Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще се търсят пари за магистрала "Хемус" по плана "Юнкер"

В бюджет 2016 г. няма средства за аутобана, двойната цена не притеснява Горанов

3 коментара
Ще се търсят пари за магистрала "Хемус" по плана "Юнкер"

Кабинетът планира да кандидатства за финансиране на магистрала "Хемус", която след Велико Търново завива в посока Русе, пред Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ), известен като плана "Юнкер". Това разкриха правителствени източници пред Mediapool.

Аргументът за одобряването на проекта ще бъде свързването на двете балкански столици Букурещ и София с магистрала. В момента пътят на румънска територия между Гюргево и Букурещ е четирилентов.

Точно как ще стане финансирането на аутобана София – Велико Търново – Русе ще е ясно при вкарването на проекта за одобрение в Народното събрание. Към момента имало подкрепа от страна на Европейската инвестиционна банка за реализацията му, твърдят правителствени източници.  За одобряването на магистралния проект се очаква подкрепа и от Илияна Цанова, която беше избрана за заместник-изпълнителен директор на ЕФСИ.

В бюджет 2016 няма заложени средства за строежа на магистрала "Хемус", стана ясно от думите на финансовия министър Владислав Горанов след заседанието на кабинета. "Имаме възможност да осигурим аванс, който ще се наложи евентуално в края на 2016 г. Точна сума не искам да коментирам, нямаме яснота колко точно ще се наложи", каза Горанов в отговор на въпрос колко пари има в бюджета за магистралата.

Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова вече обяви, че строителството на "Хемус" ще започне през 2017 г. и трябва да бъде завършено до 2020 г.

Идейният проект на магистралата Велико Търново – Русе трябва да е готов до средата на февруари. В момента той се изработва от варненската фирма "Ижконсултпроект". Изпълнителите на 60-километровия участък между Ябланица и разклона за Плевен/Ловеч пък бяха скоростно избрани в понеделник. Плановете са през 2016 г. да бъдат пуснати и търговете до Велико Търново.

Парламентът трябва да даде картбланш

Финансовият министър Владислав Горанов също повтори тезата, че Народното събрание трябва да даде картбланш за изграждането на магистрала "Хемус".

"Понеже говорим за един доста сериозен проект, който ще се реализира много години и изисква ангажимент към бюджета за повече от една година, съвсем нормално е. Така предвижда и Законът за публичните финанси. Парламентът трябва да разреши на правителството да поеме ангажимент, който излиза извън годишния закон за бюджета и ангажира години напред", каза министър Горанов.

Финансовият министър не е притеснен от двойната цена

Финансовият министър Владислав Горанов не е притеснен от двойната цена, която беше постигната при избора на изпълнители за първите 60 км между Ябланица и разклона Плевен/Ловеч.

"Доколкото съм информиран, проектът минава през сложни трасета заради зоните "Натура". Проектът е изготвен много отдавна, доколкото знам от колегите от пътната агенция и г-жа Лиляна Павлова. Трудно е да се промени. Изпълнен е с много сложни съоръжения, за това и цената е такава", каза министър Горанов в отговор на въпрос. Той отбеляза, че му се иска "публичните разходи и инвестиции да се правят по-ефективно".

Павлова аргументира двойното поскъпване на магистралния участък с тежкия терен и сложните съоръжения. Трасето включва над 3 км тунели и над 10 км виадукти като тези на Витиня, каза регионалният министър. Според нея всяко подобно съоръжение било 10 пъти по-скъпо от линеен километър магистрала.

Прогнозната цена на правителството беше 434 млн. лв. за 59 км между Ябланица и разклона Плевен/Ловеч, но максималните цени на двамата изпълнители достигат 800 млн. лв.

За строители бяха избрани обединения начело с фирми, зад които стоят депутатът от ДПС Делян Пеевски и шефът на "Лукойл България" Валентин Златев. Техните цени са общо със 73 млн. лв. по-високи от това на други кандидати.

Национална компания "Стратегически инфраструктурни обекти" обаче не е приела аргументите на кандидатите за по-ниските цени. Все още няма яснота дали турската компания "Ташяпъ" ще обжалва поръчката.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Калико Джо
    #3

    Планът Юнкер не е да се раздадат едни пари на едни хора, а да се повиши конкурентноспособността на Европа в световния пазар. Правенето на пътища в една балканска страна не помага за това... А и конкурса за стройтелството им бе съвсем нелеп. Няма да мине!

  2. И какво от това
    #2

    Планът Юнкер е за частни инвестиции. И всяко участие на плана Юнкер, означава събиране на ТОЛ такси за ВСИЧКИ, почертавам за всички превозни средства, които ще се движат по пътя. А не само за тежкотоварните камиони!

  3. Мони_deactivated_1480055728
    #1

    Събират се пари за УСВОЯВАНЕ ОТ -ДПС, Делян Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка-цеко и мутафЧИЕВ. Останалите фирми в обединението са "Хидрострой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Евро Алианс Тунели" АД./собствениците са наши хора тоже/. Както и за златев и Ко!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.