Шестима са кандидатите да ремонтират Централната жп гара в София

Шестима са кандидатите да ремонтират Централната жп гара в София

Въпреки внушителния брой на закупените тръжни документации – 50, оферти в конкурса за ремонт на Централната жп гара София подадоха пет обединения и една самостоятелна компания. Поръчката е с индикативна стойност 20 млн. евро и се финансира от Оперативна програма "Транспорт". Срокът за изпълнение е 26 месеца, което означава, че най-рано след две години Централната гара ще придобие някакъв по-нормален и приветлив вид, ще отговаря на изисквания за енергийна ефективност и ще е достъпна за трудно подвижни хора.

Първата оферта е на "Главболгарстрой", която играе заедно със сливенското "Водстрой 98" и приватизираното от него през 2011 г. "Промишлено строителство Холдинг". Турската строителна компания, участвала в изграждането на софийското метро – "Доуш", се е сдружила с местната "СК – 13 Холдинг". Единствената оферта на самостоятелен участник е тази на гръцката "Терна". Кандидатства и сдружението "Централна гара София 2012", съставено от "Трейс Груп", "Станилов" и "Джи Пи Груп" (свързана с бащата на шефа на "Лукойл" Валентин Златев).

 

Петото предложение е на австрийската "Щрабаг", която играе заедно с архитектурно студио "Архитектоника". Именно то спечели през 2008 г. архитектурния конкурс за нов облик на Централна гара. Той не се размина без скандал, тъй като проектът на фирмата, управлявана от Калин Диков (брат на главния архитект на София Петър Диков), грабна голямата награда от 15 хил. лева, вместо да бъде дисквалифициран. "Архитектоника Студио" не беше спазила основното изискване да подаде предложението си анонимно.

 

Последната оферта е на обединение между местната "Балканстрой" и словенската "Реминг Консулт".

 

Транспортният министър Ивайло Московски обясни на събитието, че Централна жп гара не е ремонтирана от над 30 години. "Знаете какво е настроението на посетителите ѝ – неприязън и неудовлетворение", посочи министърът. Той се надява още преди крайния срок от 26 месеца визията на гарата да е изцяло променена. Московски припомни, че в първоначалните разчети на програма "Транспорт" жп гарите не са били предвидени за финансиране. В последствие Брюксел се съгласи гарите по европейските транспортни коридори да могат да се ремонтират с пари от еврофондовете.

 

Поръчката за обновяване на софийската гара е за проектиране и строителство. Кандидатите са предложили своя визия за сградата, както и цена за изпълнение. Победителят ще бъде определен най-късно до 15 февруари 2013 г., когато е крайният срок за работа на тръжната комисия.

 

Ремонтът на гарата ще обхване приемното здание, пероните и навесите над тях, както и прилежащите имоти – собственост на НКЖИ. Ротондата отпред, чиято покривна шатра вече е скъсана, обаче е на Столична община и въпреки договорката отпреди две години държавата да вземе подлезите и да прехвърли на София имоти в района на парк "Възраждане", това не се е случило до ден днешен.  

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?