Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще станат ли самолетните билети безплатни?

Падащите цени на авиопревозвачите доведе до ръст на туризма и приходи за местната икономика

4 коментара
Ще станат ли самолетните билети безплатни?

Въздушният транспорт не е това, което беше. Битката за пътници свали цената на нискотарифните авиопревозвачи колкото еднодневна карта за градския транспорт в София – 4 лв. Поне такива цени пусна неотдавна ирландската компания "Райънеър" (Ryanair).

Цените на самолетните билети на нискобюджетните авиокомпании паднаха средно с около 10% през тази година, а от март 2017 г. се очаква да поевтинеят с още до 15%.

Идва ли времето да се возим безплатно със самолет? Мечтата може да стане реалност до 10 години, ако прогнозата на главния изпълнителен директор на авиокомпанията Майкъл О'Лиъри стане факт.

"Предизвикателството пред нас ще бъде да продължим да намаляваме цените на билетите. Смятам, че в близките 5 до 10 години билетите на Ryanair ще бъдат безплатни, самолетите ще бъдат пълни, а ние ще печелим, споделяйки приходите на летищата", казва милиардерът Майкъл О'Лиъри. "В следващите години един от всеки трети европеец ще лети с "Райънеър", каза търговският директор на компанията Дейвид О'Браян пред Mediapool.

В момента ирландският превозвач обслужва 119 млн. пътници, а амбицията му е да достигне 200 млн. пасажери през 2024 г. Около 1.7 млн. от тях се очаква да преминат през летище "София" през 2017 г., според плановете на компанията.

Експанзията ѝ на българския пазар обаче се забави. Авиопревозвачът стъпи първо в Пловдив през 2010 г. с две дестинации - Лондон и Франкфурт, като превозваше едва около 50 000 пътници годишно. Едва през септември 2016 г. "Райънеър" влезе мощно на летище "София" с полети до 21 дестинации в Европа и промоции на билети от 2 до 20 евро в едната посока. Амбицията е номер едно и на българския пазар.

В момента обаче лидер с около 1.6 млн. пътници за 2016 г. е унгарският нискотарифен превозвач "УизЕър" (WizzAir) , който стъпи на летището в София преди 10 години. Компанията не смята да отстъпи без бой първото място и обяви планове от 2.8 млн. пътници за 2017 г., което е ръст от 60%. Отговорът на "УизЕър" е три нови дестинации от София през 2017 г. – до Базел, Нюрнберг и Донкастър. Така ще обслужва полети до 34 дестинации в Европа като разшири флотилията си с още един самолет до седем машини. Базата на "Райънеър" в момента е три самолета в София с 21 дестинации и планове за разширение, които ще бъдат обявени през март.

Тройката в София се затваря от британска "ИзиДжет" (EasyJet), която е на българския пазар от 2007 г. Компанията обаче е далеч зад първите две и лети от София до Лондон и до Манчестър, а от следващата година ще предложи и полети от Варна до Лондон. Плановете ѝ са за 30% ръст за 2017 г.

Повече полети, повече туристи, пълни хотели и заведения

Повече полети, повече туристи, пълни хотели, заведения, музеи и концерти, а оттам и повече приходи за местната икономика. Това е мотото, под което работят повечето нискотарифни компании. Общо около 15 такива авиопревозвачи летят до София, но резкият скок на пътниците се дължи основно на "Райънеър" и "УизЕър", сочат данните на държавната компания "Летище София".

След силния октомври, през който беше регистриран ръст на пътниците с 33% на годишна база, за ноември беше отчетен още по-голям растеж от 49% спрямо същия месец на 2015 г. Така за първите 11 месеца на годината през летище "София" са преминали вече над 4.5 млн. пътници, което е с около половин милион повече спрямо цялата 2015 г., сочат данните от аеропорта.

Докато броят на пасажерите е нараснал 2.5 пъти на стария Терминал 1, където кацат нискотарифните, през тази година спрямо 2015 г., тези на новия Терминал 2 са намалели с около 5%, показват още данните на "Летище София". Ефектът за държавната компания е повече обработени пътници и товари и повече приходи и печалба. За първите девет месеца на годината "Летище София" отчита ръст на приходите от близо 60% (94.4 млн. лв.) и на печалбата от 56% (7.2 млн. лв.), според финансовия отчет на държавното дружество.

