Шулева: Бюджет 2005 трябва да стане бюджет на средната класа

Бюджет 2005 трябва да насърчава градивната част от българското общество, която създава брутния вътрешен продукт, за да се превърне в основа за ускорен икономически растеж. Това трябва да е бюджет на средната класа, е заявила вицепремиерът Лидия Шулева пред Националния съвет на НДСВ. Изявлението на Шулева бе разпространено от пресцентъра на икономическото министерство.

Мерките в подкрепа на усилията на зараждащата се средна класа, според Шулева, са в няколко посоки.

Първата е свързана с изпълнение на данъчните обещания на управляващите - намаление на корпоративния данък на 15%, въвеждане на елементи на семейното подоходно облагане, намаляване на данъчната тежест върху доходите.

Приоритетите в бюджетните разходи, според вицепремиера и министър на икономиката, са свързани с изграждането на инфраструктурата, повишаване на конкурентоспособността на българските фирми чрез подкрепа за инвестициите и развитие на цялостна иновационна политика, реформиране на образованието и изработим адекватна регионална политика.

Шулева напомня, че първото, което бизнесът иска от правителството, са инвестиции в нормални комуникационни връзки, защото България изостава в изграждането на базовата инфраструктура - магистралите, националната пътна мрежа и т.н. Това строителство трябва да се стартира незабавно, защото по думите ѝ то ще доведе освен до нови работни места, и до увеличени обороти в редица сфери на икономиката.

Инвестициите в иновационната политика и стимулирането на публично-частните партньорства в тази сфера са друг приоритет за бюджет 2005, според вицепремиера.

Най-спешните стъпки в областта на образованието, което изостава от потребностите на бизнеса, според Шулева, са нов подход към професионалното обучение, компютъризиране на училищата в цялата страна, разширено изучаване на английски език от втори клас.

Според вицепремиера регионалната политика трябва да отчита спецификата на конкретните региони, а не да измисля решения, валидни за цялата страна. Шулева апелира за развитие на местната инициатива и подкрепа от страна на държавата за решаването на тези конкретни проблеми, които са в интерес на цялостното развитие. По думите ѝ, законът за държавните помощи и европейските фондове дават възможност да бъдат подкрепени местни инвестиционни проекти, което ще ускори икономическия растеж по места и на страната като цяло.

Пред политическия форум на НДСВ Шулева заявява, че на сегашните управляващи се пада "честта" да определят стратегията на бъдещото развитие на България, и то не само в рамките на един мандат. По тази стратегия, според Шулева, НДСВ трябва да търси и да постигне консенсус с всички политически сили.

Предизвикателството пред НДСВ е да мобилизираме всички, които са спечелили от промените в последните години, заявява Шулева. Според нея електоралната група - цел на НДСВ на предстоящите избори е зараждащата се средна класа, хората, които вече се възприемат като справящи се и които са продуктивната част на обществото. Според социологическите изследвания, тези хора в момента са около 40% от електората.

Тя цитира данни на "Алфа рисърч", според които оптимистичните нагласи на бизнеса за една година нарастват от 60 на 86 %, а като година на позитивна промяна се сочи 2003-та. Според същите данни 80 % от фирмите твърдят, че дейността им се развива добре и те разширяват производството си.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?