Ще паднат пречките за подмяна на лифтовете на Витоша

Няма как да разберем кой е истинският купувач на Общинска банка, парите на София засега остават в нея, заяви председателят на СОС Елен Герджиков

Председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков. Снимка: БГНЕС

Правителството и общината са се договорили да се промени действащият план за управление на природен парк "Витоша". Целта е да се премахне противоречие на плана със Закона за горите и Закона за устройство на територията и това да елиминира изтъкваната от "Витоша ски" пречка за инвестиции в лифтовете и влековете в планината, каза в интервю за Mediapool председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков (ГЕРБ).

Ако и след това компанията собственик на съоръженията не ги подмени, ще е ясно, че го прави не защото не може, а защото не иска и тогава" си вземете, ако обичате, железата и да дойде някой друг", допълва Герджиков. София е твърдо против ново строителство в планината, а всички нови съоръжения трябва да бъдат направени в просеките на съществуващите, заяви той.

Шефът на СОС коментира и продажбата на мажоритарния дял акции в Общинска банка и рисковете пред прилагането на спешните мерки при опасно мръсен въздух.

Г-н Герджиков, предстои общинският съвет да гласува механизма за действие при прекалено замърсяване на въздуха. Според социологическо проучване, поръчано от общината, успехът му зависи от това дали мерките ще бъдат приложени така, че да не създават хаос, и дали от тях ще има реален ефект. Смятате ли, че администрацията ще се справи особено с това да реорганизира градския транспорт при въвеждане на "зелен билет" или със затварянето на синя и зелена зона?

Тези мерки са обмислени и от тази гледна точка - да бъдат приложими. Не само да са ефективни, т.е. да доведат до реално подобряване качеството на атмосферния въздух в дните, когато има или се прогнозира замърсяване. Не случайно се отказахме от някои от първоначалните предложения като заплащането на двойна цена за синя зона. Това, макар и според мен добро, предложение на този етап е технически неизпълнимо. Причината е, че таксата се заплаща основно със SMS, а според информацията от мобилните оператори трябва да се пусне друг номер за целта. Това вече ще предизвика хаос.

Прилагането на мерките, макар и добре обмислени, няма да е лесно. Освен това приемането на механизма не означава, че само и единствено администрацията или Столична община може да се справи с проблема. Без участието на гражданите и без разбирането, че тези мерки са необходими, те няма как да проработят. Затова едно от най-важните неща е информираността на хората - да знаят защо се предприемат тези действия, особено рестриктивните мерки, и до какво реално ще доведат.

Освен това в контрола по осъществяването на част от мерките трябва да се включат и други институции. Няма как те да се прилагат без КАТ и СДВР, които да контролират забраната за паркиране в определени участъци от града или в зоните за платено паркиране. Когато със заповед на кмета се забрани паркирането, а някой наруши тази разпоредба, той е нарушител на Закона за движение по пътищата, а единствената институция, която може да го санкционира е Пътна полиция. Само със съвместна работа между граждани и институции тези мерки ще проработят.

А възможността да се паркира от дясната страна на основни булеварди няма ли да предизвика повече проблеми, отколкото да реши такива, тъй като вероятно ще се затрудни движението, включително и на градския транспорт?

Единствено, ако хората не разберат какво всъщност се предлага. Предложението не е да се паркира по цялото протежение на булеварди и всеки да спира където и както си иска. Предложението е да се разреши паркиране на части от булеварди по предварително определена схема. Става въпрос за входно-изходни артерии и то само там, където има връзка с градския транспорт. Идеята е хора, които идват от крайните квартали, околни села и градове, да паркират там и после да използват градския транспорт. Разработва се схема на тези места, тя ще бъде приета от Столичния общински съвет, след което ще бъдат обозначени със съответните знаци.

Например на бул. "Цариградско шосе" при метростанцията на Интер експо център?

Да. При положение, че там буферният паркинг се използва активно, ако той е препълнен, а има повече желаещи, може да се разреши паркиране на булеварда. Това ще се прави по преценка на кмета и на съответните експерти от транспортната дирекция. Такива места може да има по бул. "Ломско шосе", по бул. "България" при кръстовището с Околовръстното шосе, откъдето може да се ползва трамвай и т.н.

Какво спира инвестициите на Витоша и каква е причината голяма част от лифтовете и влековете да не работят?

Планът за управление на природния парк "Витоша", който действа в момента, е изтекъл и е остарял. Промяната на действащия план или приемането на нов ще отвори вратата за допускане на допълнителни инвестиции. В рамките на действащия план това не може да се случи. Той е приет през 2005 г. и много по-късно - през 2012 г., е променен Законът за горите и след това реално планът е влязъл в противоречие с този закон и със Закона за устройство на територията.