Печалбата обаче не е само за летището. Нискотарифните авикомпании возят освен бизнесмени и много туристи. И така парите се въртят – ресторанти, хотели, музеи, концерти. Растящите обороти водят пък до повече приходи в бюджета.

Данните на НСИ отчитат ръст на чужденците от 17.6% през октомври спрямо същия месец на миналата година, увеличение на броя на нощувките с над 21% и на приходите от местата за настаняване от 23.5%, които са достигнали над 44 млн. лв.

Освен Черноморието, София също е част от този туристически бум. "Ние си бележим ръст всяка година между 10 и 15%. Тази година вървеше по план до октомври, когато "Райънеър" започнаха да влияят много силно на пазара, и оттогава е лудница", казва Стефан Огнянов от "Асоциация 365", неправителствената организация, която организира безплатни пешеходни турове на английски език Free Sofia Tour в историческия център на столицата. Доскоро доброволците на организацията са посрещали най-много гости между май и септември, но тази година есенният сезон е необичайно силен. Огнянов отчита 130% ръст на разходените чужденци през октомври в сравнение със същия период миналата година. "Май и юни са ни най-силните месеци по принцип, но октомври този път беше месец, в който счупихме рекордите", потвърждава и Георги Георгиев пред "Капитал", който е собственик на две заведения в София.

От Столична община отчитат 8% ръст на туристите през тази година и на постъпленията от туристическия данък от 14%.

Споделената икономика – пътят към безплатния авиобилет

Повече пътници – повече пари за всички по веригата или да споделиш успеха с други бизнеси – така най-общо може да се опише тайната на бизнес модела, който налагат нискотарифните авикомпании в момента.

Започнали преди години само с бизнеса с авиобилети и допълнително плащане за багаж, избор на седалка, храната в самолета и всичко останало, днес голяма част от тях разширяват портфолиото си с услуги, влизайки в споделената икономика на дигиталния бизнес.

Само две години след пускането на мобилното приложение на "Райънеър", днес около 12% от продажбите на самолетни билети на превозвача минава през него. Нещо повече, чекирането за полета на авикомпанията също може да стане през телефона, без хартиен билет или бордна карта.

Новото предизвикателство за авикомпанията сега са онлайн пакетните почивки, които пусна отскоро. Първи още през 2011 г. това направиха "ИзиДжет" с офертата три в едно - самолетен билет, кола под наем и хотел. Днес амбицията на "Райънеър" е да наваксат изоставането и да се превърнат в "Amazon" (световен лидер в онлайн търговията – бел.ред.) при пътуванията, по думите на Дейвид О'Браян. Той посочи, че директните посещения на сайта на "Райънеър" са 46 милиона дневно. В следващите години планираме към колите под наем и местата за настаняване, да предоставим услуги от типа на airbnb (отсядане в частни домове срещу по-ниска цена), хотели, ресторанти, концерти, футболни срещи, допълни той.

Новата пакетна услуга Ryanair Holidays тръгна от британския и германския пазар, които са най-големи за компанията - с потенциал от по около 70 млн. туристи годишно, но скоро предстои да бъде пусната и на други пазари. Услугата дава достъп до избор между 330 000 хотела по Средиземноморието и големи европейски градове. От "Райънеър" твърдят, че тя ще ви спести до 10% от разходите за почивка.

Към момента авиопревозвачът работи с испанския туроператор "Лоджитравъл" (Logitravel), който осигурява почивки на над 3 милиона клиенти годишно. Засега в плановете на компанията не влизат партньорство с български туроператор, защото пазарът ни все още е малък. Дейвид О'Браян обаче смята, че България има голям потенциал за развитието на онлайн пътуванията.

С навлизането на нискотарифните авикомпании в бизнеса с почивка туроператорът "Алфатур" обясни фалита си преди коледно-новогодишните празници.

