Шрьодер набира популярност заради проблемите на опозицията

Германският канцлер Герхард Шрьодер набира популярност две години преди следващите избори в страната и сега изостава само с пет пункта в социологическите проучвания пред разединената опозиция - най-малката разлика между тях от края на 2002 г.

Като ловко избегна да поеме вината за масовите съкращения в автомобилната индустрия и продажбите на дребно, Шрьодер си извоюва подкрепа, за да продължи с оспорваните си икономическите си реформи.

Но анализатори твърдят, че 10-процентното увеличение в популярността на социалдемократите на Шрьодер от юли насам се дължи главно на саморазрушаването на опозиционните християндемократи, които загубиха седем пункта заради разразилата се грозна битка за лидерските позиции в партията.

Основното, което помага на Шрьодер, е, че в момента Германската социалдемократическа партия (ГСДП) не се набива на очи с някакви неуспехи, казва Геро Нойгебауер, политолог в Свободния университет в Берлин.

Шрьодер успя да се измъкне от отговорност за съкращенията в Опел и Карщад, като непрекъснато обвиняваше за тях ръководството. Това подейства. Той избегна проблемите, като същевременно остави ХДС да се саморазрушава.

Шрьодер прекара по-голяма част от миналия месец, пътувайки до чужди столици, включително Алжир, Исламабад, Кабул и Триполи. Той няма много политически постижения, които да изтъква, но популярността на партията му се увеличи от 23 процента през юли на 33 процента според проучване на списание Щерн.

Същевременно Християндемократическият съюз (ХДС) на Ангела Меркел падна от 45 на 38 процента - разлика, която може да ѝ струва поста.

Не съм сигурен дали увеличената популярност на Шрьодер ще се запази, тъй като тя се дължи главно на проблемите в ХДС, казва Уве Андерсен, професор по политология в университета в Бохум.

Според друго проучване на списание Капитал, 83 процента от германския бизнеселит смята, че популярността на Шрьодер би могла да продължи да нараства и да му осигури трети мандат през 2006 г. Това е с 35 процента повече в сравнение с преди три месеца.

Трябва да се отдаде признание на Шрьодер за начина, по който избегна да поеме вината за Карщад и Опел, добавя Андерсен. Голямата компания за търговия на дребно Карщад обяви наскоро планове за съкращаване на до 15 хиляди работни места.

В миналото Шрьодер прибягваше до драматични изяви в подкрепа на протестиращите работници, заплашени от уволнение, и често извиваше ръцете на мениджъри с искане да запазят застрашените места, но този път се дистанцира от протестите. Канцлерът обвини ръководството и след това замълча.

Макар стратезите на ГСДП да са въодушевени от нарасналата популярност на Шрьодер, някои са съгласни, че това е твърде много и става твърде бързо.

Германските гласоподаватели често са минавали на страната на опозицията между изборите, за да променят рязко позициите си и да гласуват за управляващите в последната минута. Шрьодер спечели изборите през 2002 г. с рязък скок в популярността му малко преди гласуването, а неговият предшественик Хелмут Кол бе известен със завръщанията си на всеки четири години.

Разбира се, че сме щастливи за увеличената популярност, но се притеснявам, че това става малко прекалено бързо, каза високопоставен партиен представител, близък до Шрьодер: "До изборите има цели две години".

По БТА

Споделяне

Още от Свят

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?