Ще претърпи ли крах Тесла?

Тесла Модел 3

По прогнози на Бостън Консълтинг Груп (Boston Consulting Group) към 2030 г. дялът на хибридни и електромобили ще е половината от всички продажби на автомобили в света. Защо на фона на толкова бляскава прогноза Тесла лишава Илон Мъск от заплата?

Трябва да се отдаде дължимото на генералния директор на Тесла Илон Мъск: изпълнението на поставената от него задача по електрифициране на световната автомобилна промишленост наистина започна. Но по ирония на съдбата, сбъдването на този замисъл в живота може да се отрази лошо на неговата собствена компания.

От тази година на пазара излиза вълна от електромобили, много от които са създадени от признати производители на автомобили от луксозен клас, които са конкуренти на Тесла в борбата за заможните и технически образовани клиенти. Това е предизвикателство, с което компанията още никога не се е сблъсквала.

"Тесла ще трябва да се пребори със сериозни конкуренти: с производителите на автомобили с далеч по-развити пазари и сервиз, успешно серийно производство, голям обхват и по-стабилно присъствие на световния пазар", твърди Стефани Бринли, автомобилен анализатор от британската компания АйЕйчЕс Маркит (IHS Markit). "Това не означава, че Тесла ще претърпи крах, но компанията повече няма да е производител на уникални автомобили, тя трябва да се приготви за ожесточена конкуренция".

Тази нова вълна от конкуренти нахлу точно когато Тесла с труд увеличава производството на своя първи масов автомобил Тесла Модел 3 и след представянето на изненадващия план за заплащане на Илон Мъск, разчетено за 10 години напред. Заплатата на ръководителя на компанията директно ще зависи от ръста на пазарната капитализация на Тесла и на дохода от продажбите, а не от обемите на производство.

Преките конкуренти на Тесла са: електрическият кросоувър Jaguar I-PACE, продажбите на който ще започнат през есента, офроуд автомобилът Audi e-tron quattro и кросовърът Mercedes EQ C, които ще излязат на пазара през 2019 г., както и електрическата версия на кросоувъра BMW X3, излизането на който е планирано за 2020 г. В по-голяма или по-малка степен, всички от изброените кросоувъри от клас лукс ще станат алтернатива на Тесла Модел Х, първият електрически кросоувър на компанията.

Това обаче е само началото. По същество всяка автомобилна компания в света, притисната от растящите изисквания за отделяните газове и под заплахата, че бензиновите коли скоро ще бъдат забранени в редица градове, се опитва по-бързо да представи нов електромобил или хибрид. Смята се, че повечето ще излязат на пазара в Китай – най-големият пазар в света. Китайското правителство настоява за електрификация на автомобилите в страната. Но и в САЩ, и в Европа също ще бъдат необходими електрически коли.

От провелия се наскоро Северноамерикански международен автосалон в Детройт излязоха много новини от автомобилната индустрия, която зави увеличаване на инвестициите в електромобили. Например компанията Форд, до 2022 г. ще инвестира 11 млрд. долара за пускане на 40 нови модела електрически коли на световния пазар, включително 16 автомобила, захранвани само от батерии. Корпорацията Дженерал Моторс вече обяви плановете си за пусканена минимум 20 електромобила с акумулаторно захранване до 2023 г., първите два от които ще се появят на пазара през следващите 18 месеца. Германската Фолксваген, японските Нисан, Инфинити и Тойота, шведският Волво и много други също работят над електрификацията на своите модели и създаването на напълно електрически возила.

Засега потребителите не искат повече електромобили. Да притежаваш електромобил все още е в пъти по – скъпо, отколкото традиционна кола, пробегът на един заряд на батерията при повечето електромобили (с изключение на Тесла и Шавролет Болт) е незначителен, а зареждащите станции са недостатъчно, за да могат хората спокойно да ги купуват. Днес количеството на електромобилите само с акумулаторно захранване е по-малко от 1% от целия автомобилен пазар. Ако добавим и всички хибридни коли, то дялът на електромобилите в света пак остава под 5%.

Консултантската компания Бостън Консълтинг Груп смята, че преломният момент вече е близо. По думите на представители на компанията, тенденцията за купуване на електромобили ще нарасне след 2020 г. Нормите за изгорелите газове ще осигуряват ръста на пазара до 2025 г. Именно тогава, според специалистите на компанията, по-ниските разходи на батериите и ръстът на компаниите, специализиращи се във краткосрочното отдаване под наем, ще направи електромобилите по-икономични за потребителите. По прогнозите на консултантската компания към 2030 г. процентът на продажбите на хибридни и електрически коли е 50% от световния пазар.

Въпреки че количеството на електромобилите сега е незначително, към 2030 г. то ще нарасне до 15 млн., което ще е 14% от количеството в световен мащаб. И доста от тях ще бъдат Тесла.

Според прогнозите на анализаторите от АйЕйчЕс Маркит производството на електромобили от всички автомобилни компании, занимаващи се с луксозни возила (без Тесла), ще достигне от 48 000 през 2018 г. до над 409 000 през 2021 г. Към 2026 г. количеството на тези коли ще надвиши 922 000. За сравнение, през 2017 г. Тесла е продала около 103 000 електромобила. Ако пускането на Тесла Модел 3 мине успешно, количеството продадени автомобили може да нарасне до 600 000 до 2021 г.

Свои електромобили луксозен клас ще представят и британските компании Aston Martin, Jaguar, Land Rover и Bentley, германските Audi, BMW, Mercedes-Benz и Porsche, американската Cadillac, корейската Genesis, както и японската Infiniti. Анализаторът Стефани Бринли от АйЕйчЕс Маркит заявява, че има вероятност от разширяване на плановете за производство от производителите.

Ще може ли компанията Тесла да издържи натиска на тези добре финансирани и опитни производители на луксозни коли?

Много ще зависи от способността на Тесла да постигне широкомащабно производство на Тесла Модел 3. Компанията заяви, че около половин милион клиенти вече чакат своите електромобили. Същевременно до края на 2017 г. компанията е пуснала само 1770 автомобила. А с обещаното пускане на кросоувъра Тесла Модел Y, изглежда, ще се наложи да се почака, докато не реши проблемите с производството на Модел 3. Анализаторите не предсказват голям ръст в продажбите на Тесла Модел S или Тесла Модел Х през следващите четири години, но смятат, че от 2019 г. обема на продажбите на Тесла Модел 3 ще започне да намалява.

До тогава конкурентната среда вече ще изглежда съвсем различно.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес