Шофьорите масово не знаят къде да платят глобите си

Шофьорите масово не знаят къде да платят глобите си

Само два процента от българските шофьори знаят, че трябва да платят наложените им от КАТ глоби в Националната агенция по приходите и то по банков път. 23 процента от водачите открито признават, че нямат идея къде става това, почти една пета са на мнение, че глобите се плащат в КАТ, а 15 на сто мислят, че санкциите се събират от общината. Това сочи проучване на Алфа ресърч, чиито резултати бяха обявени в четвъртък.

Незнанието на шофьорите за мястото на плащането на санкциите е и една от причините за ниската събираемост на глобите. В началото на месеца отчет на Сметната палата установи, че едва 6% от глобите, наложени от КАТ, са платени.

Водачите, които карат в града, по-често са глобявани, отколкото тези, които шофират предимно извън населените места. При тях преобладават съставените актове.

Според 22 на сто от хората не трябва да се налага никаква санкция за ползване на мобилен телефон, а според 35% не трябва да наказва и превишаване на скоростта с по-малко от 20 км/ч извън населено място и 20% - за шофиране без колан. За тези нарушения по-удачно е само да се отнемат точки, смятат анкетираните.

Най-сурови българите са спрямо употребилите алкохол шофьори - всеки десети подкрепя глоба и отнемане на талона завинаги при първо нарушение, а 40% при второ.

Ниската култура на водачите и лошото състояние на пътната мрежа са двете основни причини за множеството катастрофи по пътища у нас, смятат мнозинството от анкетираните по повод глобалната седмица по безопасност на движението, организирана от ООН.  

Всеки трети пълнолетен българин е шофьор, като всеки пети кара активно – ежедневно или поне няколко пъти в седмицата. 5 на сто са хората у нас, които имат книжка, но преобладаващо шофират в рамките на града.

Една трета от шофьорите спадат към групата на пасивните съботно-неделни шофьори или излизат с автомобила си най-много няколко пъти в годината.

Според по-голяма част от анкетираните основната причина за катастрофи по пътищата е ниската култура на водачите и безотговорното им поведение на пътя (72%), както и лошото състояние на пътищата (65%) и липсата на строги закони.

Активните шофьори обаче смятат, че лошото състояние на пътната мрежа и безотговорното поведение на водачите имат еднаква тежест (83%) като фактори за пътни произшествия. По мнение на активните шофьори няма такъв проблем с липсата на контрол, като на преден план поставят недостига на скоростни шосета.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?