Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще стане ли България глобален център за иновации в автоиндустрията?

Във всеки 9-ти от 10 автомобила произведени в Европа има български компонент

11 коментара
Ще стане ли България глобален център за иновации в автоиндустрията?

Бъдещето на автономните автомобили, дигитализация на производствените процеси и автомобилният софтуер - това са основните теми на международна конференция "Automotive and Mobility Forum - Southern and Eastern Europe 2022". Форумът събра в София представители на сектора от Южна и Източна Европа.

Автомобилният сектор е най-бързо развиващият се отрасъл в България през последните години. Той заема 10 - 12% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната. Прогнозите са след 5 години да достигне около 20% от БВП на България.

В момента над 350 компании от автомобилният бранш работят у нас, като създадените работни места са над 70 000.

Във всеки 9-ти от 10 автомобила, произведени в Европа, има вградени компоненти, произведени в България. 80% от сензорите на автомобилите, продавани в Европа, се произвеждат от базирани у нас мощности. Това съобщи Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България", който е сред организаторите на форума.

Нови инвеститори

"Тенденцията е, че все повече инвеститори проявяват интерес към България и да откриват у нас освен производствена дейност и развойни центрове", каза министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер. Той заедно с президента Румен Радев откриха форума.

В момента Българската агенция за инвестиции работи по 7 проекта с компании от сектора за потенциални инвестиции в размер на над 2 млрд. лв., които ще разкрият нови 4000 работни места, посочи Лорер.

Той отбеляза, че аутомотив индустрията е сред тези, които са най-иновативни и носят най-голяма добавена стойност.

Страната ни може да се превърне в център за иновации за сектора, особено за електромобили, смята Даниел Лорер.

Преди около година България подписа с германската Next.e.Go за производство на е-автомобили у нас. Строителството на завода край Ловеч се очакваше да започне през март, но административни пречки засега забавят проекта.

Днес министър Лорер разказа, че преди няколко седмици в Агенцията за инвестиции е дошла японска компания, която вече има заводи за производство в Сърбия, и е изразила желание да прави развойна дейност у нас.

"Да се прави развойна дейност някъде означава, че оценяваш интелектуалния капацитет на държавата, човешкия капитал, и разбираш, че на това място можеш да създаваш нови умни продукти, които да движат твоята индустрия в бъдещето", коментира Лорер.

"Можем да бъдем сред водещите в разработката на софтуер за тях. Разполагаме с много добри български инженери, чиято основна дейност ще бъде разработка на следващо поколение хардуер и софтуер за компаниите от сектора", допълни той.

Подразделението на Volkswagen Group за автомобилен софтуер - Cariad бе представено за първи път в България по време на форума. Cariad e създадена през 2020 г., за да развива софтуерни решения за автомобилната индустрия. В компанията работят над 4500 инженери и дизайнери, които разработват иновативни решения за автомобила на бъдещето.

Човешкият капитал е най-важният за развитието на сектора

"Инвестициите в човешкия капитал са най-важното условие за устойчивото развитие на индустрията. Именно добрите специалисти усъвършенстват процесите на производство, предлагат и внедряват иновативни идеи. Натрупаният опит и експертиза в автомобилния сектор в България са съществен фактор за неговото развитие в бъдеще", заяви президентът Румен Радев.

Според него качеството, с което се отличава производството в България, е причината у нас да инвестират представители на водещи автомобилни компании от цял свят.

Президентът припомни, че докато в Европа по време на пандемията се затваряха много производства и работни места, автомобилният сектор в България не само съхрани потенциала си, но и не загуби нито едно предприятие и нито един служител.

Румен Радев се обърна към представителите на чуждия бизнес и ги насърчи да се възползват от стратегическото положение на страната ни, стабилните макроикономически показатели и висококвалифицирания човешки капитал, който е от ключово значение за постигането на успех.

"България със 7 млн. население се конкурира успешно и заема призови места заедно с водещи сили като САЩ, Русия, Китай във всички международни олимпиади по математика, информатика, лингвистика, химия, във всички природоматематически науки. Това е показател за устойчивост на инвестициите в България в бъдеще", каза държавният глава.

Проблеми пред бранша

Като основни проблеми, които среща автомобилната индустрия у нас, Румен Радев открои законодателството, високото ниво на бюрокрация и нуждата от усъвършенстване на съпътстващата производството инфраструктура.

Президентът посочи и предприетите от правителството мерки за насърчаване на инвеститорите, които носят добавена стойност за българската икономика и за развитието на индустриалните зони у нас.

От своя страна министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер обеща правителството да поощрява с всички средства развитието на автомобилната индустрия през следващите години. Това може да стане през Закона за насърчаване на инвестициите и през развойна дейност, посочи Лорер.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #11

    Cтaниcлaвoв дa бeшe кaзaл нa Лopep и Paдeв, кoeтo и дpуг път чecтo e кaзвaл, aмa мaй дoceгa нe го бяxa чули: 90% oт тия 350 пpeдпpиятия c 70 000 paбoтници в aвтoмoбилния бpaнш, фopмиpaщи 10-12% oт БВП, ce cъздaдoxa пocлeднитe 10 гoдини. Дeмeк кoгaтo тe гoвopexa кaтo cмaxнaти нa жълтoпaвeтнитe лумпeни и миcиpките, чe „инвecтитopитe бягaли“. Тpябвaшe и дa им кaжe, чe aкo ocтaнaлитe зaeти caмo в индуcтpиятa - 13 пъти пoвeчe oт aвтoмoбилния бpaнш, имaxa cъщaтa пpoизвoдитeлнocт, caмo тe щяxa дa cъздaвaт 1,5 пo-гoлям БВП oт цeлия ceгaшeн БВП, cъздaвaн oт …вcички 43 пъти пoвeчe зaeти.

  2. анита хегерланд
    #10

    Вие може би не сте разбрали, че вече понятието "автоиндустрия" не съществува?! Иновациите са патентна тайна и американското правителство по никакъв начин няма да предостави разработките си на чужда страна, за да произвежда това, което й дава пазарно предимство. Страните, които отделят средства за иновации и високи технологии, приеха като приоритет запазването им в страната, която ги финансира. Това може би е фалшива новина, която ще прикрие някакъв бизнес проект или финансова дупка от очите на гражданите?!

  3. metal slug
    #9

    демек 1 от 10???? хааахахахахахахахахах

  4. ABV
    #8

    подобни глупости би трябвало да изумяват всеки разумен човек! Как страна в която няма потенциала да произведе нито един ацтомобил може да стане "глобален център за иновации в автоиндустрията“???

  5. mediaman
    #7

    Не , няма да стане! Защото сме пълни бок луци и корумпета!

  6. Коментарът е изтрит в 20:16 на 15 юни 2022 от автора.
    #6
  7. Коментарът е изтрит в 20:13 на 15 юни 2022 от автора.
    #5
  8. .text
    #4

    На Радев да не би да са му обещали москвичи, че се бута у "аутомотив индустрията"? :)))))

  9. Backo
    #3

    Къде пак се набута Радев? Да каже, че сме интелигентни като американците, китайците и неговите любими руснаци. Защо не си гледа работата и пътува по селата, където му е електората... Не мога да му гледам полуобръснатата тиква вече.

  10. joro
    #2

    Чорапа кво се е монтирал и той там, той ли ще иноватива или правителството(е, част от него де). Сигурно ще изработваме и чипове за любимите му Миг–19, а току виж и на братушките сме помогнали в иновацията...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.