Щетите след тежката влакова катастрофа надхвърлят 2 млн. лв.

Още няма повдигнати обвинения за инцидента край Калояновец, жп синдикат опровергава транспортния министър, че има автосистема за контрол на скоростта

Снимка: БГНЕС

За над 2 млн. лв. са щетите за "Българските държавни железници" (БДЖ) и Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) след съботното дерайлиране на пътническия влак от София за Варна край гара Калояновец, при която загина машинистът на влака, а 14 души бяха ранени. Целият подвижен състав на практика е унищожен, локомотивът не подлежи на ремонт, а повредената стрелка струва 135 000 евро. Това съобщи транспортният министър Данаил Папазов, който в понеделник откри рехабилитацията на жп гара Бургас.

 

От Окръжната прокуратура в Стара Загора съобщиха, че все още няма повдигнати обвинения за инцидента, за който от транспортното министерство и двете държавни дружества твърдят, че е станал заради превишена скорост при навлизане в отклонението на гарата. Има съмнения, че управлявалият локомотива и загинал на място машинист не е видял навреме сигнализацията за отклонение, заради което е трябвало да намали скоростта от 110 на 40 км в час, заради което и бил изхвърлен от центробежните сили при навлизането в стрелката за отклонението.

 

Машинисти, а и от самите служби за безопасност в БДЖ обаче посочват, че това на практика е невъзможно да стане, защото преди семафора, указващ дали влакът да продължи по основния път със 110 км или да се отклони и съответно да намали до 40 км, има друг семафор, който показва каква ще е сигнализацията на следващия, за да може машинистът да прецени навреме действията си.

 

От синдиката към Локомотивно депо-Пловдив, чиито машинисти са управлявали локомотива, пък опровергаха твърденията на Данаил Папазов, че локомотивите са оборудвани с автоматична система за контрол на скоростта, която машинистите могат обаче да изключват, и това също е сред причините за инцидента.

 

От транспортното ведомство твърдят, че релсовият път в този участък, който е модернизиран наскоро с пари от еврофондовете, отговаря на най-високите евростандарти, но машинисти, пътуващи по това трасе, се съмняват във възможни проблеми с наскоро подменената автоматична сигнализация, която може да е подвела машиниста.

 

На този етап по случая е образувано досъдебно производство срещу неизвестен извършител, уточни говорителят на старозагорската окръжна прокуратура Нейка Тенева, цитирана от БНР. Тя информира, че вторият машинист вече е разпитан, но след събиране на повече доказателства ще се прецени дали да му бъдат повдигнати обвинения.

 

Това дали той е бил машинист в момента на инцидента и дали той следва да носи някаква отговорност, ще бъде преценено след събиране на повече доказателства, обясни Тенева по повод казуса кой от двамата машинисти е бил първо и кой второ лице. Със заповед е определен и екип от следователи да разследват досъдебното производство предвид тежестта и сложността на досъдебното производство, допълни тя.

 

Очакват се и резултатите от съдебномедицинските експертизи, както и за техническото състояние на съоръженията и локомотива. Изискани са и записи от камерите на гарите, през които е преминал влакът, обясни говорителят на прокуратурата.

 

Пътният инцидент е твърде тежък и не може в такива кратки периоди следствието да приключи, посочи и Папазов пред бТВ сутринта, но това не му попречи да каже, че "общо-взето на мен, като на човек, почти сигурно ми е ясно, че скоростта е една от основните причини, защото при навлизане при стрелката влакът се е движил с по-голяма скорост от 40 километра в час, колкото е разрешено там, тъй като вагоните, които са дерайлирали е невъзможно да бъдат така разпръснати при такъв удар, при такава скорост".

 

В коментар на това възможно ли е причината за дерайлирането на влака да е друга министър Папазов заяви: "Разбира се, причината сигурно е комплексна с наслагване на няколко събития, които предполагат такъв тежък инцидент. Аз мога, обаче, съвсем отговорно да ви кажа, че това е най-доброто трасе на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), което отговаря на всички европейски параметри. открито е само преди два месеца с акт 16, въведено в експлоатация".