Планът категорично забранява промяната на предназначението на земята под съоръженията и строителството. В същото време според двата закона се изисква при смяната на съоръженията да се смени предназначението на земята, а направата на нови стъпки за лифтовете и влековете се третира като строителство. Това противоречие е единственото нещо, което трябва да се промени в плана за управление. От наша гледна точка няма значение дали това ще стане с промяна на съществуващия план, или с приемането на нов.

Трябва да се премахне само това противоречие, без да се допуска никакво ново строителство - на хижи, хотели, апартхотели или каквото и да било. Единствено да се даде възможност за подмяна на съоръженията по сега съществуващите трасета. Ако говорим за нов план, би могло да се мисли и за легализирането на писти, различни от единствената лицензирана в момента писта - "Витошко лале". Ако има някакво разширяване, то трябва да е само за спортни съоръжения, а не за строеж на каквито и да било сгради, под каквото и да е наименование. Това е записано и в предложението за нов план за управление на природен парк "Витоша". Ние ще настояваме редакцията на текста да е категорична.

На какво правно становище се основава тезата, че противоречието между плана и законите спира подмяната на съществуващите лифтове? Произнесли ли са се за това юристите на общината или пък външна кантора, от която общинският съвет да е поискал мнение?

Първо, твърди го инвеститорът. Дори и да не е вярно това, ние нямаме инструмент, поради начина, по който е продадена фирмата "Въжени линии", да накараме собственика "Витоша ски" да подмени съоръженията. Ако се промени планът обаче, каже се, че няма такова противоречие и се допусне изработването на подробни устройствени планове, ще имаме този инструмент. Само така общината влиза в играта. Тогава ние заедно, пред обществото ще изработваме и одобряваме тези планове. След което ще може да се допусне ново инвестиционно намерение. Ако въпреки премахването на пречките, "Витоша ски" кажат, че няма да подменят съоръженията, ние ще кажем: "Тогава си вземете, ако обичате, железата и да дойде някой друг".

Повтаряйки тезата на "Витоша ски", особено, ако тя не е вярна, вие реално защитавате тяхната позиция.

Не е вярно и не знам защо не ме чувате. Ако остане сегашната ситуация, няма как да дойде друг инвеститор. Те остават веднъж завинаги там и това им е най-изгодно в момента, защото нямат конкуренция.

Те нямат конкуренция там, но конкуренция на Витоша като ски дестинация е Банско, а двете фирми, които оперират ски зоните на тези места, са свързани. Как ще убедите обществото, че Витоша не се развива, за да може столичани да ходят в Банско да карат ски?

Ако въпросът се разглежда така, винаги може да има подобни подозрения. Аз също бих могъл да заподозра организациите, които са срещу промените в плана, във връзка с "Витоша ски". Ако не се промени планът, този инвеститор остава в планината и ще продължим с конспирацията, че пренебрегва този курорт, за да пълни другия.

Сегашната ситуация е изгодна на тази фирма.

За да спрем с тази конспирация, трябва да обърнем начина на мислене. Да кажем какво искаме на Витоша. Искаме нови, модерни съоръжения. Не "Витоша ски" да смени въжетата на тези, не да направи седалките им кожени. Искаме нови безопасни, комфортни, бързи съоръжения, които могат да обслужват повече хора. Искаме да са по същите трасета. Пистите да са легални, да се обработват, да има съоръжения за изкуствен сняг и ски зоната да се използва така, како се използват тези в Пампорово, Боровец, Банско и т. н.

Ако сме съгласни, че това искаме, да видим какво може да направим. Казваме на компанията "Подменете тези съоръжения", те отговарят "Не можем или не искаме". Не коментирам причината. За това ние казваме "Дайте да актуализираме плана за управление, така, че да е абсолютно ясно, че това е възможно в рамките на съществуващите трасета, не повече". И ако те и при това положение откажат, ще можем да процедираме нови инвестиционни намерения. Това всъщност няма да се прави от общината, тъй като тя не е собственик на нищо. Кой да инвестира ще реши собственикът – Министерството на земеделието, а не ние. Но ние решаваме какво може да има чрез подробните устройствени планове, което всъщност е най-важното. Настояваме всичко това да се случва прозрачно. Планът трябва да се актуализира, за да може да стигнем до момента, в който, ако"Витоша ски" не желаят да инвестират, да може да дойде някой друг.

