Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще загуби ли БДЖ пътническите превози?

Транспортното министерство ще избира жп превозвач за следващите 15 години

7 коментара
Договорът с бъдещия жп превозвач на пътници ще е за 15 години, считано от 1 януари 2025 г.  Сн. БДЖ

Правителството възложи на транспортния министър да избере железопътен превозвач на пътници на територията на цялата страна за следващите 15 години. Това съобщи правителствената пресслужба.

Договорът на сегашния оператор "БДЖ Пътнически превози" изтича в края на 2024 г. Не е ясно дали дотогава държавата ще се справи с провеждането на процедурата.

Към момента дизайнът на поръчката все още не е готов. Тепърва ще се разработват техническите спецификации. Предстои и съгласуване на процедурата с финансовото министерство и Европейската комисия, казаха от пресцентъра на Министерството на транспорта в отговор на запитване на Mediapool.

В условията на поръчката ще се включат изисквания за продължителност, редовност, капацитет и качество на предлаганата услуга, както и редът за тяхното отчитане, се казва в съобщението на Министерския съвет.

В него е посочено още, че изпълнението на поръчката ще се осъществи с подвижен железопътен състав, предоставен от държавата, както и със собствен такъв, при условия и ред, определени в документацията за обществената поръчка.

Един или няколко лота

В зависимост от това какво иска държавата така ще бъде направен и дизайнът на поръчката, коментираха жп експерти пред Mediapool.

В момента везните накланят поръчката да се пусне за цялата жп мрежа, казаха правителствени източници пред Mediapool.

Това означава, че най-вероятно няма да има други кандидати и "БДЖ Пътнически превози" ще продължи да предоставя обществената услуга превоз на пътници. За нея държавата плаща на превозвача около 200 млн. лв. годишна субсидия.

В случай, че друг оператор спечели поръчката, той ще има задължението да наеме всички работещи сега в "БДЖ Пътнически превози", се казва в правителственото съобщение. В държавната компания в момента работят около 5000 души, като администрацията е значителна част. Това изискване се залага, за да няма напрежение сред работещите в БДЖ и синдикатите да организират стачки.

Ако обществената поръчка бъде разделена на отделни лотове, тогава със сигурност ще има конкуренция. Много вероятно е да се включат частни жп превозвачи и то не само от регистрираните у нас, но и от чужбина, коментираха жп експерти пред Mediapool.

В момента единственият частен български жп превозач с лиценз за пътнически превози е пловдивската компания ПИМК, която обяви планове да оперира линията София - Пловдив – Бургас.

Това е така, защото държавата ще даде право на бъдещите превозвачи да ползват и новите влакове, които са заложени за покупка по Плана за възстановяване и устойчивост.

Срокът на договора за извършване на пътническите превози ще е за 15 години, считано от 1 януари 2025 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ABV
    #7
    Отговор на коментар #3

    С кого и защо спориш? Съвсем ясно е написано, че сме много доволни и благодарни за вагоните втора употреба!

  2. rusonefil
    #6
    Отговор на коментар #5

    Това ако е ирония не е подходяща за умнокрасив сайт. Тука е само "елита" на нацията. Децата на партийни секретари, номенклатура и ДС шапкари не разбират от ирония.

  3. Александър Борисов
    #5

    Моля,не допускайте конкуренция на западни фирми! Ще ни ограбят,както ни докараха до просешка тояга преди 9. 1944г.

  4. rusonefil
    #4
    Отговор на коментар #3

    Сега си спомни от колко години се говори за модернизация и ще разбереш къде ти е грешката. Освен това мерцедесите от поста, на който си мислиш, че отговаряш също не са от склад.

  5. Жо
    #3
    Отговор на коментар #2

    Нови пътнически вагони, мотрисни влакове и локомотиви не се купуват от магазин или от склад. Те се поръчват на фирми производители и се чака с години за изпълнение на поръчката. БДЖ имаше спешна нужда от пътнически вагони и единствената възможност беше да достави втора употреба, които са много по-добри от българските.

  6. ABV
    #2

    Много сме доволни , че "еVроатлантиците" купиха за нас вагони втора употреба от Германия и чисто нови бронирани мерцедеси за нсо.

  7. Коментарът е изтрит в 19:31 на 27 март 2024 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.