 

"Най-добрият подвижен състав на Български държавни железници (БДЖ), с който в момента ние разполагаме, се е движил по трасето. Разполага локомотивът с автоматична система за следена на скоростта. Така че предполага и на следствените органи да помогне доста при изясняване на ситуацията“, поясни министър Данаил Папазов.

 

Ако системата за следена на скоростта на локомотива на дерайлиралия влак при гара Калояновец“ беше автоматична, машинистът сега щеше да е жив, опонира му обаче Димитър Гергов, председател на синдиката на Локомотивно депо-Пловдив. Според Гергов, за да твърди подобно нещо днес в ефира на телевизиите, министър Папазов или е подведен, или пък е некомпетентен.

 

Тази система отдавна е демонтирана, заяви Гергов, цитиран от агенция "Фокус". Тя е била монтирана в края на 80-те и началото на 90-те години в участъка Пловдив – София. Работила е доста добре, въпреки, че не е била от най-добрите модели. Системата е вършела добра работа. Благодарение на тази локомотивна сигнализация са били предотвратени няколко катастрофи, каза Димитър Гергов. Около 2000-та година подобна система, но на друга фирма, е започнало да се монтира и в участъка Пловдив – Бургас, включително и гара Калояновец. В нея са били инвестирани много средства, но тя така и не е заработила, каза Гергов.

 

Той също така обясни, че трасето, макар и да е ново, "не е в цветущо състояние, както ни го представят. Една година откакто е в експлоатация и вече са поставени знаци за ограничения на скоростта по железния път, което означава, че нещо в трасето не отговаря на техническите характеристики, смятат железничарите от Пловдив.

 

Според Гергов машинистите са навлезли със 100 км/час в трасето, значи така те са възприели сигнала за влизане в права. "Човешка грешка означава, че не им е нареден маршрут за влизане с 40 км/час. Ако е нареден, те е трябвало да минат с 40 км/час. Може да става въпрос за грешка в сигнализацията, което означава, че светлинният сигнал е бил за скорост 100 км/час, а стрелката е била за отклонение с 40 км/час", уточни Гергов.

 

От жп профсъюза към КНСБ в Пловдив проверяват дали двамата машинисти не са имали прекалено много извънреден труд, каквато е била практиката в депото. По думите на синдикалиста Любомир Милков причините за инцидента са комплексни.

 

Движението на един влак не зависи само от един човек, има синхронизация на действията на хора и съоръжения. Причината може да е в техниката, може да е следствие на високи температури, на валежи, може да се дължи и на кражби в инфраструктурата, посочи той.

 

Шефът на БДЖ Християн Кръстев обаче смята, че човешка грешка е причината за дерайлирането на влака при гара Калояновец.

 

"Единствено според мен има невъзприемане на сигнала, който са показвали двата светофара. Пред колегите това, което е споделил помощник-машинистът, е, че е видял, че светофарът му е показал за отклонение", каза шефът на БДЖ.

 

"Когато има зелено и жълто на входния сигнал е ясно, че се влиза с 40 км/ч.", заяви и главният ревизор по безопасността в НКЖИ Бисер Минчев.

 

"Автоматичната локомотивна сигнализация представлява набор от оборудване. Тя е точков тип. Има жълти индуктори, те взимат показаният на съответния сигнал, преобразуват го в една телеграма, код. Този код се приема от оборудването и се подава информация на машиниста с каква скорост трябва да се движи. Това оборудване влияе и на спирачките. По нормативна база при локомотиви, които са вързани с такава база, тя трябва да бъде включена, да бъде проверена преди това. Не е възможно системата да е подала грешна информация. Отсечката, където стана катастрофата, е рехабилитирана, проверена е, беше проверено и оборудването“, каза Минчев.

Още по темата
Още от България

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?