Ще ни направят ли умните часовници по-здрави?

Компаниите за здравно и живтозастраховане изглежда смятат така

Ще ни направят ли умните часовници по-здрави?

Технологичният гигант Apple активира миналия месец любопитна нова функция на часовника си. Той ще прави мобилна електрокардиограма (ЕКГ) и по този начин ще стане първото медицинско устройство за масово потребление. Новата функция е част от усилията на Apple да направи часовника си "пазител на здравето", пише сайтът на британското сп. "Икономист".

Мобилната ЕКГ, която в момента е налична само в Америка, уведомява потребителите си за състояние, наричано предсърдно мъждене – нарушен сърдечен ритъм, който може да доведе до инсулт или сърдечна недостатъчност. Часовникът вече показва на потребителите си дали те имат ускорен или забавен сърдечен ритъм и може да извика бърза помощ, ако те паднат и не могат да станат.

Компаниите за здравно и живтозастраховане изглежда смятат, че преносимите устройства могат наистина да направят потребителите им по-здрави. Те все повече поемат разходи за различни мобилни устройства като Fitbit, Garmin и Polar.

Двете големи американски компании за здравно застраховане - Aetna и UnitedHealthcare, наскоро създадоха план, чрез който субсидират цената на скъпия часовник на Apple. Клиентите на други компании, които искат да качват онлайн данните си за движение, могат да получат отстъпка от своята застраховка за живот или здраве. Колкото са по-активни, толкова по-голямо е финансовото им възнаграждение. Ианг Чженг, шеф на застрахователната компания Ping An Health Insurance в Шанхай, твърди, че 1.5 милиона клиенти вече качват онлайн данните за своята всекидневна физическа активност.

Но дали всичко това е нещо повече от ефектен трик за реклама?

Преносимите устройства отдавна са обект на шеги, като някои хора се оплакват, че времето до прибирането на джаджите в чекмеджето – тоест времето, за което губят интерес към тези устройства и ги зарязват – е няколко месеца.

Друга застрахователна компания - Vitality Group, си постави за цел да отговори на този въпрос през 2015 г., когато започна да предлага на клиентите си часовници на Apple. Резултатите от проучването ѝ върху 400 000 човека бяха публикувани неотдавна и показват, че не става дума за трик.

Клиенти, използващи часовника, заедно с други стимули като безплатно кафе и билети за кино, са повишили физическата си активност с 34% за две години. Хората с наднормено тегло демонстрират още по-големи постижения. Само по себе си това представлява дългосрочна промяна в поведението и има голямо значение за застрахователите и правителствата, които се борят с ръста на хронични заболявания като диабет и белодробни проблеми, предизвиквани отчасти от липсата на достатъчна физическа активност. Явно ключът към успеха е часовникът да се дава безплатно, но разходите за потребителите да се увеличават, ако те не изпълняват поставените цели за физическа активност.

Тези разкрития могат да покажат начин как да се разшири клиентската база на часовниците. Така, както операторите на мобилни мрежи поемат разходи за смартфони, по същия начин застрахователите, работодателите и дори правителствата може да пожелаят да финансират покупката на "умни" часовници.

Според някои слухове Apple се опитва да разработи функция за мониторинг на глюкозата, като също така могат да бъдат разработени функции за предупреждение за ранен стадий на Паркинсон или за проследяване на възстановяването след прекарана болест или операция.

Анализатори спекулират дали компанията ще се справи с проблеми като кръвното налягане, телесните мазнини, телесната температура, оксигенацията на кръвта, както и дали устройствата Airpod (безжичните слушалки на Apple) може да бъдат адаптирани да включват и сензори.

Разбира се, ако Apple обърка нещата, здрави хора в крайна сметка може да стигнат до лекари и дори да им платят, разтревожени от безвредни проблеми. Но запознатите с технологията твърдят, че Apple подхожда внимателно и ще сигнализира хората за даден проблем едва след като се получат серия обезпокояващи данни. Ако технологиите, свързани с преносимите устройства, продължават да се усъвършенстват, в някакъв бъдещ момент може да се стигне до там лекарите да се обаждат на потребителите им за информация – а не обратното.

Още от Бизнес

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?