Крум С.
    #63

    В предишното управление на НДСВ, БСП и ДПС, с най-много депутати бяха НДСВ и съответни на царските фирми беше отреден най-голям дял от държавната баница. В сегашното управление на БСП, ДПС и НДСВ пък, БСП има най-много депутати и фирмите на БСП си искат своето. Все пак не мисля, че от това могат да последват сериозни сътресения, защото май че тези фирми играят и с БСП, и с ДПС, и с НДСВ. Може делът на “царчока” да се понамали, но той ще си наляга парцалчетата, защото е натрупал доста закононарушения при кражбата на имотите от държавата и най-сигурният начин да си ги запази и да избегне дрънголника е БСП и ДПС да са на власт.

  8. zahari
    #62

    правителството трябва да бъде свалено веднага!

  9. 555
    #60

    Ходете пак за гъби на следвашите избори, напийте се и дрънкайте, че нямало смисъл да се гласува! Така ДПС ще има все повече и повече власт. Как не разбраха хората,че всеки глас за коя и да е българска партия е глас против ДПС! Те няма как да си увеличат електората - той е кажи речи фиксиран. А ако 50% от негласувалите гласуват, ДПС ще гризне дървото.

  10. do 555
    #59

    burkash choveche, elektorata na dps ne e fiksiran. ciganita stawat wse poweche i s lipsata na obrazovanie (i gram akul deba) sa estestweni izbirateli na dps.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.