В бъдеще "Райънеър" планира все по-голям дял от приходите ѝ да идва от допълнителните услуги, които ще предлага на своите клиенти. Засега обаче все още основно постъпленията са от продажбата на билети.

Иначе досегашният бизнес модел на нискотарифните авиокомпании е да вземат всичко, което е скъпо за традиционните и да го направят евтино. Те поръчват самолети на едро и по този начин получават големи отстъпки. Например флотилията на "Райънеър" е 363 боинга и са поръчани още 305 в следващите години. Полетите им са директни без прекачвания и ако традиционните авикомпании имат по един-два полета дневно, нискотарифните могат да достигнат до 4-5 полета. Нискобюджетните имат и по-малко персонал. Например стюардите работят и на чекинга, а все повече пътници се регистрират за полета онлайн.

Най-същественото обаче си остават летищните такси. Договарянето на таксите за кацане, престой и излитане е най-същественото перо в самолетния билет. Идеята на Майкъл О'Лиъри за безплатните билети е авиокомпанията да печели пари от споделените приходи с летищата, на които е привлякла пътници.

"Когато ние избираме къде да кацнем, преценяваме условията, които ни се предлагат. Например между Варна и Констанца избрахме румънския град, защото там условията, които ни предложиха бяха значително по-изгодни от тези на "Фрапорт", въпреки че Варна въобще не може да се сравнява с Констанца като дадености", коментира Дейвид О'Браян. По същото време от "ИзиДжет" обявиха, че от 2017 г. ще пуснат полети Варна – Лондон.

О'Браян отново посъветва българските власти, когато избират концесионера на летище "София" да гледат кой оператор ще докара най-много пътници, за да не се повтори грешката с концесионирането на летищата в Тбилиси, Тирана и Атина. Ако летищните такси бъдат вдигнати много, "Райънеър" може да премести базата си в Ниш, който е само на два часа път от София, предупреди Дейвид О'Браян.

Той не пожела да коментира какви отстъпки получава авиокомпанията при таксите. За да стъпи тя на летището в Пловдив, преди шест години десет общини от три области в района създадоха фонд, в който внасят по 50 ст. на жител. Не е ясно дали всички или част от събраните средства се дават като дотация на авиокомпанията, че лети от Пловдив. Факт е обаче, че първоначално "Райънеър" тръгна с три дестинации – Лондон, Франкфурт и Милано с амбиция за нови линии. Заради проблеми с плащането на дотацията полетите до Милано бяха спрени, а нови така и не бяха открити.

Иначе България е идеално място за нискотарифните компаниите – цените у нас все още са по-ниски от средните в Европа и на туристите им е евтино. Има какво да се види, а българите имат приятели и роднини навсякъде по света.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pepe
    #4

    Само на общинските власти в Страната на Чудесата /в Държавата Б./ им се налага да вдигат цените на билетите с 60% - очевидно поради "кадърност" :)

  2. т€еритория на Мики Маус
    #3

    В така създалата се нисша от падащи цени, искат да се намърдат концесионерите на летища! След което да вдигнат неимоверно цените на обработка! И за да кацат самолети с туристи, дъжавата да се съгласи ДОБРОВОЛНО, без да е вклюено в първоначалния концесионен договор, да заплаща субсидия на летищата за всеки кацнал пътник!

  3. Пиета
    #2

    Безплатни билети? Глупости на търкалета. Ще ме изненада много ако Райън изобщо съществуват след 5-10 години. Сами ще се прецакат с политиката си, със скритите такси и ужасното отношение към пътниците. Има една хубава поговорка "Евтиното излиза скъпо".

  4. Oleg Lukov
    #1

    Не хвалете толкова Райънеър, защото изобщо не е компания за подражание. Изключително много пестят от неща, които не трябва, обслужването им е едно от най-лошите в света(според официална статистика), лично на мен има много по-стойностни евтини компании. Дори да ми дадат пари от Райънеър няма да се кача при тях. Прилагам линкове, за да не съм голословен: http://dailym.ai/1qfanLa http://bit.ly/2hOm8fj

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.