Защо правим плана за управление свещен?! Нима не е възможно да премахнем едно противоречие, запазвайки всички рестрикции?! В него трябва да се запише категорично, че новите съоръжения трябва да са в старите просеки.

Може би "Витоша ски" намират противоречие в плана и законите, тъй като идеите им включват промяна на трасета на лифтовете?

Това си е тяхна работа. Те може да искат да направят горе и лунапарк. Ние не искаме всичко, което те си представят, да се случи. Тази воля на общината ще бъде заложена при изработването на подробните устройствени планове. Между другото, всеки такъв план, за разлика от плана за управление, минава през оценка за въздействие върху околната среда и през публични обсъждания. Имаме няколко механизма за контрол, за да направим нещата така, че да постигнем първоначалното си намерение, без да допускаме вратички за заобикалянето им. Ако не предприемем тези стъпки, оставаме в ситуацията без изход.

Виждали ли сте последния вариант на новия план за управление на парк "Витоша" и имало ли е забележки от страна на общината по него, за да бъде преработен така, че да не се допуска ново строителство, а само подмяна на съществуващите съоръжения?

Още преди две години, когато създадохме временна комисия за Витоша, този проект на план ни беше представен. Давали сме забележки, въпреки че не е задължително да се вземат предвид.

Съществуваше ли в тях искането да се запазят съществуващите трасета?

Категорично. И да не се допуска ново строителство. Освен това, доколкото на мен ми е известно, този план е връщан два пъти на изпълнителя и част от забележките са били отразявани. Сега съм помолил още веднъж да изслушаме ръководството на природния парк заедно с фирмата, изработила новия план за управление, за да ни бъде презентиран.

Междувременно обаче имаше среща между кмета, министъра на спорта, на околната среда и представители на Министерството на земеделието, тъй като управлението на парка е към тях. Там се взе решение да се започне процедура за актуализация на действащия план с една единствена цел - да се премахне това противоречие на плана със законите..

Противоречието като текст какво е?

То е, че планът забранява под съоръжението лифт да се сменя предназначението на земята, а Законът за горите го изисква. Другото е подмяната на лифтовете, но с нови стъпки, да не се третира като строителство.

Ако в новия план за управление на Витоша има изискване да се запазят същите трасета на съоръженията, как евентуалните нови инвеститори ще преодолеят "Витоша ски", които притежават железата по тези трасета?

Тогава ще има процедура, по която те да бъдат премахнати. Това е ключовото. Искаме да стигнем до тази възможност. Ситуацията в момента е блокирана.

Твърдението, че е много лесно кметът да премахне тези съоръжения не е вярно. Това, което предлагат Тома Белев и компания - да се използва член 195 от Закона за устройство на територията, който дава възможност на кмета да издаде такава заповед, не върши работа. Този текст казва, че трябва да се направи комисия, която да установи дали съоръжението е опасно. Но когато тя установи, че дадено съоръжение е опасно, се дава предписание да бъде отстранена опасността, а не то да се премахне. Това, което те предлагат, няма да проработи.

Какво става, ако не изпълнят предписанието?

Ама те ще го преизпълнят дори. Но става въпрос за следното. Да вземем Княжевския лифт, който не работи от 1997 г. Отива комисията там и вижда, че един стълб е наклонен и е опасен. Единственото, което може да направи кметът, е да каже "Изправете си стълба". Те ще го направят и пак няма да махнат Княжевския лифт. Аз искам да направим така ,че да ги накараме там да има работещ лифт, а не да си играем административно с предписания "Изправете си стълба, махнете си това, което е опасно". Премахването на опасните въжета и стълбове е важно, но то не решава големия проблем.

Ако беше толкова лесно, щеше да бъде направено.

Споменахте специалната общинска комисия за Витоша. Тя взе решение да се удължи забраната за влизане с коли в парка с един час - от 11 до 15 часа, в почивните дни. Тази мярка ще работи ли при положение, че и досега не се спазваше ограничението?

Ние взехме решение да препоръчаме на кмета да удължи забраната. Такава заповед още няма, но ще стане факт в най-скоро време. Няма нито една мярка, която сама по себе си да реши проблема. Тази мяка я въвеждаме едновременно с увеличаването на автобусите до планината. Това се случи през миналия вече уикенд. Имаше и изчакващи автобуси, които бяха използвани, защото се оказа, че има повече хора.

Значи дори съкратеният интервал от 30 минути по линия 66 не е достатъчен?

