Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Шест от силно запрашените градове у нас вече са в нормата

Спрямо 50-60-те години, сега атмосферния въздух е нещо като пълна стерилност, смята Валери Симеонов

1 коментар
Шест града вече нямат опасно мръсен въздух, но София не е сред тях, архивна снимка БГНЕС

Шест от българските градове, заради чийто запрашен над пределно допустимите норми въздух България бе заплашена със солени санкции от ЕК, вече са в границите, а до края на 2018 г. към тях ще се присъедини още един град. Това заяви министърът на околната среда и водите Нено Димов в четвъртък при представянето на проект за национална програма за подобряване качеството на въздуха у нас до 2024  г., изработен с консултантската помощ на Световната банка. Документът по същество повтаря всички дискутирани в последните десет години и непредприети мерки за въвеждане на праг на съдържанието на пепел и сяра в продаваните въглища за отопление, за подмяна на старите печки с такива с екогориво, за забрана за сеч на дърва за огрев непосредствено преди зимата, за да има време те са изсъхнат и други.

В крайна сметка при представянето бяха преговорени необходимите промени в законите, за които Димов декларира, че се работели и били на финалната права за одобрение.

От думите му стана ясно, че през 2016 г. Добрич, Сливен, Пирдоп и Девня са успели да постигнат нормите на качество на въздуха по отношение на фините прахови частици (ФПЧ), а пред миналата година това са сторили Гълъбово и Стара Загора. По предварителни данни за тази година Варна също постига такъв резултат, посочи екоминистърът.

В представянето на мерките се включи и вицепремиерът Валери Симеонов, който обяви качеството на въздуха за приоритет на коалиционното партньорство, който "е издигнат не само заради риска от санкции от ЕС, а е ангажимент, който сме поели към обществото". Симеонов обяви още, че приоритетът за чистия въздух "е свързан със здравето на децата ни и на нашите родители". "Спешни мерки трябва да се вземат и началото и е тази програма“, каза още той.

"Подобрения сериозни има, както и сериозна промяна – това мога да кажа аз, като един от най-възрастните хора в тази зала, който съм се возил в парни локомотиви, които бълваха черни облаци. Даже на брат ми едното око пострада точно от такава искра. В сравнение с тези времена – 50-60-те години, сегашното състояние на атмосферния въздух е нещо като пълна стерилност“, заяви Симеонов.

Нено Димов посочи, че по-тежката задача за изпълнение на набелязаните мерки за подобряване качеството на въздуха се пада на общините. "Най-трудната задача е мисленето на всеки един от нас, защото докато ние не свикнем да мислим по определен начин, който не ни позволява да изгаряме забранени горива, трудно ще може която и да е от властите да преодолее този проблем“, смята той.

Министърът отбеляза и свършеното досега – създадената връзка на полицията с пунктовете за технически преглед, която позволява при сериозни нарушения, включително при отсъствие на катализатор, да се извърши служебна дерегистрация на превозното средство, промяната на режима за изкупуване на катализатори в пунктовете за вторични суровини, както и новите промените в екотаксите за автомобили, които създават стимули за закупуване на по-екологични коли и каквито вече плащат и камионите и автобусите.

Кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че столицата бележи напредък при прилагането на мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух и се похвали, че част от предлаганит есега от Световнат абанка мерки вече били заложени в приетата през 2017 г. програма на Столичната община за намаляване на замърсяването на въздуха.

Симеонов припомни коментираните от 2014 г. насам заложени в оперативната програма "Околна среда" 115 млн. лв. за изработване на общински програми за намаляване на замърсяването на въздуха. Такива бяха изработени у нас с европари и в предишния бюджет на ЕК, но без особен ефект от прилагането им.  

Според анализите на Световната банка, финансовите разходи за изпълнение на предложените в програмата мерки относно битовото отопление във всички български общини, които не отговарят на евроизискванията, ще са от порядъка на 39-47 милиона лева годишно до постигането на необходимия ефект.

В доклада към програмата се посочва, че на отоплението с некачествени въглища и влажни дърва се дължат 85 на сто от фините прахови частици у нас. Около 54 на сто от населението се топли с нискокалорични въглища с примеси от пепел и сяра, които се дължи на бедността им, а средно 11 на сто от домакинствата ползват стари печки или котли, които не отговарят на европейските изисквания. Транспортът – особено дизеловите автомобили, може да е значим фактор на местно ниво, а приносът на промишлеността, строителството и изгарянето на отпадъци не може да  бъде количествено определен от наличните данни, пише още в документа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Peter Popov
    #1

    Пълни глупости се дрънкат. В София ежедневно виждам как коли от 90-те бълват кълба черен дим от дизеловите си двигатели. Говорят за катализатори и т.н. Докато не се наложи задължителен закон, който в град като София който има 3 мил коли да има задължителна норма от евро 4 или 5 както е в чужбина, основният проблем с мръсният въздух ще си остане. Някакви инфантили като Симеонов ще говорят истории за деца, как брат му бил получил еди какво си. Като дойде зимата и периода на мъглите, София отново ще

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.