Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Шепа хора дойдоха на протеста срещу мобилните оператори

0 коментара
Шепа хора дойдоха на протеста срещу мобилните оператори

Между 50 и 70 души се събраха в четвъртък пред катедралата "Св. Александър Невски" на протеста срещу нелоялните практики на мобилните оператори, въпреки масовата активност на потребителите в интернет срещу трите телекома. За сравнение в мрежата групата Мтел=Ментел е подкрепена от 3855 души, а страницата на протеста – от 1257 души.

Всички те имаха конкретни проблеми с някой от тримата оператора – основно надписани, според тях сметки, и отказ за прекратяване на договори. Демонстрантите носеха живописни плакати, с които шествието им стигна до Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Те поискаха оставката на нейния председател Веселин Божков, тъй като ръководеният от него орган не осъществява никакъв контрол върху далекосъобщителните оператори.

Организаторите на протеста – потребителски организации и студенти, внесоха петиция в Народното събрание, в която настояват да се гарантират законово правата на потребителите.

Сред исканията са премахване на подвеждащата реклама и условията с дребен шрифт в договорите с телекомите, както и намаляване на неустойките при предсрочно прекратяване на отношенията с мобилния оператор. Протестиращите предлагат неустойките да не са повече от 7% от абонаментните такси за оставащия период, както и да се спази обещанието за премахване на клаузите за автоматично подновяване на договорите.

Петицията ще бъде изпратена и в Министерския съвет, Европейския парламент и Европейската комисия.

Председателят на Асоциация “Активни потребители” Богомил Николов коментира, че в България гласът на потребителите често не се чува, а в телекомуникационния сектор – още по-малко.

"Има някаква странна ирония в това, че има голямо желание и тенденция в държавата да ни подслушват поотделно, но не желаят да ни чуят, когато сме заедно или имаме общ проблем или обща воля. Най-смущаващото в момента е това, че един от операторите (Виваком – бел.ред.) започна практика да сключва договори по телефона, което е правен абсурд. Искаме тази практика да бъде пресечена още в зародиш, преди другите два оператора да са я копирали”, коментира Николов.

По-рано през деня представител на "Виваком" се опита пред бТВ да убеди, че да се информира по телефона някой, че ще стане клиент на дадена компания, а той ако не иска, да декларира допълнително отказа си в определен срок, било европейска практика и улеснявало потребителите. Той обаче така и не даде отговор какви са доказателствата на компанията, че наистина нейни служители са се обаждали на хората, които закрепостява като свои абонати за конкретен период. Не бе обяснено и как може да съществува договор, който не е подписан от едната страна, но това била "модерната търговия".

Искането на протестиращите за отпадането на автоматичното подновяване на договорите след изтичането на първоначалния им срок е на път да стане, след като преди дни от КРС съобщиха, че е постигнато това споразумение с трите телекома.

И "Мобилтел", и "ГлоБул", и "Виваком" заявиха, че това ще стане след определено технологично време, но се разминаха в твърденията си колко ще продължи то. Според "Глобул" е въпрос на елементарно информиране на търговските им представители, че тази клауза отпада от индивидуалните условия на договорите, според "Виваком" имат готовност да направят това веднага, а М-Тел ще премахне изискването, щом същото сторят останалите оператори.

Шефът на КРС Веселин Божков коментира пред БНТ, че е решено до един-два месеца да се реши технически въпросът с договорите с нови клиенти, а относно старите договори те по-скоро да се подновяват изрично само настояване на самите клиенти. Божков каза още, че регулаторът вече проверява трите оператора за вътрешните им правила, имат ли изработени наръчници, контролните функции как се изпълняват, кои имат степен на достъп и т.н. "Смея да твърдя, че към днешна дата резултатите са положителни и действително операторите са предприели сериозни мерки, за да осигурят тази конфиденциалност, има степен на достъп, има вътрешни контроли и др", каза регулаторният шеф относно друго оплакване на потребителите, че операторите не им съхраняват добре личните данни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.