Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще наддават ли световните производители на влакове за доставки у нас?

9 коментара
Ще наддават ли световните производители на влакове за доставки у нас?

Първата открита процедура по Плана за възстановяване и устойчивост вече е в ход. Тя е свързана с обновяването на железопътния състав на Българските държавни железници (БДЖ). За тях са заделени около 1 милиард лева от плана плюс още 700 млн. лв. съфинансиране на проектите от страна на държавата, както и за поддръжката на влаковете и локомотивите през следващите 15 години.

ЕК одобри плана на България през април. Началото на изпълнението му беше дадено от Министерството на транспорта с открити пазарни консултации за закупуване и поддръжка на нови влакове, локомотиви и бордово оборудване. Така за първи път ведомството даде заявка, че търговете ще се случват по нов начин, пред очите на всички и няма да има скрито-покрито. Досега пазарните консултации не бяха публично обявявани, а кандидатите, с които правителството води преговори, не се знаеха.

Другата новост е, че тези пазарни консултации ще са основата за изработването на тръжните условия в процедурата. Така се цели да се елиминират обвиненията, че изискванията и спецификациите се правят по кройката на определен кандидат.

Освен това за участие са поканени всички големи производители на влакове и локомотиви. Интригата е дали те ще се включат в откритата процедура с оглед на факта, че за някои от тях поръчките не са големи на фона на милиардните им договори с други железници.

Един от поканените кандидати - "Алстом", например, неотдавна подписа договор за близо 2.5 милиарда евро за доставка на 130 регионални влака на югозападната германска провинция Баден-Вюртенберг и тяхната поддръжка в продължение на 30 години.

У нас румънското подразделение на "Алстом" засега не се справя с ремонта на мотрисните влакове. През декември 2019 г. "БДЖ Пътнически превози" и "Алстом" подписаха 5-годишен договор за ремонт и поддръжка на 46 електрически и дизелови мотриси "Сименс" за близо 137 млн. лв. До момента обаче все още не е направен нито един основен ремонт, а случаят стигна до прокуратурата. До момента от "Алстом" официално не са коментирали този случай.

"Сименс" също са поканени за участие в процедурата за доставката на влакове за БДЖ. За разлика от френската "Алстом", германската компания предсрочно изпълни поръчката с доставката на 15 нови "умни" локомотива на стойност 100 млн. лв. за нуждите българските железници.

Сред другите поканени кандидати е "Бомбардие". През септември 2020 г. компанията откри офис в София и обяви планове да навлезе сериозно на българския пазар. Реално обаче това не се случи. През последните години канадската компания имаше сериозни финансови проблеми.

Общо 15 са поканените компании за доставка и поддържане на 7 броя двуетажни и 35 броя едноетажни електрически мотрисни влака, както и на 20 броя пуш-пул влакови състава. Сред тях са още японската "Хитачи Рейл" и южнокорейската "Хюндай Ротем".

Поканените производители:

  • ABB
  • Alstom SA
  • Bombardier Transportation
  • CAF
  • FPS Poznan Fabryka Pojazdow Szynowysh
  • Hitachi Rail
  • Hyndai Rotem
  • Koncar Electric vihecles Inc.
  • Newag SA
  • PESA Bydgoszsz
  • Siemens Mobility
  • Stadler Rail
  • Skoda Transportation
  • Talgo
  • ZOS Vrutky

Източник: Министерство на транспорта и съобщенията

Те трябва да внесат своите предложения до 16 юни с подаване на индикативно предложение. В него кандидатите могат да приложат документи по собствена преценка, като брошури, каталози, албуми, технически проспекти, сертификати и други. Част от офертата може да бъде конфеденциална, заради наличието на търговска тайна.

Индикативната цена обаче не може да бъде тайна, тъй като оферираната цена в обществената поръчка ще бъде част от комплексната оценка на участниците, посочват от транспортното министерство.

Всички предложения в пазарното проучване ще бъдат публикувани в профила на купувача в регистъра на обществените поръчки, включително и ценовите предложения, обещават от министерството на Николай Събев.

