Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще бъде ли готов скоростният път Видин - Ботевград до края на годината?

4 коментара
Ще бъде ли готов скоростният път Видин - Ботевград до края на годината?

Ако обещанията се спазваха, в края на тази година скоростният път Видин - Ботевград трябваше да е готов. Така поне обещаваше бившият премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов на протестиращите видинчани през 2018 г. Лидерът на протестите Росица Кирова дори успя да осребри участието си с шеметна политическа кариера - мина през партията на Слави Трифонов и акостира в ГЕРБ, за да стане заместник-председател на 46-тото Народно събрание.


Разширението на пътя край Видин  Сн. "Нивел строй"

Близо четири години по-късно няма нито един готов участък от планираното 167 км трасе между Видин и Ботевград. Цените, на които се строят някои участъци, са космически - 30 млн.лв./км за скоростен път, а не за магистрала. Качеството е под въпрос, а за някои участъци, като например от Ружинци до Монтана, все още не се знае откъде ще мине пътят. Малка утеха е, че все пак в една значителна част от трасето се работи и догодина може да има пуснат първи готов участък.

Изграждането на скоростния път Видин - Ботевград, който на места е с магистрални габарити, беше сред топ приоритетите през първия програмен период от фондовете на Европейския съюз 2007 - 2013 г. Впоследствие изпадна от европейското финансиране за сметка на други приоритетни обекти като довършването на магистралите "Тракия" (София-Бургас) и "Струма" (София - ГКПП "Кулата"). В същото време беше пуснато движението през втория мост над Дунав между Видин и Калафат, което натовари пътя към него. Така се стигна до протестите в началото на 2018 г. и последвалото обещание на Борисов.

Първоначалната идея на изграждането на пътя беше да се строи за сметка на строителя, като той ще получи парите си чак след въвеждането на новопостроения път в експлоатация. Или както се изрази тогавашният министър на регионалното развитие Николай Нанков, минаваме от съветски към немски модел на работа.

С добрите намерения за спазване на правилата и в името на бързото строителство на пътя, Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществени поръчки за няколко участъка. По три позиции бяха избрани изпълнители и сключени договори през 2019 г. Това са участъците Видин - п.в. "Макреш" и Мездра - Ботевград, разделен на два подучастъка.

Внезапно и без обяснения обаче търговете за другите участъци бяха прекратени. През октомври 2020 г. стана ясно, че пътят ще се достроява с инхаус възлагане. Държавната компания "Автомагистрали" получи чек от над 1 милиард лева за строителството на участъка между п.в."Макреш" и Монтана (66 км).

Така при изграждането на пътя Видин - Ботевград се сблъскаха двата новаторски модела на ГЕРБ за строителството на пътища - с банков кредит и с аванс от държавата.

Строителите със заеми и с аванси

В момента три обединения строят своите участъци без нито лев държавно финансиране. За целта те теглиха кредити от банки.

Обединенията "Северозапад Лот 1" ДЗЗД, с водещ партньор "Нивел строй", и "МБ Лот-2-2019" ДЗЗД, начело с "Европейски пътища", са били в преговори за заем от държавната Българска банка за развитие (ББР), а "Геопът лот 1" с участници "Геострой" и "Пътстрой-92" са теглили кредит от "Райфайзенбанк", показва проверка на Mediapool в публикуваните договори на сайта на АПИ в профила на купувача.

Но идва служебното правителство на Румен Радев и бившият вече министър на икономиката и настоящ лидер на "Продължаваме промяната" Кирил Петков промени устава на ББР и въведе лимит от 5 млн. лв. за един заем. Така двамата изпълнители не успяват да вземат парите. Не кредитираме строителството на пътя Видин - Ботевград, казаха от държавната банка в отговор на запитване на Mediapool. Членове от двете сдружения - "Северозапад Лот 1" и "МБ Лот-2-2019" посочиха, че строят пътя със собствени средства и са в преговори с други финансови институции за кредитиране на обекта. Част от компаниите в обединенията, като "Нивел строй", "ПСТ Груп" и "Европейски пътища", получиха обаче аванси за стотици милиони левове общо от "Автомагистрали" по схемите с инхаус възлагането и би трявбвало да разполагат с налични средства, въпреки че твърдят, че карат на "мускули". Така поне се изразиха техни представители.