Да. Освен това, приемайки бюджета за тази година и икономическата рамка за 2018, приемаме транспортна задача, която е увеличена с 1.2 млн. километра. Това означава повече автобуси, тролеи и трамваи. Специално е отделено внимание на това през 2018 г. да има повече автобуси до Витоша. Веднага след приемането на икономическата рамка за обществения транспорт ще бъде пусната нова автобусна линия - 163. Тя ще е по-дълъг вариант на съществуващата линия 63, която тръгва от бул. "Цар Борис III" и стига до Златните мостове. Новата линия ще свързва Златните мостове с НДК. Освен това тази линия ще е целогодишна в почивни и празнични дни.

Очаквам още през февруари тя да тръгне.

Новата рамка за градския транспорт включва и 17 млн. лева повече от миналата година. Освен това ще бъде разгледано и вероятно прието предложението за нощен транспорт. Идеята е след април-май да се въведат три линии, които да пресичат града в различните посоки и да се движат през 1 час. На първо време това ще е експериментално - за 3 месеца, с много строг мониторинг, за да се вземе след това финално решение. Повечето европейски градове предлагат тази услуга и не мисля, че е голям проблем за София също да го направи.

С това увеличаване на транспортната задача реално очакваме по-редовен градски транспорт по всички линии, но с особен акцент върху Витоша и нощния транспорт.

Разбрахте ли кой е истинският купувач на общинския дял от Общинска банка?

Няма как да разберем защото не сме Българска народна банка, Комисия за защита на конкуренцията, или финансов надзор. Ние сме продавачът. Нашата единствена роля в случая е да вземем решение трябва ли ни банка или не, да вземем най-добрия възможен консултант, който да определи цената за търга и да вземем възможно най-добрата цена. Всяко от тези задължения сме го изпълнили съвестно.

През 2011 г., когато си върнахме контрола върху банката, беше направена оценка на цялата банка, която беше 30 млн. лева за 100% от акциите. Сега ние продадохме 67% за 46 млн. лева при това с неприключили докрай дела, засягащи контрола върху банката.

Какъв е купувачът, отговаря ли на българското законодателство, на изискванията на банковия надзор, дали е фирма, която е опасна за банковата система, не са въпроси, на които общинският съвет може да отговори. Нямаме нито правомощия, нито инструменти да проследим това.

Ще продължи ли общината да използва тази банка за обслужване на бюджета си при положение, че казвате, че не знаете кой е новият ѝ собственик, а това може да създаде и риск?

Риск няма. Има закон, според който всички бюджетни пари, без значение в коя българска банка се намират, са 100% обезпечени с държавни ценни книжа. Няма нито една държавна институция, която да е загубила и лев в КТБ.

Ние имаме много добри условия в Общинска банка като бивш собственик и работим много добре с ръководството. Ръководството към момента не е сменено, условията - също, и няма причина да се правят резки промени. Ако зам.-кметът по финансите прецени и предложи нещо друго на общинския съвет, ние ще го разгледаме.

А общинските фирми ще продължат ли да ползват услугите ѝ при положение, че техните депозити не са изцяло защитени?

Далеч не всички общински фирми ползват Общинска банка и никога не е имало такива изисквания. Но още на тази сесия ще се гласува специален доклад, с който задължаваме общинските фирми, които имат над 1 млн. лева, да ги разпределят най-малко в две банки. В голяма степен това ще намали риска.

Ще трябва ли някои фирми да си преместят парите от Общинска банка?

Не съм правил анализ на това. Има 5 - 6 общински фирми, които имат авоари над 1 млн. лева. Ако те са в една банка, ще трябва да преместят част от тях.

Как анексът към договора със "Софийска вода" ще подобри обслужването на клиентите на дружеството?

На първо място ще гарантира инвестициите, което означава по-добро качество на услугата - качеството на водата, по-малко аварии, по-малко спирания, по-малко загуби. Освен това, не само като потребители, но и като жители на града и като собственици на инфраструктурата, ние си гарантираме 100% връщане на активите във владение на Столичната община след края на концесията през 2025 г. Връщаме си и клиентската база данни и интелектуалната собственост, което е много важно, за да избегнем възможността тази фирма да има претенции след края на концесионния период към активите и интелектуалната собственост.

Не сме стигнали до разговора дал ще има нова концесия след това, или нещо друго. Не знам и дали ще стигнем в рамките на мандата на този общински съвет. Може би е по-удачно това да стане в следващия мандат и при друг общински съвет. Но този разговор предстои и трябва да се направи ясна оценка за ползите и вредите от тази концесия и да се вземе политическото решение как да се върви след 2025 г.

Още по темата
Още от Интервюта