Плановете са до края на годината да бъде обявена самата обществена поръчка, а до края на март 2023 г. да има и избран изпълнител. Така първите влакове и локомотиви ще могат да пристигнат у нас през лятото на 2024 г., а до края на 2026 г. ще бъдат доставени всички машини, каквито са изискванията по плана.

Това с което тези поръчки могат да заинтригуват участниците е, че те ще имат ангажимент да поддържат мотрисните и интерсити влаковете през следващите 15 години, като заделеният ресурс за това е около 200 млн. лв. за всяка от позициите.

Двуетажни влакове по направлението София-Перник-Радомир

Проектният фиш за доставката на 7-те броя двуетажни и 35-те броя едноетажни електрически мотрисни влака е с прогнозна стойност от 532.5 млн. лв. От тях 372.6 млн. лв. идват от Плана за възстановяване и устойчивост, а останалите ще са съфинансиране от държавата. Отделно пълното сервизно обслужване на закупените мотрисни влакове ще струва 200 млн. лв.

Планира се те да бъдат използвани за обслужването на най-натоварените близки направления край София и Пловдив.

Най-натовареното направление София - Перник - Радомир ще се обслужва от 7-те нови двуетажни и 4-нови едноетажни мотрисни влака, е заложено в плана. Другите направления са София - Лакатник, Драгоман - Елин Пелин, Банкя - Елин Пелин, Карлово - Пловдив - Асеновград, Пазарджик - Димитровград и Пловдив - Белозем.

Влаковете ще могат да се движат с максимална скорост до 160 км/ч.

Интерсити влакове за 467 млн. лв.

Проектният фиш за доставката на 20 броя бързи влака (InterCity) е с прогнозна стойност от 467.5 млн. лв. От тях 271.5 млн. лв. идват от Плана за възстановяване и устойчивост, а останалите ще са съфинансиране от държавата. Отделно пълното сервизно обслужване на закупените мотрисни влака ще струва 215 млн. лв. през следващите 15 години.

Заложено е да бъдат купени едноетажни оперативно съвместими електрически push-pull влакове, които ще са оборудвани с ERTMS (система за управление и контрол). Push-pull съставите ще бъдат от 1 локомотив и 5-вагонен състав, включващ 4 вагона и един команден вагон, като минималното количество места на един състав е 300 пътници.

Направленията, по които ще се движат новите бързи влакове

Те ще се движат по 14 основни маршрута в страната и ще могат да развиват максимална скорост от 200 км/ч. Целта е подобряване на обслужването на пътниците. Основните направления са София - Свиленград, София - Горна Оряховица - Варна, София- Бургас през Карлово, София - Русе, Русе - Димитровград - Пловдив, София - Благоевград и София - Видин.

Маневрени локомотиви, които ще се управляват дистанционно

Другата поръчка е за доставка и поддръжка на 18 броя електрически батерийни маневрени локомотиви. За тях са заложени 21.8 млн. лв., като средствата се осигуряват изцяло от Плана за възстановяване и развитие.

Новите локомотиви ще заменят старите дизелови маневрени локомотиви, с които се извършва маневрената дейност в момента. По този начин ще бъдат ограничени вредните емисии в района на депата.

Съществен принос ще има дигитализацията при извършването на маневрената работа, защото локомотивите ще могат да се управляват дистанционно. Цялата информация по извършването на маневрата ще бъде дигитализирана чрез записване в бордовото устройство на локомотива на данните от свършената работа.

Старите локомотиви серии 52 и 55, с които се извършват маневрите в момента, са над 50 годишни и вече дори не могат да се ремонтират, твърдят от БДЖ.

Депата, в които ще бъдат доставени електрическите маневрени локомотиви са София (8 бр.),- Пловдив (3 бр.), Горна Оряховица (3 бр.), Варна (2 бр.) и Мездра (2 бр.).

