Шестима отиват на съд за катастрофата край Своге

Шестима отиват на съд за катастрофата край Своге

След над две години разследване прокуратурата най-сетне внесе в съда делото за тежката катастрофа с автобус край Своге, при която през лятото на 2018 г. загинаха 20 души. На съд отиват шофьорът на автобуса Григор Григоров, както и още петима души – началници в строителната фирма "Трейс", надзорници на ремонта на пътя, както и шефка на дирекция в агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). За същата катастрофа има и още едно дело. Обвиняеми по него са бившите началници в АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов. В края на миналата година съдът го върна заради нарушения.

Първо шофьорът

Шофьорът на автбуса, превозвал пенсионери от клуба в Световрачене, бе първият обвиняем по това дело. Той бе арестуван веднага след инцидента по обвиненение, че е карал с превишена скорост. Според разследващите това е една от причините автобусът да навлезе в насрещното движение, да се удари в кола и след това да се преобърне в близко дере. Във въпросния участък имаше ограничение от 40 км., а рейсът се е движел с 53 км. преди удара. После се разбра, че рейсът не е минал през технически преглед.

Още през лятото на 2018 г. се появиха съмнения, че разследващите правят опит да вменят цялата вина на Григоров. Преди прокуратурата да се задейства се появиха съмнения, че пътят е лошо ремонтиран и хлъзгав.

След това асфалтът

Заради трагедията край Своге с постовете си се разделиха тогавашните министри на вътрешните работи и на регионалното развитие Валентин Радев и Николай Нанков, който призна, че ремонтът е бил некачествен. От това не последва нищо – Радев се върна като депутат в парламента, а Нанков и досега е заместник във ведомството, което ръководеше, и непрекъснато се вози с премиера Бойко Борисов в джипката му при инспекции на всякакви строителни обекти.

Прокуратурата обаче потвърди версията за лошо направения ремонт. Оказа се, че в настилката на пътя е вложен варовик, което води до много по-слабо сцепление на автомобилните гуми с асфалта.

Затова обвинения бяха повдигнати на изпълнителния директор на "Трейс София" Бисер Иванов, на техническия ръкодовител на ремонта И. Иванов, на началника на асфалтова база в Констинброд С. Трифонов, на строителен инженер от фирмата за надзор и на С. Попниколова – шефка на дирекция в АПИ.

Разследването е установило, че пътят не е отговарял на стандартите за полируемост на настилката, този коефициент е бил само 28%, при изискване за не по-малко от 50%, съобщават от прокуратурата.

"За техническа причина за възникване на ПТП се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество", пише в съобщението.

Ако изобщо бъде даден ход на това дело, то вероятно ще е изключително бавно. По него са събрани 270 тома материали. Разпитани са над 100 свидетели. Над 100 души са и тези, които ще се явяват като пострадали, т.е. наследници на загиниалите, ранени при катастрофата и т.н. Част от тях са в чужбина, което означава, че процесът ще бъде допълнително затруднен заради призоваване и явяване. Предстои делото да бъде насрочено от съда.

Споделяне

Още от България

Какво очаквате от президента Радев през неговия втори мандат?