С пари в аванс строи държавната "Автомагистрали", но не точно тя, а фирмите, на които е превъзложила дейността си по познатата схема с договори за наем на техника, доставка на материали и други специфични дейности. Общо са подписани 25 договора с външни изпълнители за 856 млн. лв. без ДДС, което е близо 95 на сто от стойността на основния договор, установи Сметната палата.

Анекси и поскъпване

Все пак намерението на ББР да кредитира строителството на пътя е предпоставка в края на 2020 г. и началото на 2021 г. да бъдат подписани анекси със строителите със заеми, с които се променя начинът на заплащането им. Участъците им са разделени на няколко по-малки подучастъка и след завършването на всеки един от тях е предвидено да бъде платено, а не както беше първоначално - след като бъде изграден целият участък.

Другата промяна е свързана с увеличаване на срока на изпълнение на обектите с малко повече от година, заради коронавируса и наложеното извънредно положение през 2020 г., както и заради препроектиране.

Два от обектите се оскъпяват заради промяна на първоначалните проекти. По искане на местната власт в Мездра и Ботевград вместо заложените кръгови кръстовища на входовете на градовете ще бъдат изградени кръстовища на две нива. Така договорът за участъка Люти дол - Ботевград на "Геопът Лот 1" се оскъпява с 25 млн. лв., а този на обединението начело с "Европейски пътища" от Мездра до Люти дол - със 111 млн. лв., което е почти половината от цената на първоначално подписания договор от малко над 222 млн. лв. без ДДС. Тук увеличението е значително, защото на изпълнителя е възложено да направи и ремонт на третокласния път Ребърково - Люти дол - Ботевград (33 км), който да се ползва от тежкотоварния трафик като обходен маршрут.


Строителство на пътя Мездра - Люти дол  Сн. АПИ

Остарелите идейни проекти, по които строителите трябва да изготвят работните, се оказват една от основните причини за поскъпването на строителството. Идейните проекти за пътя Мездра - Ботевград са правени преди повече от десетина години, по времето, когато обектът беше приоритетен за европейско финансиране в периода 2007 - 2013 г. С днешна дата има голямо разминаване с действителното състояние на трасето спрямо преди 10 години. Допълнителен проблем се явяват и претенциите на местната власт, на Национална компания "Железопътна инфраструктура" и допълнителни връзки за животновъди и земеделци, които не са били предвидени в идейния проект. Това води до препроектиране, забавяне на изграждането на пътя и оскъпяването му, обясниха пътни експерти пред Mediapool. Според тях не трябва да има повече от година - две от изготвянето на проекта до започването на строителството, за да може то да върви бързо и гладко.

Рекордна цена на километър

Всичко това води и до постигане на рекордната цена за изграждане на километър път от близо 30 млн. лв. за участъка от Мездра до Люти дол. Той се строи от обединението начело с "Европейски пътища", което трябва да построи участък от 13.5 км за близо 400 млн. лв. с ДДС. Причина за драстичното поскъпване е и добавянето на основен ремонт на обходен път от 33 км, заради отказа на МВР и местната власт да се ползват пътищата през Петрохан и Своге, където стана тежък пътен инцидент преди години с 20 загинали.

В същото време съседният до него участък от Люти дол до Ботевград се строи от обединение начело с "Геострой" на цена три пъти по-евтино - за близо 10 млн. лв./км.

Старото ръководство на АПИ защитаваше скъпото строителство Мездра - Люти дол с факта, че се изгражда авансово за сметка на изпълнителите и трудният терен - минава се през Стара планина, което налага изграждането на два тунела.

Няма обаче обяснения за скъпото строителство през Дунавската равнина, където пътят е с магистрални габарити, а не скоростен, както е в участъка през Стара планина. "Автомагистрали" строи 66-те км от п.в. "Макреш" до Монтана на цена от 16.5 млн. лв./км, докато обединението начело с "Нивел строй" изгражда пътя от Видин до п.в. Макреш на цена от 12 млн. лв./км.