За участие в откритата процедура са поканени четири компании. Това са:

  • Bemo Rail
  • Clayton Equipment
  • Express Service
  • Unilok

Бордово оборудване

Последната поръчка е свързана с доставка и поддръжка на най-малко 108 комплекта ETCS бордово оборудване за железопътен тягов подвижен състав. По нея покани са изпратени до 9 компании. Това са:

  • ABB
  • Alstom SA
  • AZD Praha
  • CAF
  • Elettromeccanica CM
  • Hitachi Rail
  • MER MEC S.p.A.
  • Siemens Mobility
  • Thales

ETCS е част от европейската система за управление на влаковете - ERTMS, разработена от Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз. Тя може да се инсталира както като допълнение (или резерва) на съществуващата система за сигнализация, така и като единствена система за нова инфраструктура, използваща радиовръзка.

За да може системата ERTMS да работи е необходимо и трасето, и подвижният състав да са оборудвани със съответните устройства. Релсовото и бордовото оборудване комуникират, което позволява непрекъснат контрол на максималната скорост, разрешена при работа, и дава на машиниста цялата информация, необходима за работа със сигнализацията в кабината.

Двете основни части на ERTMS са Европейската система за управление на влаковете (ETCS), разположена на релсите под формата на бализа, и Глобалната система за мобилни комуникации на железопътния транспорт (GSM-R) - радиосистема, осигуряваща гласова комуникация и обмен на данни между релсовия път и влака.

Дали този амбициозен план, който трябва да се случи в изключително кратки срокове, ще бъде реализиран предстои да видим. Вътрешните рискове са свързани с обжалването на обществените поръчки, което е неизменно, ако съдим от досегашната практика, както и остарялата инфраструктура, която за съжаление към момента не може да понесе "влакове стрели". Глобалните са свързани с нарушените вериги на доставки, от една страна, и войната в Украйна, от друга.

Английската версия на този текст може да намерите тук 


анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #9
    Отговор на коментар #7

    Напротив. Много интересна теория - защо да се храня, след като пак ще огладнея или защо да карам хубава западна кола,след като пътищата и магистралите ни са скапани. Ама това е регресивна логика, моля Ви се не така. След като има удобни влакове, ще трябва и НКЖИ да си стегнат капацитета и да спрат да крадат като обезумели.

  2. Levitan
    #8
    Отговор на коментар #7

    Е, тия фирми не произвеждат само скоростни влакове. И в Германия и във Франция не вървят само влакове с 300 км/ч. Друг е въпроса, че журналистическата калинка е наслагала снимки на влакове, за които наистина нямаме инфраструктура.

  3. Аслан Юриев
    #7
    Отговор на коментар #2

    Изобщо не сте прав. Ако няма трасета, позволяващи посочените в статията скорости няма никаква нужда да се купуват влакове. Тук мирише яко на далавера. Особено пък с маневриращи те локомотиви...

  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  5. стефчо
    #5

    Само като видя "бързото" трасе между Варна и Бургас и ми се стъжва. Абе, кога най-после ще излезем от пещерната съветска ера, в която най-важното е НАТОвска армия от Турция да не може да превози бързо по ЖП артилерия на север към СССР... и ще вземем да построим нормална ЖП връзка между два основни града, две основни пристанища? Истински бърз влак би трябвало да свързва Варна и Бургас за няма и час. Да не говорим, че между тях трябва да има и ферибот...

  6. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #4
  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  8. brambar
    #2
    Отговор на коментар #1

    Ами, това,което говориш няма нищо общо с действителността. Трасетата са задължение на НКЖИ, която до този момент не е направила с парите от ЕС абсолютно нищо, освен да ги краде през фирмите на ДП и ДПС. Какво е виновен превозвачът, че НКЖИ е потънало в тежка корупция и зависимости. Има си контролни органи, които да разследват МТС и НКЖИ за далаверите, които правят и престъпленията, които извършват срещу националната сигурност на страната.

  9. Жо
    #1

    Само с нови влакове не става! Все едно да караме Ферари и Ламборджини по нашите пътища. Трябва цяластна обновяване оборудването на ЖП транспорта- трасета, гари,осигурителни инсталации и НАЙ-ВАЖНОТО- квалифициран персонал, готов да се отдаде на трудната, денонощна железничарска профисия. Как си пресктавяте влак, движещ се с над 160 км/ч по трасе, пресечено от безброй малки и големи ЖП прелези? Колко хиляди надлеза трябва да се построят?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.