Проблемите

Всички нередности, които виждаме по магистрала "Хемус", се повтарят и със скоростния път Ботевград - Видин, - строителството на част от трасето също не е планирано, установихме и незаконно строителство, коментира пред Mediapool заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Става въпрос за ремонта на пътя Ребърково - Люти дол - Ботевград, който е започнал без протокол за откриване на строителна площадка и фирмата е глобена.


Отстраняване на хумус по директното трасе Видин - Монтана  Сн."Нивел строй"

Иван Шишков описа образно трасето на пътя Видин - Ботевград така: "И ние не знаем откъде ще мине трасето в северозападния скоростен път. Има парче от магистралата, което е в средата и не можем да намерим пътя - участъкът е възложен инхаус на "Автомагистрали". За два от подучастъците има издадени разрешения за строеж буквално в последните дни на предишното управление на ГЕРБ. След това има три подучастъка, за които няма влезли в сила подробни устройствени планове (ПУП), защото се оспорват в съда. От Монтана до Враца пак нямаме трасе."

Според заместник-министъра на регионалното развитие очевидно е, че ГЕРБ са имали проблем с планирането на инфраструктурните проекти.

Качеството

Освен с планирането, възлагането, бавните отчуждителни процедури и археологическите проучвания, очевидно държавата не следи особено за качественото изпълнение на обектите. По закон тази отговорност е възложена на фирмите по строителен надзор, но подозренията са, че понякога те работят заедно с изпълнителя и на практика контролът е фиктивен.


Три пръста дупка на строящия се километър 177, където вместо подпорна стена е изграден армонасип Сн. Димитър Петров

Така граждани, които пътуват по трасето на строящия се участък между Мездра и Ботевград през пролетта попаднаха на "монтажна пяна" на изграждащия се 177-ми километър от пътя. За това алармира инж. Димитър Петров във "Фейсбук" и пусна снимки. Строителят - "Европейски пътища" обясни тогава, че това е "временно" решение и обеща да се поправи, но засега това не се случва. По проект на това място трябва да има изградена подпорна стена, но вместо това е направен "временен" армонасип, който под тежестта на трафика от пролетта досега вече е пропаднал, твърди инж.Петров.


"Подпорната стена" на компроментирания километър 177 край Люти дол  Сн. Димитър Петров

Сроковете

Едно е ясно - със сигурност скоростният път Ботевград - Видин няма да бъде завършен до края на годината. Изпълнителният директор на "Автомагистрали" Десислава Христова заяви пред Mediapool, че се надява следващата година обектът, изграждан от "Главболгарстрой", да бъде пуснат в експлоатация.

Тези, които се строят с банкови кредити, би трябвало да са готови през 2023 - 2024 г. От компаниите заявиха, че спазват определените им графици и няма изоставане. Става въпрос за участъците Мездра - Ботевград и Видин - п.в."Макреш".

Кога ще започне строителството на участъка Ружинци - Монтана - Враца, никой не се наема да каже.

Случаят със скоростния път Видин-Благоевград е красноречива илюстрация за цялото пътно строителство, което беше гордостта на ГЕРБ, но се оказа пълен батак. Резултатите са известни - забавени срокове, съмнително качество и създаване на отлична среда за корупция и източване на публични средства.


подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Williams Smith
    #4

    МОЕТО ИМЕ Е УИЛЯМ. Аз съм късметлия, че намерих истински заклинател и за да спазя думите му, д-р Огунделе върна жена ми, която ме напусна заради друг мъж след 3 години, след работата му за мен тя се върна след 24 часа... благослови ти и моят Бог те пазят в безопасност и здраве. Това е моят начин да го оценя, ако имате нужда от помощ за вашата връзка, брак и т.н. Свържете се с д-р Ogundele WhatsApp или Viber: 27638836445. Той е добър човек.

  2. roser
    #3

    "Ред в хаоса."

  3. 1107a
    #2

    В България няма строителство, има схеми за кражби на пари. Те много често са маскирани като строителство, защото процесът е добре отработен, не се извършва никакъв контрол и проверки, нормата на кражбите достига 75-80% от общите разходи. За това и ремонтите започва още преди края на строителството.

  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.